Formule 1

Formule 1: De dans tussen Honda, McLaren, Renault, Red Bull, Sainz en Alonso nadert climax

start

De Grand Prix van Singapore staat voor de deur – een raceweekend waarin Ferrari en Red Bull kansen ruiken om Mercedes een tik te geven. Maar dat zal niet het belangrijkste gespreksonderwerp van het weekend zijn. Dat wordt namelijk de op handen zijnde kettingreactie aan scheidingen en nieuwe huwelijken binnen de Formule 1. De kans is groot dat één aankondiging in Singapore het hele domino-effect in gang zal zetten, maar het kan ook zomaar dat een groepsaankondiging in één keer alles verduidelijkt. De hoofdrolspelers: Honda, McLaren, Renault, Red Bull, Sainz en Alonso.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

De spagaat van McLaren en Red Bull
Hoewel hun situaties niet te vergelijken zijn, zitten McLaren en Red Bull in hetzelfde schuitje: ze zijn niet tevreden over hun motorleverancier en hebben er geen vertrouwen in dat die de problemen kunnen oplossen. Voor McLaren is de nood het hoogst – de prestaties en betrouwbaarheid van Honda zijn bedroevend – maar ook de Renault van Red Bull gaat te vaak kapot – vooral bij Max Verstappen – en weerhoudt ze ervan de strijd met Ferrari en Mercedes aan te gaan.

Fernando Alonso

McLaren - Renault als tussenoplossing
Bij McLaren en Honda is de koek op. Zeker als het Fernando Alonso nog een jaar wil behouden, móét er iets veranderen. Renault zou voor McLaren een grote vooruitgang zijn: strijden om het podium, zoals Red Bull, is voor de geplaagde grootmacht al heel wat.

Maar is McLaren dan niet terug bij af? Het stapte destijds over van Mercedes naar Honda omdat het als klant altijd een stap achterliep ten opzichte van het fabrieksteam. Zo was het onmogelijk om nog titels te winnen. Nou is het fabrieksteam van Renault nog niet zo ver als Mercedes, maar als de Fransen hun eigen team op orde krijgen, speelt McLaren weer tweede viool.

McLaren hield er al niet van afhankelijk te zijn en doet dat na het Honda-fiasco nog veel minder. Het is echter een groot en rijk team dat zomaar een gewaagde keuze zou kunnen maken: eigen motoren bouwen. Die optie liet nota bene McLaren-baas Zak Brown onlangs al eens doorschemeren. In 2021 gaat het motorreglement op de schop en worden de kaarten opnieuw geschud. De deal met Renault zou tot die tijd een mooie tussenoplossing zijn, maar dan moet McLaren wel snel in actie komen.

Red Bull

Red Bull geeft Honda tijd
Voor Red Bull is er op korte tijd geen verbetering mogelijk. Ferrari en Mercedes willen de energiegigant niet van motoren voorzien, uit angst voor de concurrentie. Maar Red Bull gaat nu ook niet overstappen naar Honda, daar zijn die motoren nog te zwak voor. Daarom zou Red Bull voor ogen hebben om de Honda achter in de Toro Rosso's te leggen. Zo kunnen de Japanners enigszins in de luwte aan hun problemen werken. Hebben ze die overwonnen, dan ziet Red Bull dezelfde potentie die McLaren aanvankelijk in Honda zag: dé mogelijkheid om een fabrieksteam van een motorleverancier te worden.

Wat wil Renault?
Voor Renault is het bestaan als tussenoplossing voor zowel McLaren als Red Bull op zich geen prestigieuze situatie. Van de andere kant is het voor het merk een mooi visitekaartje om naast Red Bull nog zo'n grote naam aan zich te binden. Bovendien is het voor Renaults eigen team een extra uitdaging om deze twee grootheden te verslaan. Aan de andere kant verliest Renault Toro Rosso als partner; als compensatie daarvoor zou het Carlos Sainz willen hebben.

Hamilton

Rijdersmarkt heeft vizier op 2019
Ook de rijdersmarkt verkeert momenteel in de stilte voor de storm. De belangrijkste stoeltjes voor 2018 zijn bezet: Hamilton en Bottas blijven bij Mercedes, Vettel en Räikkönen bij Ferrari en Ricciardo en Verstappen bij Red Bull. Voor 2019 ligt echter alles open. Er gaan hardnekkige geruchten dat Verstappen dan verkast naar Mercedes, waar het naast Lewis Hamilton gaat rijden. Bottas doet het prima, maar wordt niet als zo bijzonder gezien als Verstappen. Met Hamilton en Verstappen heeft Mercedes een droompaar. Bovendien heeft het dan een troonopvolger voor Hamilton – die is in 2019 34 en kan zomaar ineens besluiten met pensioen te gaan.

Er zijn echter twee coureurs die op hete kolen zitten en niet willen wachten tot 2019 – beide Spanjaarden. Fernando Alonso, momenteel 36, wil niet nóg een jaar voor spek en bonen meedoen. Hij wil nog één keer wereldkampioen worden, en sloot daarom in 2015 een driejarig contract bij McLaren. Dat pakte dus íéts anders uit, en bovendien verhinderde het driejarig contract hem afgelopen winter een overstap naar Mercedes. Het schijnt dat Toto Wolff bij McLaren informeerde naar Alonso's status, maar te horen kreeg dat die niet weg mocht. Daarom zou Alonso nu een eenjarig contract tekenen; hij wil voor 2019 alle opties openhouden.

Carlos Sainz

Carlos Sainz is ook ongeduldig. Hij heeft het gevoel vast te zitten bij Toro Rosso en wil na drie jaar vooruit. Het liefst wilde hij naar Red Bull: afgelopen zomer probeerde hij een coupe te plegen door onrust te stoken met geruchten over een vertrek van Verstappen, maar die coupe mislukte keihard. Daar werd de verstandhouding tussen Sainz en Red Bull uiteraard niet beter van. Een ontsnapping naar Renault zou een verlossing kunnen zijn. De geruchten gaan zelfs dat die overstap al in Maleisië zou kunnen plaatsvinden. Het zou voor Toro Rosso een zware aderlating zijn: Sainz scoorde 90% van de punten. Bovendien zou het erg zuur zijn voor Jolyon Palmer, die weliswaar het onderspit delft bij Hülkenberg, maar dit jaar vooral veel pech heeft.

Van de andere kant zou geduld Sainz ook veel op kunnen leveren: vertrekt Verstappen naar Mercedes en misschien Ricciardo naar Ferrari, dan zit Sainz op poleposition om die overstap te maken. Een huurovereenkomst zou dan voor zowel Sainz als Red Bull een prima (wederom tussen-)oplossing zijn.

Domino-effect of massa-bekendmaking?
De hele kettingreactie aan motor- en coureursdeals is zó verweven, dat een massabekendmaking in Singapore een logische actie zou zijn. De bekendmaking van de één zou immers tot vele ongemakkelijke vragen leiden voor de ander, die zich dan in bochten moet wringen om te ontkennen van het op handen zijnde, wat iedereen eigenlijk al weet.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet