Formule 1

Formule 1: IJzersterke overwinning Max Verstappen

P-20170930-00236 news

Na anderhalf jaar wachten heeft Max Verstappen zijn tweede overwinning in de Formule 1 geboekt. Voor aanvang van de laatste GP van Maleisië werd de Nederlander wat geholpen door motorproblemen bij Kimi Räikkönen, die niet kon starten. Hamilton hield bij de start de leiding, maar had het tempo niet en na een paar rondjes pakte Verstappen brutaal de leiding. Eenmaal daar deed de Nederlander niets meer fout: hij bouwde het gat uit naar tien seconden, maakte geen enkele fout, het materiaal liet hem eens niet in de steek, en zo boekte Verstappen een ijzersterke zege. Het is tevens een extra opsteker voor Red Bull, want het verslaat Mercedes in een direct gevecht.

Sebastian Vettel was echter de smaakmaker van de race. Vanaf de laatste startplaats sneed hij als een mes door de boter – het tempo van de Ferrari was indrukwekkend. Had hij vooraan gestart, dan was hij waarschijnlijk niet te houden geweest. Al halverwege de race reed Vettel vierde. In de tweede helft van de race dichtte hij het gat naar nummer drie Ricciardo en leek zelfs het podium nog binnen handbereik. Eenmaal aan diens staart, waren Vettels banden echter net over het hoogtepunt. De vierde plek vanaf de twintigste startplaats is echter prima damage control, zeker met Hamilton niet als winnaar. De damage control gold overigens niet voor de uitloopronde, waarin de Ferrari-rijder een bizarre aanrijding had met Lance Stroll.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Motorproblemen Räikkönen
Na de dubbel crash in Singapore en het kwalificatiedrama van Vettel gisteren, is de gifbeker nog niet leeg voor Ferrari. Op weg naar de grid heeft ook Kimi Räikkönen motorproblemen, naar het schijnt eveneens met de turbo. Er wordt tot de laatste seconden hard gewerkt aan de Ferrari, Räikkönen zit klaar, maar vlak voor de start wordt zijn auto teruggeduwd naar de pits. Alweer een geweldig cadeau voor Lewis Hamilton. En ook voor de twee Red Bulls daarachter ligt het podium ineens voor het oprapen.

Voor Hamilton is er bij de start meer te verliezen dan te winnen. Hij hoeft de leiding niet per se te behouden, als hij maar geen schade rijdt in die verraderlijke bochten 1 en 2. De polesitter komt net zo goed weg als beide Red Bulls, Bottas komt het beste weg. De Fin remt Ricciardo uit in de buitenlijn van bocht 1 en lijkt ook Verstappen te pakken. De Nederlander heeft door bocht 2 echter de snelste lijn en hij duwt de Fin terug naar de derde plek. Voor Hamilton is de eerste grote zorg voorbij, hij blijft uit alle problemen.

Vandoorne heeft ook een plek gewonnen en bezet p5, voor Perez, die twee plaatsen heeft gewonnen, en Ocon. De Mexicaan zat in bocht 2 in de sandwich tussen Perez en Massa en moet binnenkomen voor een nieuwe set banden. Massa kan door, achter zijn teamgenoot. Vettel is voortvarend van start, hij rijdt na een ronde al twaalfde en dat zonder schade.

Verstappen pakt de leiding
Lewis Hamilton kan in de eerste paar ronden niet wegrijden bij Verstappen en lijkt wat problemen te hebben. Dat laat Verstappen zich geen twee keer gebeuren. Hij kruipt op het rechte stuk in de slipstream van Hamilton, duikt in de binnenbocht en pakt de leiding. "Zo doe je dat!", roept hij over de radio. Verstappen profiteert ook van het feit dat Hamilton zich niet met hand en tand verdedigt, zeker niet bij Verstappen. Hamilton kan even bijblijven, maar verliest dan elke ronde behoorlijk wat tijd.

Bottas traag
Ricciardo zit in hetzelfde schuitje als Verstappen, maar met het verschil dat hij Bottas niet zo snel voorbij komt. Bottas laat meer dan een seconde per ronde liggen op de twee leiders – niet voor het eerst dit jaar dat de Fin in de openingsfase niet mee kan komen. Ricciardo verliest elke ronde kostbare tijd, maar hij zal er wel langs moeten. Ricciardo duikt uiteindelijk in de binnenkant van bocht 1, maar Bottas heeft in bocht 2 de goede lijn. Bottas lijkt de plek te houden, maar vergeet in bocht 3 ook de binnenkant af te blokken. Zo pakt Ricciardo toch die plek. Zijn achterstand op zijn teamgenoot is dan elf seconden. Verstappen blijft iets sneller dan Ricciardo, maar die loopt wel in op Hamilton.

Vettel vervolgt opmars
Vettel zat na de enerverende eerste ronden een paar rondjes achter Alonso, maar zet dan zijn opmars voort. Na Alonso moet Grosjean eraan geloven, Massa, Stroll en Vandoorne stoppen voor zijn neus. Daarbij vindt een mooie strijd plaats: Stroll zou als voorste van de Williams normaal als eerste mogen stoppen, maar Massa komt nu als eerste. Met die undercut gaat hij de Canadees voorbij. De Canadees revancheert zich snel, hij pakt zijn teamgenoot in bocht 1, en daar komt dan ook net Vandoorne uit de pits. De McLaren houdt de twee Williamsen maar net achter zich.

Vettel heeft een paar ronden nodig om het gat naar Perez dicht te rijden, maar zijn tempo onderstreept het potentieel van de Ferrari. Eenmaal aan de roze staart wacht Vettel geduldig op de buitenkans en die pakt hij dan: p5. En de race is nog niet eens halverwege. Vettels tempo is vervolgens het snelste van het veld, een paar tienden sneller dan de mannen op kop. Het volgende doel is Bottas, die rijdt maar vier seconden voor de Ferrari. Maar dat zegt vooral veel over Bottas' tempo, Verstappen rijdt daar een halve minuut voor. Mocht er een safetycar of regen komen, dan zou Vettel zomaar nog kunnen winnen.

Comfortabele leiding Verstappen
Als de race halverwege is en de eerste en enige stop zich aandient, heeft Verstappen een veilig gat van dik acht seconden opgebouwd. Hamilton is de eerste die stopt en dat zet Red Bull ook in actie. Verstappen komt de volgende ronde. Zijn stop is perfect. Vettel komt de ronde later, hij hoeft het gevecht met Bottas niet aan te gaan. Die stopt de ronde erna en is die plaats dan kwijt. Ricciardo stopt als laatste van deze mannen en komt als derde terug. Zijn voorsprong op Vettel is 15 seconden.

Alonso zet Magnussen op zijn plek
Fernando Alonso is buiten de toptien gevallen, maar schroomt niet voor een robbertje vechten. Hij jaagt op Magnussen, duikt buitenom in bocht 1, maar Magnussen duwt hem in het gras. Alonso is echter niet voor één gat te vangen, houdt de binnenkant in bocht 2 en stuurt net iets te lang rechtdoor waardoor hij Magnussen de pas afsnijdt. "Hülkenberg had dus toch gelijk", refereert de Spanjaard cynisch aan eerdere commentaren over het onsportieve rijgedrag van Magnussen.

170034 mal

Hoe ver komt Vettel nog?
Sebastian Vettel is met afstand de snelste man op de baan – hij heeft nu ook de zachte banden terwijl de drie koplopers op mediums rijden. De Duitser wint elke ronde bijna een seconde. Hamilton is de langzaamste van de drie, maar Ricciardo is het meest kwetsbaar. Zijn voorsprong verdampt onder de Maleisische zon en zal op dit tempo voor het einde van de race in de klauwen van de Ferrari vallen.

Verstappen lijkt veilig, maar moet wel blijven opletten. Bij het lappen komt hij bij een strijdende Magnussen en Palmer uit, waarbij die twee elkaar raken en Palmer voor de tweede keer binnen een ronde spint. Verstappen blijft uit de problemen, maar het onderstreept dat het gevaar in een klein hoekje schuilt. Naarmate de ronden verstrijken neemt ook de nervositeit toe; de Nederlander maakt zich wat zorgen over het opschakelen.

Vettel ruikt het podium
Met nog tien ronden te gaan heeft Vettel het gat naar Ricciardo gedicht tot een seconde. Ricciardo mag racen voor het podium, maar het snelheidsverschil is zo groot dat het onbegonnen werk lijkt. Voor Vettel is er haast bij geboden: als hij er snel voorbij kan, zou Hamilton ook nog net haalbaar kunnen zijn.

Toch duurt het twee ronden voordat Vettel zijn eerste actie inzet. Hij lijkt te laat te komen, besluit heel laat toch de binnenkant in bocht 1 te zoeken, maar dat gat dekt Ricciardo af. Weer een ronde verstreken. De volgende ronde profiteert Ricciardo van de DRS door achterblijvers, weer een ronde voorbij – nog zes te gaan. Op dat moment lijkt ook het beste van de zachte banden van Vettel te zijn verdwenen, want hij kan de Red Bull niet meer bijhouden.

Verstappen foutloos en pechloos
Max Verstappen reed een relatief eenzame race, maar zal de ronden hebben afgeteld. De Nederlander maakte geen enkele fout en tot groot geluk liet zijn Red Bull, en de Renault-motor, hem eens een keer niet in de steek. Met een voorsprong van tien seconden in een direct gevecht met Mercedes, is het ook een mentale opsteker voor de Nederlander en zijn team. Een win zonder grote calamiteiten – al had een Ferrari aan het front het verhaal heel anders gemaakt.

Hamilton moet zijn genoegen nemen met een tweede plek, maar zal ermee kunnen leven met Vettel op p4. Een applaus vanuit de auto aan het adres van Max is het mooie gebaar van de Mercedes-rijder. Met Ricciardo op de derde plek is het Red Bull-feest compleet.

Vettel aangereden na finish
Sebastian Vettels race was bijzonder, zijn finish is dat nog meer. Hij rijdt in de uitloopronde, rijdt aan de buitenkant van Stroll, maar die wil de buitenbocht pakken om rubber op te pakken. De twee zien elkaar niet en Stroll rijdt vol tegen de Ferrari aan. Een bizar incident. Na een lift van Wehrlein komt Vettel terug in de pits.

Verstappen had niets te verliezen
Op de overwinning van Max Verstappen was niets af te dingen, maar hij moest er hard voor werken. "Lewis had in de openingsfase problemen met zijn snelheid en ik wist dat hij gezien het kampioenschap niet zo veel risico kon nemen. Ik gebruikte de batterij optimaal en dook in dat gat in bocht 1. Daarna was de auto geweldig, ik had snelheid en kon doen met de auto wat ik wilde. Het was een erg zware race, waar ik kon heb ik een beetje uitgerust, maar het maakt het extra geweldig om hier te winnen. Zeker gezien het verloop van dit seizoen, komt deze zege op een mooi moment."

Lewis tevreden
Hamilton had vandaag de snelheid niet, maar kan leven met de tweede plek. "Max was fantastisch vandaag, het is een mooi verjaardagscadeau voor hem. Wij hebben hier erg veel goede races gehad, maar vandaag was Max gewoon beter. In het kampioenschap loop ik iets uit, maar we hadden dit weekend het tempo niet, dus we moeten wel blijven pushen."

Ricciardo maakt Red Bull-feest compleet
Daniel Ricciardo moest eerst afrekenen met Valtteri Bottas en daarna met Sebastian Vettel. "Mercedes had het moeilijk, ik zat een paar ronden vast achter Bottas. Ik moest er zo snel mogelijk voorbij, maar hij verdedigde zich goed. Eenmaal voorbij was het redelijk eenzaam, totdat ik Sebastian zag komen. Ik dacht dat ik mijn handen nog wel vol zou hebben met hem, maar hij deed één poging en toen was hij weg. Het is een erg goede race voor het team, Max heeft de zege verdiend, hij was het hele weekend snel."

Uitslag Grand Prix Maleisië
1. Max Verstappen, 56 ronden
2. Lewis Hamilton, op 12.770
3. Daniel Ricciardo, op 22.519
4. Sebastian Vettel, op 37.362
5. Valtteri Bottas, op 56.021
6. Sergio Perez, op 1:18.630
7. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
8. Lance Stroll, op 1 ronde
9. Felipe Massa, op 1 ronde
10. Esteban Ocon, op 1 ronde

11. Fernando Alonso, op 1 ronde
12. Kevin Magnussen, op 1 ronde
13. Romain Grosjean, op 1 ronde
14. Pierre Gasly, op 1 ronde
15. Jolyon Palmer, op 1 ronde
16. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
17. Pascal Wehrlein, op 1 ronde
18. Marcus Ericsson, op 1 ronde

Carlos Sainz
Kimi Räikkönen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet