Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton slaat grote slag na startcrash Vettel, Verstappen en Räikkönen

Hamilton

Lewis Hamilton heeft in Singapore een geweldige slag geslagen voor het kampioenschap. Juist op de baan waarop de Mercedes kwetsbaar was, profiteerde hij optimaal van een grote startcrash. Die werd aangestoken door poleman Sebastian Vettel. De Duitser startte in de regen wat slechter dan Max Verstappen naast hem, maar Räikkönen was het beste weg. Dat had Vettel echter niet door. Die wilde Verstappen richting de muur drukken, maar duwde hem uiteindelijk tegen zijn teamgenoot aan. Verstappen kon geen kant uit, Räikkönen ook niet en na twee flinke dreunen was de race voor alle drie voorbij. Hamilton profiteerde door de leiding te pakken, voor Ricciardo. Mercedes leek tijdens de kwalificatie de snelheid hier niet te hebben, maar op de opdrogende reed hij door verschillende safetycars Ricciardo tot drie keer toe op achterstand.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Natte start
De Grand Prix van Singapore is doorgaans al een hectische – het safetycarpercentage is 100% – vandaag is dat gegarandeerd. Een paar minuten voor de start begint het namelijk flink te regenen. De voorhoede start op intermediates, de mannen daarachter op full wets.

Chaos
Max Verstappen komt vanaf de voorste startrij goed weg, op het eerste oog beter dan Vettel, maar Kimi Räikkönen is het beste weg. Die pakt de binnenkant van Verstappen en Vettel, maar Vettel snijdt erg agressief naar binnen om Verstappen weg te houden. Verstappen kan nergens heen, moet ook naar links en daar zit Räikkönen die nergens heen kan. De twee raken elkaar en vervolgens ook Vettel. Räikkönen botst in de bocht nog eens tegen Verstappen en die ramt dan ook Fernando Alonso. Een startchaos, te danken aan de regen. Verstappen en Räikkönen moeten meteen uitstappen, Vettel denkt nog even door te kunnen, maar spint een bocht verder en moet ook opgeven. Een grote aderlating voor Ferrari, want hier lag de buitenkans om Mercedes een tik te geven. Alonso kan ondanks de gigantische beuk en schade nog een paar rondjes door, maar dan moet hij zijn auto toch naar de pits brengen.

Hamilton lachende derde
De druiven voor Ferrari zijn extra zuur, want niemand minder dan Lewis Hamilton heeft nu de leiding in handen, gevolgd door Daniel Ricciardo. Mercedes ging naar Singapore in de hoop de schade te beperken, nu kan Hamilton met een beetje geluk flink uitlopen op Vettel.

Die situatie maakt Hamilton echter ook kwetsbaar. Want Daniel Ricciardo weet ook goed dat als hij een aanval waagt, Hamilton niet tot het gaatje zal gaan. Bij de herstart doet de Australiër nog niets, achter hem blijven Hülkenberg en Perez op hun plek, Bottas wordt op p5 gepasseerd door Palmer.

Verstappen vindt Vettel niet zo slim
Voor Max Verstappen is het helder wie er schuldig was aan de start. "Ik kwam beter van de lijn dan Sebastian, en hij kwam naar links om mij af te blokken. Ik denk dat hij Kimi niet zag. Die was zo goed weg, dat ik hem niet eens verdedigde, dat had geen zin. Maar ik kwam dus in de sandwich en kon niets – remmen ahd ook geen zin met de brede achterwielen. Het is jammer, maar ik kan ermee leven. Als je zelf een fout maakt en uitvalt voelt dat anders dan als je slachtoffer bent. Maar ik denk dat je als je voor een kampioenschap vecht zo niet moet starten. Ik vecht alleen voor een overwinning, dat is een ander verhaal."

Vettel zelf is waarschijnlijk redelijk schuldbewust, want waar hij normaal niet schroomt om het beschuldigende vingertje te wijzen, houdt hij zich nu op de vlakte. "Ik weet niet wat er gebeurde. Ik ging wat naar binnen om Max af te houden en toen kreeg ik een beuk van links en zag ik Kimi daar ook ineens. Daarna spinde ik nog, maar de schade aan mijn auto was er al door die beuk en daarom moest ik stoppen. Jammer, maar niets meer aan te doen. Er komen nog genoeg races."

Ook Räikkönen houdt zich op de vlakte, hij zal zijn teamgenoot ook niet afvallen. "De condities waren niet de schuld van de crash. Ik kon niets doen om de crash te voorkomen – ja, slecht starten, maar dat is natuurlijk niet mijn schuld. De aanleiding voor de aanrijding is uiteindelijk niet zo belangrijk, want het beïnvloedt het resultaat toch niet meer. En uiteindelijk heeft toch iedereen zijn eigen visie."

Opdrogende baan

Hamilton weet na de safetycar al snel een veilig gat te slaan naar Ricciardo. Bottas heeft het veel moeilijker, hij kan op p6 bij lange na niet het tempo van zijn teamgenoot rijden. De wedstrijd zal hem echter weer toekomen, want de regen is opgehouden en de intermediates zijn al snel beter dan de full wets. De wet-rijders moeten echter volhouden tot ze ook daadwerkelijk over kunnen naar slicks, willen ze niet twee keer stoppen.

Kvyat in de muur
De Toro Rosso's zijn de mannen die beginnen te profiteren van de intermediates. Sainz gaat Ocon voorbij voor p8, Kvyat pakt p10 van Magnussen. De Rus wordt vervolgens echter net te enthousiast; hij verremt zich en gaat rechtdoor de muur in: weer een safetycar.

Te vroeg voor slicks
De safetycarfase is het ideale moment voor een pitstop, maar het is te vroeg voor slicks. Daniel Ricciardo komt wel binnen voor nieuwe intermediates. Het kost hem de tweede plek aan Hülkenberg, maar bij Renault zitten ze te slapen. De Duitser wordt de volgende ronde pas binnengeroepen, en daardoor valt hij terug naar de vijfde plek, achter Bottas en Sainz. Bijna alle full-wet-rijders komen wel binnen voor intermediates, alleen Williams onbegrijpelijk niet. Lewis Hamilton vraagt zich hardop af of hij nu de enige is die geen nieuwe intermediates heeft gehaald. "Lijkt me niet de goede keuze", zegt hij vol sarcasme.

Bij en na de herstart is er voor Hamilton echter nog niets aan de hand; hij loopt weer uit op Ricciardo. Dat is extra knap, aangezien zijn auto hier eigenlijk niet de snelste is en zijn banden dus ouder zijn.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet