GT4 European Series

GT4: Beitske Visser zorgt voor Nederlands BMW-succes in Barcelona, Ekris-rijders Van der Ende/Koebolt derde (upd)

170930 GT4 R1 Beitske
Dat was lang geleden: eindelijk weer eens een overwinning voor Beitske Visser

BMW-junioren Beitske Visser en Dennis Marschall kwamen voor het eerst in actie met de nieuwe BMW M4 GT4, met fabriekssteun ingezet door het Duitse team Schubert Motorsport. In de eerste van de twee races die de GT4 European Series Southern Cup dit weekeinde afwerkt op het Circuit de Barcelona Catalunya reed het Nederlands/Duitse duo vanaf de derde plaats op de grid naar voren en bezorgde de BMW M4 GT4 zijn eerste overwinning in de serie. Aan de finish hadden Visser en Marschall een voorsprong van 0,941 seconden op Niki Leutwhiler/Ander Vilarino met de TFT Racing-Porsche Cayman GT4. Daarmee was het Nederlandse succes echter nog niet op, want Ricardo van der Ende en Max Koebolt eindigden met de Ekris M4 GT4 na een sterk gereden inhaalrace vanaf de negende startplaats als derde. Max Braams en Duncan Huisman werden met de McLaren 570S GT4 van Las Moras Racing als elfde geklasseerd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)

Foto's: Dirk Bogaerts

170930 GT4 R1 Start
Start met de Schubert-BMW M4 al vooraan

Visser begon vanaf de derde plaats op de grid direct zeer voortvarend, passeerde de beide Ginetta's van Tribaudin/Petit en Consani/Lariche en nam nog voor het ingaan van de eerste bocht de leiding in het 34 auto's sterke veld. Andere deelnemers waren minder fortuinlijk, want nog in de openingsronde kwam het wat verderop in het veld tot een aanrijding met meerdere auto's, die eerst tot een interventie van de safety-car, maar al snel tot het onderbreken van de race met rode vlaggen leidde, omdat de vangrails moesten worden gerepareerd.

Na zo'n 20 minuten volgde de herstart, waarbij Visser geroutineerd de leiding wist te behouden, met routinier Alain Ferté in de Energy by ART-Porsche Cayman en Robert Consani achter zich. Terwijl diverse rijders uit de kopgroep zich direct in de pits meldden voor de rijderswissel toen het daarvoor bestemde tijdsvenster aanving, besloot het Schubert-BMW-team juist tot het allerlaatste moment te wachten, alvorens Beitske Visser naar binnen te halen om het stuur aan teamgenoot Dennis Marschall over te geven. Die kwam vervolgens als leider weer de baan op, voor de Spanjaard Ander Vilarino in de TFT Racing-Porsche en de Ekris-M4, waarin Ricardo van der Ende het stuur had overgenomen van Max Koebolt. Marschall maakte echter geen fouten en reed de overwinning naar huis.

170930 GT4 BCN R1 BMW Actie
Eerste overwinning voor de nieuwe BMW M4 GT4 in de Southern Cup

"We hadden een heel goede start vanaf de derde plek op de grid", meldde Beitske Visser na afloop. "Na de rode vlag heb ik er alles aan gedaan om de banden te sparen en de auto in een zo goed mogelijke conditie aan Dennis te geven. Die heeft het karwei op een perfecte manier afgemaakt en ik dank het hele team voor dit prachtige succes!" Marschall prees op zijn beurt zijn Nederlandse teamgenote: "Ik ben zulke procedures met rijderswissels en zo wel gewend, maar Beitske bleef ongelooflijk kalm, waardoor de wissel perfect verliep en we aan de leiding rijdend weer de baan op kwamen. Daarna was de druk enorm, ik kon me geen enkele fout veroorloven, maar het is gelukt!"

170930 GT4 R1 Ekris
Ricardo van der Ende en Max Koebolt eindigden met de Ekris-M4 als derde

Achter de TFT Racing-Porsche eindigden Koebolt en Van der Ende als derde. In de strijd om de Pro-AM-titel profiteerde het Frans/Belgische duo Mike Parisy/Gilles Vannelet in de CD Sport-Porsche enigszins van de uitval van het Ginetta-team Robert Consani/Benjamin Lariche, dat aan de leiding in de tussenstand staat.

170930 GT4 R1 podium
Podium met Max Koebolt, Ricardo van der Ende en Beitske Visser in die volgorde vanaf rechts

170930 GT4 Southern Cup Barcelona uitslag race 1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet