WTCC

ETCC: Peter Fulín is FIA ETCC-kampioen 2017

171009 ETCC Fulin
Krenek Motorsport-SEAT-rijder Peter Fulín won de ETCC-titel

Winst in de tweede race op het circuit van Most in Tsjechië was genoeg voor SEAT-rijder Petr Fulín om voor eigen publiek de titel in de FIA European Touring Car Cup binnen te halen. In de eerste wedstrijd kwam de Bulgaar Plamen Kralev als eerste over de eindstreep, maar hij kreeg naderhand een tijdstraf van tien seconden opgelegd voor het veroortzaken van een aanrijding met de Zwitser Christjohannes Schreiber. Daarmee ging de overwinning in race één naar de Hongaar Norbert Nagy. Schreiber had weliswaar ook nog titelkansen, maar zag die in rook opgaan door een crash in de tweede race na een duel met Igor Stefanovski. Zo was de weg vrij voor Fulín om in stijl met een overwinning de titel te behalen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA ETCC

171009 ETCC Kralev
Eerste over de lijn in race één, maar niet de winnaar: Plamen Kralev

Met nog vier titelkandidaten voorafgaand aan het laatste raceweekeinde, tevens het eerste optreden van de FIA ETCC op het Automotodrom Most, was de uitgangspositie spannend. Fulín kwam als leider naar zijn thuisweekeinde, maar ook Schreiber, Stefanovski en Nagy hadden nog titelkansen. Die vier bepaalden ook het beeld vooraan het veld in de eerste race. Schreiber nam bij de start de leiding, maar raakte in de tweede bocht van de baan. Vervolgens streden Nagy, Fulín en Stefanovski om de leiding. Fulín nam in de tweede ronde de kop en hield die een tijdlang vast, terwijl Stefanovski in de zevende ronde Nagy psseerde. Vervolgens ramde Stefanovski Fulín, waarop Nagy de Tsjech passeerde. Stefanovski kreeg een drive-through-penalty en speelde daardoor geen rol meer, maar de opstomende Plamen Kralev maakte de ene na de andere positie goed en nam uiteindelijk de leiding over. De Audi-rijder kwam als eerste over de finish en leek daarmee zijn eerste zege te kunnen vieren, maar naderhand kreeg hij een tijdstraf van tien seconden voor een wat te drieste aanval op Schreiber, waardoor Nagy alsnog de overwinning erfde. Daarachter volgden Fulín en Schreiber op de tweede en derde plaats, Kralev eindigde na zijn straf als vierde. Fulín leidde na de eerste race in de tussenstand met 70 punten, drie meer dan Nagy en zes meer dan Schreiber.

171008 FIA ETCC Most uitslag race 1

171009 ETCC Team
Blijdschap bij het winnende Krenek-team van Peter Fulín na het behaalde succes

Igor Stefanovski, achtste in de eerste race, startte vanwege de 'reversed grid' in race twee vanaf pole, maar de Tsjech Václav Nimc nam de leiding. In de tweede ronde echter raakte Nimc zijn plek kwijt aan Stefanovski, terwijl ook Schreiber er voorbij kwam. De Zwitser moest winnen om nog kampioen te kunnen worden, maar in een aanval op Stefanovski raakte hij van de baan en belandde in de vangrails. Fulín profiteerde, nam de leiding en reed vervolgens zonder problemen zowel de overwinning als de titel naar huis. Nagy reed even op de tweede plaats, maar miste daarna zijn rempunt en viel terug achter Stefanovski en Kralev. Laatstgenoemde wist in de tiende ronde nog Stefanovski te passeren en eindigde zo als tweede achter Fulín, Stefanovski werd als derde geklasseerd. Opmerkelijk: Peter Fulín jr., de 21-jarige zoon van de kersverse kampioen, sloot zijn ETCC-debuut als vierde af.

171008 FIA ETCC Most uitslag race 2

171008 FIA ETCC Eindstand na 12 races

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 oktober 2017 18:30

    Waarom haalt Zandvoort niet klassen als het ETCC binnen. Afgelopen weekend de Finale races was weer een dieptepunt in de kalender,een C evenement, bij de DNRT zijn meer aansprekende klassen. De Paas en PInkster races waren hetzelfde, geen aansprekende klassen. de Nederlandse autosport zit in een erg diep dal. Las op een Belgische site dat de Kronos stopt met de TCR Benelux. Alle grote Nederlandse teams racen in het buitenland, wat is de reden hiervoor ?. De NAV en RACB zouden samen een TCR en F4 klasse moeten opzetten, laat ze alleen op Zandvoort, Assen, Spa en Zolder rijden en je heb al een mooie basis voor een raceprogramma, samen met bv de Porsche cup, een nieuw Power Pack idee. Gebruik dezelfde regels hiervoor als de ADAC, dan bidet je de mogelijkheid om in de Benelux en Duitseland te rijden.

    • 7
    • 0
     
    René de Boer 09 oktober 2017 22:21

    Daar zou ik een boek over kunnen schrijven, maar dat zal ik hier vanwege de tijd en de ruimte niet doen. Heel in het kort: TCR Benelux was inderdaad als zodanig opgezet, maar het moet gezegd dat - afgezien van Bas Koeten Racing en Ferry Monster - de Nederlandse inbreng nagenoeg nihil is geweest. Van importeurszijde al helemaal niet, anders dan in België, waar de immer actieve VW Audi Club Belgium, maar ook SEAT en Peugeot en in iets mindere mate Opel wel voor ondersteuning van teams zorgden. Importeurs en autosport blijft in ons land helaas een moeilijk verhaal, in België is er toch meer autosportcultuur. Natuurlijk worden er in België ook in verhouding meer auto's in het hogere segment verkocht, zonder de idiote bijtellingsregels in Nederland, en daarop wordt vanwege de hogere marges meer verdiend, dus dan kun je ook wat meer aan leuke dingen, zoals autosport, uitgeven. Kijk maar eens op de snelweg in België hoeveel flink uitgeruste auto's uit het hogere segment daar rijden, een ander beeld dan in ons land, waar in het algemeen, al dan niet zakelijk, toch kleiner gereden wordt. Los van deze discussie moet ook gezegd dat in de autosport initiatieven op Benelux-niveau nooit echt een lang leven beschoren zijn geweest. Het is in België al vaak moeilijk om de Vlaamse en Waalse belanghebbenden één richting uit te krijgen, laat staan om dan ook nog eens een samenwerking met 'Ollanders' te kunnen realiseren, die in België vaak de reputatie hebben van luid, betweterig en arrogant. Waar er voor het TCR-initiatief nauwelijks ondersteuning van Nederlandse zijde kwam, is het Formule 4-idee, dat ook een Benelux-aangelegenheid had moeten zijn, tot nu toe een vrijwel volledig Nederlandse activiteit gebleven, en dat eigenlijk alleen maar dankzij de ondersteuning van de KNAF. Voor de rest lijkt er op nationaal en/of Benelux-niveau gewoon te weinig draagvlak voor zo'n initiatief, en de paar mensen die het geld voor zoiets hebben, gaan toch liever in een competitieve serie als de Duitse of de Italiaanse Formule 4 rijden, omdat daar simpelweg meer geleerd kan worden. Ik zou me best wel een low-budget-competitie als bijvoorbeeld de Poolse KIA Lotos Cup kunnen voorstellen, met een verbod op trailers en eigen hospitality-tenten in de paddock, maar gewoon voor iedereen een 4x4-meter-EZ-Up-tentje, een centrale hospitality, strakke organisatie, gelimiteerd aantal banden, geen eigen motortuning, verloten van ECU's, en klaar. Betaalbaar racen, zoals vroeger in Starlet Cup of AX Cup. En dan als prijs bijvoorbeeld ondersteuning voor een volgend seizoen in TCR. Welke importeur durft dit aan?

    • 1
    • 0
     
    sven2199 10 oktober 2017 09:19

    Is het niet een idee om een Mazda cup te organiseren met dezelfde auto's als in het DNRT, alleen dan met hogere kwaliteit van coureurs en op een A-evenement. En dat je dan de top 10 rijders van het DNRT evenement door laat stromen naar het A-evenement. Daardoor komen er geen extra kosten voor het aanschaven van een nieuwe auto voor de mensen van het DNRT.

    • 1
    • 0
     
    ace1 10 oktober 2017 16:29

    @sven2199 de beste rijders van diverse Mazda cups wereld wijd worden door Mazda uitgenodigd voor de Global Mazda MX-5 Cup Challenge op Laguna Seca. http://autosport.nl/klasse/nieuws/29475/bart-wubben-plaatst-zich-voor-global-mazda-mx-5-cup-challenge-op-laguna-seca

    • 1
    • 0
     
    sven2199 11 oktober 2017 11:17

    @ace1 oh ja natuurlijk, was ik helemaal vergeten. bedankt voor je uitleg

    • 1
    • 0
     
    ace1 11 oktober 2017 13:16

    @sven2199 hoe kijk je tegen een Nederlandse BMW M235i Racing Cup aan? https://www.bmw-motorsport.com/en/topics/season-2017/customer-racing/bmw-m235i-racing-cup.html

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 oktober 2017 15:31

    Defineer A-evenement eerst eens dan...?

    • 0
    • 0
     
    ace1 12 oktober 2017 20:57

    Overigens kost een nieuwe BMW M235i Racing Cup tussen de 62.000 en 65.000 Euro. https://www.autosport.be/news/volgend-jaar-bmw-m235i-racing-cup-in-belgie.html

    • 0
    • 0
     
    sven2199 13 oktober 2017 09:51

    @ace1 Dit zou natuurlijk ook een oplossing zijn. Wat voor wedstrijden/kwalificaties had je ingedachte, endurance of sprint?

    • 0
    • 0
     
    ace1 6 dagen geleden

    Mijn voorkeur gaat uit naar endurance zodat je als nieuwe rijder/team de kans krijgt om ervaring op te doen en je kan natuurlijk ook aan de VLN races deelnemen en de 24uur van Zolder en 24H Series van Creventic. https://www.bmwracingcups.be/results

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet