GT

GT: Tweemaal is scheepsrecht. Jules Gounon wint met Callaway Corvette ADAC GT Masters titel

Normaal is driemaal scheepsrecht. Maar in het geval van Jules Gounon tweemaal. Vorig jaar verspeelde de Fransman in het zicht van de finish door een crash in de slotfase de titel. Ditmaal verliep alles perfect. Pole en een perfecte Callaway titel en een zege voor de combinatie Gounon/Keilwitz, leverde de 22-jarige Fransman de titel op.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2017 Kampioen
Terecht kampioen. De Callaway Corvette C7-R met Jules Gounon.


Tweemaal is scheepsrecht. Jules Gounon wint met Callaway Corvette ADAC GT Masters titel
Daniel Keilwitz moest gedurende het seizoen na een trainingscrash op Spa bij een aantal wedstrijden verstek laten gaan en werd voor enkele races door Renger van der Zande vervangen. Het leverde Jules Gounon de nodige punten, een overwinning en uiteindelijk de titel in Hockenheim op. Vorig jaar verspeelde Gounon de titel in de slotfase van de wedstrijd. Ditmaal verliep alles perfect voor het Callaway Team.

Met een pole(1.37.956) en een klinkende overwinning behaalde de 22-jarige Fransman Jules Gounon voortijdig de titel. De volledig herstelde Daniel Keilwitz bracht de Callaway Corvette C7 R als eerste over de streep. De wedstrijd moest direct in de eerste ronde al na een startcrash met Code Rood onderbroken worden. Direct bij de start raakten de GRT Grasser Lamborghini Huracan van de Argentijn E. Perez Compance en de Audi Sport Racing Academy van Elio Erhart elkaar. Voor de HB Racing WDS Bau Lamborghini Huracan van Florian Spengler en de MRS Nissan GT-R NISMO GT3 van Remo Lips was er geen ontkomen meer aan.

2017 Callaway Corvette
Jules Gounon, klasse apart op Hockenheim.

De Zwitser Remo Lips had zich zijn 100e ADAC GT Masters-wedstrijd waarschijnlijk iets anders voorgesteld. Maar omdat Gentlemen titelrivaal als 10e en tweede in het Gentlemen klassement eindigde, pakte Lips hier de titel. Voor Lips betekende het overigens zijn tweede Gentlemen titel in de ADAC GT Masters.

De HTP Mercedes van Patrick Assenheimer die eveneens bij het incident betrokken was, kreeg eveneens een sanctie opgelegd omdat men de auto onder Code Rood in de pitlane liet repareren. De wedstrijdleiding kon er weinig waardering voor opbrengen.

2017 Catsburg
Catsburg deed het tijdens zijn stint perfect. Eng verknalde zijn eigen kansen door in de slotfase tegen Christopher Haase aan te beuken. 

De wedstrijdafstand werd uiteindelijk tot 56 minuten plus één ronde verkort. Gounon nam andermaal direct de leiding en stond kortstondig onder druk van de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van Luca Stolz. BMW Team Schnitzer had met Phillipp Eng nog theoretische kansen op de titel. Vanaf een 12e plek moest Nick Catsburg veel terrein goed maken om de aansluiting te vinden. Bij de reguliere stops gaf Catsburg de M6 GT3 aan Phillipp Eng in achtste positie over.

In de slotfase verprutste Eng zijn titelkansen door een onnodige tocuhé met de Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van Christopher Haase. Omdat de wedstrijdleiding geen "drive-through" meer kon toepassen kreeg Eng een dertig seconden penalty opgelegd. De Schnitzer BMW M6 GT3 werd daardoor naar de 17e plek terugverwezen. Daarmee was de titeldroom voor BMW definitief over.

2017 Land Audi De aftredende kampioenen vochten als leeuwen. Hier heeft Mies zojuist Stolz gepasseerd.

De Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie Conor de Phillippi/Christopher Mies had zich met een tijd van 1.38.583 als vierde geklasseerd. In de 21e ronde ging Mies definitief aan de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van Luca Ludwig voorbij en wist direct afstand te nemen. Vervolgens begon Mies ook nog eens de druk op de leidende Callaway Corvette C7 R van Keilwitz op te voeren. Bij de finish bedroeg het verschil slechts 0.834 secs. Maar aan de verdiende titel van de Callaway Corvette C7 R viel niet meer te tornen.

Audi 6 7 8
P6 t/m P8 werden door Audi's bezet.

P6 t/mP8 werden door de Audi's van Salaquarda/Winkelhock(BWT Mücke), Pommer/Van der Linde en Schmidt/Haase bezet.De tweede Zakspeed Mercedes AMG GT3 van de combinatie Sylvest/Rogivue werd als negende geklasseerd. De tweede RWT Callaway Corvette van de combinatie Sven Barth/Michael Hackländer eindigde als tiende. Indy Dontje was de beste Nederlander. Samen met Marvin Kirchhofer eindigde hij in de HTP Mercedes AMG GT3 als elfde.Doordat Keilwitz noodgedwongen een aantal wedstrijden moest missen is Gounon de eerste kampioen die sinds Christian Abt(Audi) in 2009 alleen de titel op zijn naam wist te schrijven.

2017 Gevecht
Eng vergaloppeerde zich korte tijd later.

Jules Gounon: "Na de vorige wedstrijd op de Sachsenring was het niet gemakkelijk. Na dat moeilijke weekend daar, hadden we toch een beetje het zelfvertrouwen verloren. Om Daniel de best mogelijke uitgangspositie te verschaffen, heb ik geprobeerd om een zo groot mogelijke voorsprong te creëren. Toen Daniel in de auto stapte was ik absoluut niet nerveus. De Corvette is fantastisch en het gehele team heeft ongelofelijk hard gewerkt."

2017 Dontje
Met een elfde plek was Indy Dontje de beste Nederlander.

Daniel Keilwitz: "Op het einde moest ik oppassen omdat de achterbanden ver op waren. Maar eigenlijk wisten wij dit al op voorhand. En daarom hebben we geprobeerd een zo'n groot mogelijke voorsprong op te bouwen. De voorsprong was voldoende. Maar het was moeilijk om de snelheid te behouden. Mooi voor Jules en het team dat ze de titel gewonnen hebben. Voor mij is het natuurlijk prettig om direct met een overwinning mijn comeback te maken."

2017 Keilwitz Gounon
Grote vreugde bij Gounon/Keilwitz.

Uitslag
1. Jules Gounon / Daniel Keilwitz – Callaway Corvette #77 35 ronden
2. Connor De Phillippi / Christopher Mies – Land Audi #1 +0.834 secs.
3. Luca Stolz / Luca Ludwig – Zakspeed Mercedes #21 +10.319 secs,
4. Mathieu Jaminet / Michael Ammermüller – Team75 Porsche #17 + 13.219 secs.
5. Christian Engelhart / Rolf Ineichen – Grasser Lamborghini #63 + 13.725 secs.
6. Markus Winkelhock / Filip Salaquarda – Mücke Audi #24 + 13.159 secs.
7. Markus Pommer / Kelvin van der Linde – Aust Audi #3 + 17.649 secs.
8. Jeffrey Schmidt / Christopher Haase – Land Audi #2 + 22.462 secs.
9. Nikolaj Rogivue / Nicolai Sylvest – Zakspeed Mercedes #20 + 26.856 secs.
10. Sven Barth / Maximilian Hackländer – RWT Corvette #13 +28.545 secs.

2016 Keilwitz Gounon

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 23 september 2017 20:12

    Jammer dat we de Corvette niet in andere GT3 kampioenschappen zien.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet