Sportscars

Sportscars: Porsche het snelst in verregende kwalificatie Fuji

171014 WEC kwalificatie Pole

Bijna een perfecte score voor Porsche in de kwalificatie van het FIA WEC op het circuit van Fuji. In de regen behaalden de Nieuw-Zeelanders Brendon Hartley en Earl Bamber met een gecombineerd gemiddelde van 1:35,160 minuten de LMP1-pole-position voor de Porsche 919 Hybrid met het nummer 2, die aan de leiding gaat in de tussenstand van het WK. In de GTE-Pro-klasse waren Richard Lietz en Fred Makowiecki met de 911 RSR met het startnummer 91 het snelst. Alleen in de GTE-Am-klasse ging de pole niet naar een Porsche, want hier vertrekt de Clearwater Racing-Ferrari van Weng Mok Sun en Matt Griffin vanaf de eerste startplaats. In de LMP2-klasse, uiteraard zonder inbreng van Porsche, ging de snelste tijd naar de Vaillante-Rebellion van Mathias Beche, David Heinemeier-Hansson en Nelson Piquet jr. Ho Pin Tung, de enige Nederlander in het FIA WEC, bezet samen met teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent in de Oreca van Jackie Chan DC Racing de derde startplaats in de klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Traditiegetrouw domineerde regen het beeld tijdens de eerste twee dagen van het FIA WEC-evenement op het circuit van Fuji, nadat het in ieder geval op donderdag nog droog was en Fuji-san, de beroemde berg, op de achtergrond kon worden waargenomen. In verband met de weersomstandigheden en een verwachte zware regenbui aan het eind van de middag besloten de organisatoren om de kwalificatie een half uur eerder te laten starten dan oorspronkelijk gepland. Was Sébastien Buemi met de Toyota voor eigen publiek nog het snelst in de derde vrije training, in de kwalificatie bepaalden de Porsches het tempo. Al vroeg in de sessie, toen het nog slechts miezerde, werden de posities ingenomen, met de snelste tijd voor Bamber en Hartley in de nummer 2, met een voorsprong van 0,071 seconden op André Lotterer en Nick Tandy in de nummer 1. In de nummer 8-Toyota kwalificeeerden Sébastien Buemi en Kazuki Nakakima zivch op de derde plaats, 0,195 seconden achter de snelste Porsche, terwijl de andere Toyota met Conway en Kobayashi zelfs bijna anderhalve seconde tekort kwam.

Terwijl de LMP1's volledig op regenbanden reden, probeerden enkele LMP2-teams het ook met intermediates. Het Vailliante Rebellion-team bezet de volledige eerste rij in de klasse, met de nummer 13-auto van Nelson Piquet en David Heinemeier-Hansson voor het eerst dit seizoen op de pole-position in de klasse, voor de nummer 31-auto van Canal/Prost/Senna. Daarachter start de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung, Thomas Laurent en Oliver Jarvis als derde.

171014 FIA WEC kwalificatie 911

In de LMGTE-Pro-klasse behaalden Richard Lietz en Fred Makowiecki met de 91-Porsche voor het eerst dit seizoen de pole-position. Het was in totaal de tweede WEC-pole voor de dit jaar nieuwe 911 RSR. Het Oostenrijks/Franse duo kwam tot een gecombineerd gemiddelde van 1:47,577 minuten en had daarmee een voorsprong van 0,441 seconde op Andy Priaulx en Harry Tincknell in de nummer 67-Ford GT. De andere Ford met het startnummer 66, bestuurd door Olivier Pla en Stefan Mücke, start als derde, voor de nummer 71-AF Corse Ferrari van Sam Bird en Davide Rigon. Ferrari behaalde de pole in de GTE-Am-klasse met Weng Mok Sun en Matt Griffin, die in de Clearwater-488 de Dempsey-Proton-Porsche van Ried/Cairoli/Dienst en de Aston Martin van Lamy/Lauda/Della Lana voorbleven.

171014 WEC kwalificatie Clearwater
Blijdschap bij het Clearwater-team na de pole-position in GTE-Am

171014 FIA WEC Fuji uitslag kwalificatie


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet