Formule 1

Formule 1: Vettel wint probleemloos, Verstappen tandloos vijfde

170031 bra

Sebastian Vettel heeft onder een stralend Braziliaans zonnetje een relaxte overwinning geboekt. De Duitser greep bij de start de leiding van Bottas en alleen bij de pitstop kwam die nog even in gevaar. Max Verstappen kon de wonderen die hij vorig jaar op Interlagos verrichtte  niet herhalen. Hij kon geen vuist maken tegen de Ferrari's en Mercedessen en eindigde vijfde. Verstappen wist na een late pitstop nog wel de snelste raceronde op zijn naam te zetten – het levert hem een leuk extra zakcentje van Red Bull op. Smaakmaker van de race was Lewis Hamilton. Hij startte vanuit de pits, kende een voortvarende opmars en kwam uiteindelijk maar net te kort om Kimi Räikkönen in de laatste ronden van het podium te duwen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Kort stukje
De run naar de eerste bocht is maar een kort stukje, dat maakt de taak voor poleman Bottas wat gemakkelijker. Hij kan ook hoop putten uit de statistieken; sinds 2010 leidde de poleman altijd na de eerste ronde. Het enige wat hij moet doen is goed van zijn plaats komen, maar dat lukt niet. Vettel start beduidend sneller, stond aan de binnenkant en pakt binnendoor de leiding. Räikkönen en Verstappen sluiten aan, waarbij de Nederlander vooral moeite moet doen om Alonso achter zich te houden.

In het middenveld is er in de S'en de bijna te verwachten schade: Magnussen tikt Vandoorne aan, en die raakt daardoor het achterwiel van Ricciardo. De Australiër gaat in de rondte maar kan verder, de Belg heeft te veel schade en strandt. Zijn McLaren staat zo vervelend dat direct de safetycar op pad wordt gestuurd, maar die boodschap bereikt Grosjean en Ocon niet tijdig. Ocon wil de Haas buitenom passeren, maar die heeft onderstuur en glijdt tegen de Force India aan. De twee maken een perfect synchrone pirouette, waarbij Ocon de meeste schade oploopt. Voor de eerste keer in zijn Formule 1-carrière moet de Fransman voortijdig uitstappen. Grosjean krijgt tien seconden straf – dat is dan weer vrij overdreven. Moet iedereen dan maar treintje blijven rijden?

Herstart
Na vijf ronden vertrekt de safetycar weer en houdt Vettel het veld mooi compact bij elkaar. Eenmaal op het gas maakt Bottas geen kans en hetzelfde geldt voor Räikkönen en Verstappen. Thuisheld en afscheid nemende Massa gaat wel in de aanval bij Alonso, benut zijn Mercedes-krachtbron en pakt de vijfde plek.

Twee geweldige opmarsen
Hamilton is vanuit de pitstraat gestart en heeft een nieuwe motor gekregen. Die hoeft nog maar twee races mee te gaan, dus hij mag hem flink belasten. Dat bespoedigt zijn opmars; na acht ronden ligt hij alweer binnen de punten. Ook Ricciardo is lekker begonnen aan zijn inhaalrace, een paar plekken achter de wereldkampioen, en hij profileert zich met zijn karakteristieke extreem late remacties. Na vijftien ronden is ook Ricciardo binnen de toptien, Hamilton ligt dan al zevende, slechts 15 seconden achter de leider.

P-20171110-01370 news

Verstappen zit vast
Max Verstappen rijdt iets meer dan een seconde achter Räikkönen, maar komt niet in de buurt voor actie. "Ik ben sneller, maar ik zit vast", meldt hij.

Van achter heeft hij in ieder geval geen druk, want Massa het gat met Massa loopt per ronde meer dan een halve seconde op. Alonso rijdt vlak achter hem, maar heeft niet de power om de Williams aan te vallen. Hamilton heeft dat wel en daarom laat Alonso de Mercedes gewillig voorbij. Hamilton heeft vervolgens geen ronde nodig om ook Massa aan te vallen – en voorbij te gaan.

Zijn achterstand op Verstappen is dan tien seconden. In de eerste de beste ronde is Hamilton een seconde sneller dan de Nederlander. Die heeft dan wel het beste van zijn banden gehad, want de aansluiting bij Räikkönen is verdwenen.

M142477

Bottas gaat voor undercut
Na 27 ronden maakt Valtteri Bottas zijn eerste en enige pitstop. Mercedes gokt op de undercut, Vettel moet en zal de volgende ronde binnenkomen. Dat doet hij uiteraard en dat is maar goed ook. Vettel komt voor Bottas de baan op, die heeft meer snelheid, maar Vettel houdt net een paar meters genoeg over om de leiding te behouden.

Verstappen stopt tegelijk met Vettel, Räikkönen moet uiteraard een ronde wachten. Kan Verstappen wel iets met de undercut? Nee, zijn achterstand was te groot. Hij komt zelfs nog achter Perez en Ricciardo terecht. De eerste haalt hij snel in, de tweede laat hem snel voorbij.

Hamilton rijdt dan aan de leiding. Hij is op de hardere band gestart dan de mannen vooraan, dus hij zal langer door kunnen en in de slotfase de zachtste band hebben.

Kan Hamilton het podium halen?
Na 44 ronden komt Hamilton als leider de pits binnen voor zijn enige stop. Hij krijgt een set zachte banden en mag gaan kijken hoe ver hij in de laatste 27 ronden nog kan komen. Het doel is in ieder geval het podium. Zijn achterstand op Verstappen is negen seconden en zijn eerste ronde een seconde sneller. Dat gevecht gaat er dus komen.

Verstappen tandloos
Na 58 van de 71 ronden is Hamilton binnen de DRS-seconde van Verstappen gearriveerd. Kan de Nederlander een vuist maken tegen de wereldkampioen? Het lijkt een oneerlijk gevecht, maar met Verstappen weet je het nooit. Op start/finish houdt Verstappen nog de binnenbocht en weert hij Hamilton af. Maar op het rechte stuk na de S'en zit Hamilton er zo dicht bij dat er voor Verstappen niets uit te richten valt.

Daarmee is voor Verstappen elke strijd gestreden. En omdat zijn banden inmiddels zo dramatisch zijn, dringt hij zelf nog maar aan op een extra pitstop. Kan hij het in die laatste tien ronden in ieder geval nog leuk hebben – hij verliest er toch geen plaats door. Hij krijgt zijn zin en Verstappen laat direct zien waarom hij dat wilde: Hamilton had de snelste raceronde met 1:11:8, Verstappen gaat naar 1:11.0. En dat levert hem nog een leuke financiële bonus op.

M142526

Podium in zicht
Hamiltons achterstand op Räikkönen is nog vijf seconden. Dat dicht hij niet zo snel als naar Verstappen – met nog vijf ronden voor de boeg is hij binnen de seconde. Hij kan dan echter nog niet direct dichtbij komen en ook in de volgende ronde zit hij niet dichtbij genoeg. Hij verliest in de bochten net te veel om op de rechte stukken de benodigde aansluiting te hebben. De volgende ronde levert weer niets op, nog één ronde te gaan. Op start/finish lukt het weer niet, maar dan zit hij wel dichtbij. Lukt het op het laatste rechte stuk? Hamilton kijkt, maar het gat is weer nét te groot.

Gemakkelijke middag Vettel
Voor Sebastian Vettel is er na de pitstop helemaal geen vuiltje meer aan de lucht geweest. Bottas kwam niet meer in de buurt en daarmee is Vettel bijna zeker van de tweede plaats in het kampioenschap.

Achter de podiumklanten, Hamilton en Verstappen eindigt Ricciardo na eveneens een fijne opmars als zesde. Achter hem gaat het gevecht tussen Massa en Alonso, dat al bij de herstart begon, door tot de laatste bocht. Ook Perez is daarachter inmiddels aangesloten. Massa kan zijn fans nog één keer trots maken door zijn Williams zo breed mogelijk te maken en dat lukt. De zevende plek, een 'spontaan' in het Engels voorgelezen tekst van zijn zoontje over de boardradio, een Braziliaanse vlag en een podiuminterview door Rubens Barrichello maken het feestje compleet.

Vettel ging hele race voluit
Vettel sloeg zijn slag in de paar meters tussen eerste startrij en eerste bocht. "Ik kwam in eerste instantie goed weg, maar had toen een beetje wielspin. Ik dacht dat ik mijn kans had gemist, maar zag toen dat Valtteri het ook moeilijk had. Binnendoor was het gat en daar kon ik in duiken. Na de safetycar heb ik 65 ronden gepusht. Ik kon een beetje een gaatje slaan en vanaf dat moment de snelheid controleren. We hadden alle drie ongeveer dezelfde snelheid, dus ik kon me geen foutje permitteren. Het is lekker voor het team om na een paar moeilijke weken weer beide auto's op het podium te hebben."

Bottas breekt met tradities
Valtteri Bottas brak vandaag twee tradities. Voor het eerst sinds 2009 leidde de poleman niet meer na de eerste ronde en voor het eerst sinds 2012 won de poleman niet. "Natuurlijk is het erg teleurstellend, want ik wilde winnen. Ik verloor het bij de start. Daarna was het wel close en probeerde ik hem onder druk te zetten, maar het leidde nergens toe."

170030 bra

Räikkönen maakte zich geen zorgen
Kimi Räikkönen had in de openingsfase Verstappen op zijn hielen en in de slotfase Hamilton. Maar zorgen maakte hij zich niet. "In de eerste set was mijn balans eerst niet zo lekker, maar tegen het einde van die stint verbeterde dat. De tweede set was erg goed. Ik kon bij de mannen vooraan komen, maar met zo weinig snelheidsverschil is inhalen hier bijna onmogelijk. Dat geldt echter ook voor Lewis. Ik had goede grip door de laatste bocht, dus kon hij op het rechte stuk niets uitrichten. Ik maakte me dus geen zorgen."

Uitslag Grand Prix van Brazilië
1. Sebastian Vettel, 71 ronden
2. Valtteri Bottas, op 2.762
3. Kimi Räikkönen, op 4.600
4. Lewis Hamilton, op 5.468
5. Max Verstappen, op 32.940
6. Daniel Ricciardo, op 48.691
7. Felipe Massa, op 1:08.882
8. Fernando Alonso, op 1:09.363
9. Sergio Perez, op 1:09.500
10. Nico Hülkenberg, op 1 ronde

11. Carlos Sainz, op 1 ronde
12. Pierre Gasly, op 1 ronde
13. Marcus Ericsson, op 1 ronde
14. Pascal Wehrlein, op 1 ronde
15. Romain Grosjean, op 2 ronden
16. Lance Stroll, op 2 ronden

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 13 november 2017 08:30

    Voor een Braziliaanse Grand Prix was dit erg tam. Jammer dat de Renault motoren er totaal niet aan toe kwamen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 november 2017 12:51

    Waardeloze race. Bij Ferrari is de druk van de ketel en ja hoor de snelheid is er weer.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet