Formule 1

Formule 1: Hamilton toch weer op pole na rampdag voor Vettel op Sepang, mooie derde startplaats voor Verstappen

M135337

Na een uiterst moeizame vrijdag van de GP van Maleisië wist Lewis Hamilton toch weer de pole position naar zich toe te trekken. Dat resultaat was nóg belangrijker voor de Brit nadat Sebastian Vettel en Ferrari opnieuw tegenslag te verwerken kregen: de Duitser bleef met motorproblemen steken in Q1. Diens teamgenoot Kimi Räikkönen naderde Hamilton op 45 duizendsten, maar het was niet genoeg. Max Verstappen reed intussen naar een sterke derde startpositie, nadat hij de hele sessie teamgenoot Ricciardo te snel af was.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Red Bull Racing

In Q1 opende Hamilton de dans, maar Räikkönen ging daar namens Ferrari meteen onderdoor. Bottas bleef vervolgens op P3 steken, waarna Hamilton weer de eerste tijd zette – alle drie op softs. Opvallend was daarom dat Ricciardo op supersofts op acht tienden bleef steken, terwijl Verstappen op softs naar P2 op drie tienden van Hamilton reed, na een zeer sterke middensector van de jarige job.

170049 mal

Intussen voltrok zich wederom een drama voor Sebastian Vettel, die op Singapore toch al de gebeten hond. In zijn outlap rapporteerde de Duitser meteen al vermogensverlies, waarna moest terugkruipen naar de pits. Vettel zelf vermoedde de turbo. Ferrari ging hard aan de slag, maar kreeg de auto niet op tijd klaar. En dat nadat Ferrari nét voor zijn teamleider diens laatste motor had geïnstalleerd... Opnieuw was de potentieel snelste auto van het weekend voortijdig uitgeschakeld, terwijl het gisteren nog worstelende Mercedes de boventoon voerde.

Aan het slot van het eerste kwalificatiepart sprong Massa nog naar P5, reed Sainz naar de achtste plaats en verraste debutant Gasly door zijn Toro Rosso-teamgenoot meteen van die plek te verdrijven. Achteraan waren de twee Ferrari-klantenteams compleet het haasje: zowel Haas als Sauber vergezelde de Ferrari van Vettel met twee auto's in het groepje van vijf dat niet doormocht naar Q2.

P-20170930-00236 news

Daarin voerde Räikkönen halverwege de sessie de lijst aan, met daarachter in eerste instantie Hamilton en Bottas, beiden niet met foutloze ronden, voordat Verstappen opnieuw de tweede plaats voor zich opeiste, op vijf duizendsten van de Ferrari. Ricciardo was weer op afstand vijfde. Vandoorne, Pérez, Sainz en Gasly en Stroll lagen buiten de top-tien voordat zelfs Hamilton, Bottas en Ricciardo nog naar buiten gingen voor een tweede rondje.

Daarin schoot Bottas nog naar de eerste tijd, maar Hamilton en Ricciardo verbeterden zich niet. Pérez en Ocon vestigden zich stevig in de top-tien, met achter hem een sterke achtste tijd voor Vandoorne, die Hülkenberg en teamgenoot Alonso voorbleef. De afvallers waren Massa, Palmer, Stroll en beide Toro Rosso's, Sainz vóór Gasly.

P-20170930-00319 news

In het beslissende part zette Bottas de eerste snelste tijd, maar Hamilton ging daar meteen met acht tienden onderdoor. Räikkönen bleef vervolgens op twee tienden steken op de Brit. Deze keer was Ricciardo sneller dan zijn teamgenoot, na een klein foutje van Verstappen. Wel nestelden ze zich beiden vóór Bottas. Erna volgden de Force India's en de McLaren, terwijl Hülkenberg binnenbleef voor Renault.

Op het vallen van de vlag kwam Ricciardo niet verder, maar Verstappen wél, wat de Nederlander een mooie derde startplek opleverde. Bottas kon immers geen posities meer goedmaken. Ook Hamilton verbeterde zich niet meer en zag Räikkönen tot op 45 duizendsten naderen, maar het was genoeg voor zijn 70e pole – een uiterst onverwachte bovendien, na een vrijdag die allesbehalve vlotjes verliep voor Mercedes. Ocon en Vandoorne waren intussen hun ervaren teamgenoten te snel af, met Hülkenberg tussen hen in.

170034 mal

Maar wat vooral bijbleef na deze kwalificatiesessie was de laatste startplaats voor Sebastian Vettel. Het is verleidelijk om na deze bittere pil voor Ferrari te zinspelen op een 'Vorentscheidung' in het kampioenschap. Vettel en Ferrari leidden zo lang het kampioenschap en leken de favorieten voor de twee Aziatische races, maar de gebeurtenissen keerden zich juist tegen de Italianen. Als Hamilton opnieuw optimaal profiteert, kan hij zijn vierde wereldtitel nauwelijks meer ontlopen.

Formule 1, GP Maleisië, kwalificatie, 30 september 2017

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 1'30"076 - Q3
2. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 1'30"121 - Q3
3. Max Verstappen (Red Bull-TAG Heuer) - 1'30"541 - Q3
4. Daniel Ricciardo (Red Bull-TAG Heuer) - 1'30"595 - Q3
5. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'30"758 - Q3
6. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 1'31"478 - Q3
7. Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) - 1'31"582 - Q3
8. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'31"607 - Q3
9. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 1'31"658 - Q3
10. Fernando Alonso (McLaren-Honda) - 1'31"704 - Q3
11. Felipe Massa (Williams-Mercedes) - 1'32"034 - Q2
12. Jolyon Palmer (Renault) - 1'32"100 - Q2
13. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1'32"307 - Q2
14. Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault) - 1'32"402 - Q2
15. Pierre Gasly (Toro Rosso-Renault) - 1'32"558 - Q2
16. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'33"308 - Q1
17. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'33"434 - Q1
18. Pascal Wehrlein (Sauber-Ferrari) - 1'33"483 - Q1
19. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'33"970 - Q1
20. Sebastian Vettel (Ferrari) – geen tijd - Q1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet