Formule 1

Formule 1: Vettel pakt in Mexico 50e pole uit carrière, glansrol voor Verstappen op P2

170019 mex

Sebastian Vettel geeft niet zonder slag of stoot op in de strijd om het F1-wereldkampioenschap van 2018. In Mexico liet hij de 50e pole uit zijn carrière noteren, in een kwalificatiessessie waarin voor Max Verstappen een absolute glansrol was weggelegd. Vooral in Q2, waarin hij zijn rivalen (én zijn teamgenoot Ricciardo) deklasseerde met een tijd die vele tienden sneller was dan die van zijn naaste concurrenten. Alleen in zijn beslissende rondje kon de Nederlander de aanval van Vettel niet weerstaan. De twee Mercedessen vertrekken morgen vanaf de tweede rij. Er is nog wel een onderzoek gaande naar de manier waarop Verstappen Bottas hinderde in Q3, dus Verstappens P2 kan nog in gevaar komen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Red Bull Racing

Q1 ging van start zonder Pierre Gasly, die in de derde vrije training stilviel met een motorprobleem. De Haas-auto's zetten de eerste tijden, maar al snel stonden de Ferrari's bovenaan, Vettel vóór Räikkönen, op supersofts. Hamilton en Bottas schoten er daarna namens Mercedes met een halve seconde onder, maar op ultra's. De echte ster van Q1 werd daarom Verstappen, die op supersofts op slechts een tiende van de Mercedessen bleef steken. Vettel naderde daarna ook tot op 15 honderdsten, maar bleef P4.

P-20171028-01041 news

Ricciardo bleef intussen hangen op P8 en zakte zelfs naar de 11e plaats af toen Sainz, Hülkenberg en Massa zich daartussen voegden. De Australiër zette zichzelf daarna wel weer terug op de achtste plaats, terwijl thuisheld Pérez voor Force India de zesde tijd pakte en Alonso voor McLaren schitterde met P5. Alonso's teamgenoot Vandoorne was de enige die aan het slot nog uit de gevarenzone kwam. De Belg liet daar twee Saubers en twee Haas-auto's achter, Sauber opmerkelijk genoeg sneller dan de andere Ferrari-klant. Gasly bleef vanzelfsprekend op de laatste plaats staan.

M140934

In Q2 wilde iedereen zo snel mogelijk naar buiten, want de baantemperatuur was inmiddels aan het oplopen. De Finnen van Mercedes en Ferrari waren de eersten met snelle tijden, maar het duurde niet lang voordat Vettel met een nieuw baanrecord zich op P1 zette. Een moment later moest Brendon Hartley ook de andere Toro Rosso aan de kant zetten. Dat verpestte de eerste snelle ronden van de Red Bulls, maar Verstappen baarde daarna opzien door de tijd van Vettel met maar liefst een halve seconde te verpulveren. Ricciardo kwam niet verder dan P6.

M140830

Weinig auto's verbeterden hun tijden daarna nog. Alleen Vettel passeerde Hamilton nog, maar de twee Williams-auto's en de McLarens gaven het al van tevoren op, zodat zij samen met Hartley in Q2 achterbleven. De twee Renaults en de twee Force India's vulden de top-zes aan, met opnieuw een glansrol voor Sainz met de zevende tijd.

170026 mex

In Q3 begon Bottas met een afgebroken poging, door toedoen van Verstappen – en nog vóór het einde van de sessie kwam de boodschap dat de stewards ernaar zouden kijken. Daarna grepen eerst Vettel en vervolgens Hamilton de voorlopige pole. Dat duurde niet lang, want opnieuw schitterde de Nederlandse Red Bull-coureur door de twee kampioenskandidaten met 25 honderdsten te verslaan. Net als in het vorige kwalificatiepart overklaste Verstappen zijn teamgenoot bovendien in niet geringe mate: Ricciardo was opnieuw bijna een seconde trager. Hetzelfde gold voor Räikkönen ten opzichte van Vettel.

P-20171028-01092 news

Bottas maakte er in zijn tweede run alsnog P4 van, waarna duidelijk werd dat hij naast zijn teamgenoot kwam te staan: Hamilton kwam niet verder dan de derde tijd, géén pole voor de titelfavoriet deze keer. Wél voor Sebastian Vettel, die met 0,086 Verstappen naar P2 verjoeg – met een nieuw baanrecord uiteraard. Het was de 50e pole uit zijn carrière. Räikkönen klom naar de vijfde tijd, met Ocon achter zich, terwijl Ricciardo een rampzalige sessie besloot met een zevende tijd. De twee Renaults – Hülkenberg vóór Sainz deze keer – en Pérez ronden de top-tien af.

F1, GP Mexico, Mexico City, 28 oktober 2017

1. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'16"488 - Q3
2. Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) - 1'16"574 - Q3
3. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'16"934 - Q3
4. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'16"958 - Q3
5. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 1'17"238 - Q3
6. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 1'17"437 - Q3
7. Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) - 1'17"447 - Q3
8. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'17"466 - Q3
9. Carlos Sainz (Renault) - 1'17"794 - Q3
10. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 1'17"807 - Q3
11. Felipe Massa (Williams-Mercedes) - 1'18"099 - Q2
12. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1'19"159 - Q2
13. Brendon Hartley (Toro Rosso-Renault) - geen tijd - Q2
14. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'19"176 - Q1
15. Pascal Wehrlein (Sauber-Ferrari) - 1'19"333 - Q1
16. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'19"443 - Q1
17. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'19"473 - Q1
18. Fernando Alonso (McLaren-Honda) - geen tijd - Q2 *
19. Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) - geen tijd - Q2 **
20. Pierre Gasly (Toro Rosso-Renault) - geen tijd - Q1 ***

* Gridstraf van 20 plaatsen
** Gridstraf van 35 plaatsen
*** Gridstraf van 25 plaatsen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet