GT4 European Series

GT4 European Series: Ekris Motorsport domineert eerste race op de Nürburgring

start-gt4-nurburgring

De eerste race van de GT4 European Series Northern Cup op de Nürburgring werd gedomineerd door de Ekris Motorsport Ekris M4 GT4 van Max Koebolt en Ricardo van der Ende. De zilver cup kampioenen heersten van start tot finish, en behaalden de overwinning met een tien seconden voorsprong op Nicoll-Jones. Giuseppe Ghezzi behaalde de AM titel door zijn klasse te winnen. De Pro-Am beslissing valt in de tweede race.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto: PR

Pole man Max Koebolt bleef beheerst nadat het 37 wagens tellende veld zich naar de eerste bocht spoedde. De Ekris Motorsport rijder kwam als eerste de bocht uit en wist daarna zijn voorsoprong uit te bouwen op de Equipe Verschuur McLaren 570S GT4 van Csaba Mor. Mor was niet in staat om de leidende BMW bij te houden en moest zich meer zorgen maken voor de aandringende Academy Motorsport Aston Martin Vantage GT4 van William Moore en de RYS Team KISKA KTM X-Bow GT4 van Mads Siljehaug.

Doordat Mor, Moore en Siljehaug flink aan het bakkeleien waren voor de tweede plaats, kon Koebolt aan kop zijn voorsprong uitbouwen tot zes seconden. Marioneck's KTM X-Bow GT4, viel terug uit de top vier na schade aan zijn wagen en kreeg ook nog een drive-through straf na contact met één van de andere wagens.

Met zes seconden verschil kwamen na 14 ronden Koebolt en Moore tegelijk de pits in voor hun rijderswissel. Hun teamgenoten Ricardo van der Ende en Matt Nicoll-Jones kwamen met hetzelfde verschil weer de baan op. Een ronde later verloor Nicoll-Jones een extra zes seconden na een fout in de tweede sector, maar kon ondanks zijn uitstapje de tweede plaats behouden.

Na 28 ronden passeerde Van der Ende de finishlijn en won de eerste wedstrijd van het weekend voor Ekris Motorsport. De Aston Martin van Nicoll-Jones kwam met tien seconden achterstand als tweede over de lijn, de Equipe Verschuur McLaren 570S GT4 van Csaba Mor en Finlay de laatste podiumplaat pakten met 19 seconden achterstand op het winnende duo. Street Art Racing en RYS Team InterNetX complementeerden de top vijf.

Energy by ART won de Pro-AM klasse, maar de titelstrijdwordt in tweede race beslist
In de Pro-AM werd de race gewonnen door de Energy by ART Porsche Cayman CS MR GT4 van Alain Ferté en Grégoire Demoustier. Ferté pakte de leiding in de openingsfase van de rac, achtervolgd door, de RYS Team Pankl KTM X-Bow GT4. Na de pitstops passeerde de TFT Racing Porsche Cayman CS MR GT4 van Ander Vilarino en Niki Leutwiler de KTM voor de tweede plaats. Vilarino probeerde daarna alles om koploper Demoustier te passeren maar slaagde daar net niet in en finishde met een achterstand van 0.334s op de Energy by ART rijder.

Las Moras Racing rijders Duncan Huisman en Luc Braams eindigden derde in hun klasse en behaalden kostbare punten voor hun strijd om de Pro-AM klasse. Het achterstand op hun grote rivaal Umbrarescu bedraagt voor de beslissende race maar twee punten.

Giuseppe Ghezzi is de nieuwe AM kampioen
Giuseppe Ghezzi pakte de overwinning in de AM klasse en behaalde daardoor de AM titel dit seizoen. De Autorlando Sport rijder en teamgenoot Manuele Mengozzi reden in de beginfase als tweede rond achter de Allied Racing Porsche van Nikolaus Schelle en Joachim Bölting, maar schoven naar de koppositie na de pitstops. Na 28 rondenpasseeerde Mengozzi als winnaar de finishlijn met ruim 26 seconden voor de PROsport Performance Porsche. In de laatste bocht in de laatste ronde tikte de Scuderia Villorba Corse rijder Romy Dall'Antonio de SIN R1 GT4 van Ivan Vlachkov in de rondte, en behaalde daardoor de derde podiumplaats. Na de race werd Dall'Antonia bestraft voor deze actie, waardoor hij alsnog naast een podiumplaats greep. Door dit resultaat was Ghezzi niet meer in te halen en behaalde de titel.

UITSLAG RACE 1

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet