GT

Robin Frijns en Stuart Leonard zijn de nieuwe Blancpain GT Series Sprint Cup-kampioenen

frijns-kampioen

Na een zenuwslopende finale van de Blancpain GT Series Sprint Cup pakte het Team WRT Audi-duo Robin Frijns en Stuart Leonard de overwinning en de titel. Franck Perera-Maxi Buhk (Mercedes-AMG Team HTP Motorsport) en Dries Vanthoor-Marcel Fässler (Belgian Audi Club Team WRT R8 LMS) hadden beiden een paar ronden zicht op de titel, maar door respectievelijk mechanische pech en een drive-through-penalty, werden hun kansen teniet gedaan. Belgian Audi Club Team WRT pakte de titel bij de teams in de Sprint Cup. De Pro-Am Cup ging naar Alexander Mattschull en Daniel Keilwitz (Rinaldi Racing Ferrari), na hun vierde klassewinst dit seizoen. Door dit resultaat behaalde hun Rinaldi Racing team het Pro-Am-kampioenschap bij de teams.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: PR

Buhk-Perera of Vanthoor-Fässler? Na de kwalificatierace van een dag eerder was iedereen ervan overtuigd dat de uitkomst van het 2017 sprintseizoen beslist zou worden tussen de Mercedes-AMG en het Audi-duo. Franck Perera (Mercedes-AMG Team HTP Motorsport) ging na de start aan de leiding, met Marcel Fässler (Belgian Audi Club Team WRT R8) op een derde plaats. Nadat de op de tweede plaats liggende Bentley van Maxime Soulet verdween na een drive-through-penalty, vanwege het van de baan duwen van de Grasser Racing Team Lamborghini, begon de verwachte confrontatie tussen de twee favorieten. Degene die de race zou winnen zou automatisch ook de titel op zijn naam schrijven.

Na een safetycar onderbreking wist Fässler het gat met leider Perera te verkleinen. Dankzij een supersnelle pitstop en een iets mindere van hun Mercedes tegenstanders wisten zij de virtuele leider te worden in de race. De rijderswissel zou een belangrijke rol gaan spelen bij één van de kanshebbers voor de titel. Nadat Vanthoor na zijn pitstop weg wou accelereren, bleef er een luchtslang steken achter de achtervleugel. De monteur die dit luchtpistool vast hield viel daardoor op de grond. Dit was een overtreding van de regels.

Voordat de wedstrijdleiding een beslissing nam na dit incident, parkeerde Maxi Buhk zijn Mercedes-AMG met schade aan de linker voorzijde aan de kant. Kort daarna werd Vanthoor met een drive-through bestraft voor de pitstop problemen.

Het duel om de leiding en het kampioenschap verplaatste zich zo naar Markus Winkelhock (Belgian Audi Club Team WRT R8) en Robin Frijns (Team WRT Audi). De rijders begonnen de wedstrijd als vijfde en vierde in de titelstrijd en waren nu de kanshebbers voor de Sprint Cup-titel.

frijns

De snellere Frijns besliste dit seizoen met een briljante passeermanoeuvre in de eerste bocht op Winkelhock en kwam over de finishlijn met een voorsprong van bijna vier seconden op de teleurgestelde Duitser. Robin Frijns en Stuart Leonard werden dus de nieuwe sprintkampioenen, voor het rijderduo Markus Winkelhock en Will Stevens. De pechvogels Franck Perera en Maxi Buhk eindigden als derde in de sprint einduitslag.

In de Pro-Am Cup domineerden Daniel Keilwitz en Alexander Mattschull achter het stuur van hun Rinaldi Racing Ferrari. Het duo reed naar hun vierde overwinning en behaalde de titel in hun Pro-Am klasse. Rinaldi Racing versloeg het andere Ferrari Team van Kessel Racing in het Sprint klassement voor teams.

In de Silver Cup reden de al eerder gekroonde kampioenen Fabian Schiller en landgenoot Jules Szymkowiak (HTP Motorsport Mercedes-AMG) ondanks vijf plaatsen gridstraf, naar opnieuw een indrukwekkende overwinning. Het duo eindigde als zesde algemeen en pakte daarmee hun vierde zege in hun klasse dit seizoen. Voor de derde keer dit seizoen werden Stephen Earle en David Perel (Kessel Racing Ferrari) winnaars in de Am Cup.

Steijn Schothorst (McLaren 650S -Strakka Racing) passeerde als achtste de finishlijn. De GP3-coureur, die een duo vormde met Jonny Kane, deed het beter dan broer Pieter, die samen met Jake Dennis in hun Team WRT Audi als twaalfde werden geklasseerd. Carlo van Dam (Kessel Racing) werd met teamgenoot Piti Bhirombhakdi tweede in hun Ferrari 488 in Pro-Am en 20ste algemeen. Max van Splunteren (Lamborghini Huracan) moest opgeven.

Robin Frijns: "Ik realiseerde mij pas halverwege mijn stint dat ik kans maakte op de titel. Mijn teamgenoot Markus leidde de race en ik wist gelijk dat onze strijd om het kampioenschap ging. Ik was best wel gespannen, omdat ik de strijd moest aangaan met mijn teamgenoot. Natuurlijk hadden wij voor de race nog een kans om de titel te halen maar met nog tien minuten racen was ik pas echt in de positie om het kampioenschap binnen te halen. Het was niet makkelijker of zwaarder dan normaal, maar ons gevecht was anders, emotioneler binnen één team. Ik hoop dat we nog steeds vrienden zijn."

Stuart Leonard: "Ik ben sprakeloos. Het duurt wel een tijdje voordat ik het besef wat er gebeurd is. De laatste tien minuten steeg de nervositeit enorm. Het was een perfect seizoen voor ons en ik wil graag het team hiervoor bedanken en speciaal Robin. Zonder hen was dit niet mogelijk geweest. Als ik eerlijk ben weet ik nog niet hoe we verder gaan. Maar eerst feest vieren."

VSA BSC NUR17 GR8R9402

Dries Vanthoor: "Wat volgde was het zwarte gat... We kregen een drive-through voor een inbreuk, een zeer lichte inbreuk naar mijn mening, op het pitstopreglement. Weg waren de kansen op de zege, weg was de titel... Ik ben verschrikkelijk ontgoocheld en voelde me alsof de wereld onder mijn voeten wegzonk. We hebben hier samen, Marcel en ik, het team, de jongens van de crew, de Belgian Audi Club, zo hard aan gewerkt. En dan worden we verslagen, niet op snelheid, maar door een beslissing van de wedstrijdleiding. Ik voel me verschrikkelijk en ik moet hier even van bijkomen. Anderzijds was de snelheid er weer, ik voelde me top in de wagen en heb bewezen dat ik mijn plaats in de GT-racerij meer dan waard ben. Veel meer dan de knop omdraaien en focussen op volgend jaar, kan ik vandaag nog niet. Ik bedank dan ook mijn partners en in het bijzonder de Belgian Audi Club voor het afgelopen seizoen. Er resten ons nu nog een aantal wedstrijden, waaronder de finale van de Blancpain Endurance en een race in Azië en je mag noteren, ik ga ervoor!"

podium-sprint

UITSLAG RACE

EIND UITSLAG SPRINT CUP

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Dirk 18 september 2017 13:53

    Wat een finale! Fantastisch! Respectvol racen tegen elkaar, spanning tot het einde. Kampioenschap in laatste 10 minuten beslist. Dat doet de F1 niet na.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet