V8 Supercars

V8 Supercars: David Reynolds/Luke Youlden winnen voor Erebus Racing knotsgekke Bathurst 1000

Dramatische weersomstandigheden overheersten in de Bathurst 1000. Eindelijk na 18 jaar stond Luke Youlden van Erebus Racing samen met David Reynolds op de hoogste trede van het podium. Een doorbraak van het team van de excentrieke Betty Klimenko Saunders terwijl de powerhouses van Triple Eight Racing en DJR Team Penske gedeeltelijk ten onder gingen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Erebus/DJR Team Penske/HSV/Prodrive/PR/Red Bull Team Racing Australia

2017 Podium Reynolds Youlden

David Reynolds en Luke Youlden verrassende winnaars Bathurst 1000.

David Reynolds/Luke Youlden winnen voor Erebus Racing knotsgekke Bathurst 1000
De Bathurst 1000 met Indy, Le Mans, Monaco etc. één van de grootste autoraces ter wereld meetellend voor het spectaculaire Australische Supercarkampioenschap heeft zijn eigen wetten. Scott McLaughlin, de snelste mens ooit in een V8 Supercars ging als polesitter snel "from hero to zero" Na 74 ronden was de droom voor de Penske-coureur over. Mechanische problemen betekenden het voortijdige einde van McLaughlin's optreden op "The Mountain"
  Bathurst 1000 05629
Voor McLaughlin/Premat was de Bathurst droom snel over.

Scott McLaughlin: "Dit doet enorm veel pijn. Ik stond klaar om in de auto te stappen en toen moest Alex Premat aan de kant. Overigens neemt dit niets weg van wat ik tijdens de kwalificatie deed. We beschikten op Mount Panorama over de snelste auto. That's life. Het is al een oud evenement dat je graag wilt winnen. Soms heb je op een dag als vandaag het geluk niet aan je zijde. Maar dit is de Bathurst 1000 en die wil je winnen" Al na vier ronden moest McLaughlin de leiding afstaan en viel naar de zesde plek terug." Een geluk voor hem dat titelrivaal Jamie Whincup op Bathurst ook met vrijwel lege handen naar huis ging. Onboard beelden toonden dat zijn co-rijder Paul Dumbrell met een magnetisch bevestigde spons de ruiten met regelmaat schoonmaakten. De Stewards twijfelden zelfs of dit wel geoorloofd was.

2017 SVG BH
SVG verknoeide zijn kansen gewoon. Hij gaf het achteraf ook eerlijk toe.

Tot de 144e ronde kende de Bathurst 1000 eigenlijk een rustig verloop. Maar op een half natte/half droge baan kwamen mensen snel in de problemen en gingen er vanaf. Regerend kampioen Shane van Gisbergen erkende dat hij de Bathurst 1000 door teveel fouten gewoon verspeelde. Na een aantal spins van Matt Campbell werd de No 97 Holden weer een factor en bij de voorlaatste herstart was SVG te gretig en ging er evenals Garth Tander bij het opkomen van het rechte stuk vanaf. In de grindbak liep SVG een klapband op maar kreeg door een snelle pitstops toch weer aansluiting bij de koplopers. Uiteindelijk kwam SVG als vijfde over de finish.

2017 SVG BH2 SVG was over zichzelf allerminst tevreden.

SVG: " De auto was gewoon goed en wij maakten kans op de zege. Matt Campbell maakte een paar foutjes maar wist zich bijzonder goed te herstellen en zijn snelheid was gewoon goed. Het is een moeilijk te besturen auto en daar verloor hij het af en toe op. Soms waren we competitief, soms waren we minder competitief. Wij hebben teruggevochten maar op het einde heb ik gewoon teveel fouten gemaakt. Heb de condities onderschat en een potentiële overwinning cadeau gegeven." Hoewel SVG behoorlijk was steekjes liet vallen was zijn optreden toch indrukwekkend. Hetzelfde kan ook gezegd worden van Matt Campbell.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Michael Drost 10 oktober 2017 12:03

    Wat een race was dit weer .... En dat elk jaar weer! Deze race is 161 ronden actie, sensatie en meer drama dan een hele RTL4 avond bij elkaar! Heerlijk!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 12 oktober 2017 18:22

    Prachtige race inderdaad.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet