Mazda Road to Indy

Beslissingen in Mazda Road to Indy klassen gevallen

De kampioenen zijn na de laatste wedstrijden op het Amerikaanse Watkins Glen bekend. De Mazda Road to Indy is een strak georganiseerde springplank via de USF 2000, de Pro Mazda en de Indy Lights naar het uiteindelijke doel de Verizon IndyCar series. Aan de andere kant van de plas is de samenwerking tussen de diverse klassen wat minder gestructureerd, maar is vergelijkbaar met het trappetje van de Formule 4, via de Formule 3/GP3 Series naar de Formule 2 en als uiteindelijk streven de Formule 1, voor de vele formulewagencoureurs de ultieme droom.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Mazda Road to Indy

indy-lights
Winnaar Kyle Kaiser


Indy Lights
De ervaren Kyle Kaiser, die al aan zijn derde Indy Lights jaar bezig was, behaalde door regelmaat het kampioenschap. Het gehele seizoen sprokkelde de Juncos Racing-coureur de punten binnen met drie polepositions, drie overwinningen en vijf andere podiumplaatsen kon hij voor de beslissende race op Watkins Glen al niet meer gepasseerd worden door de concurrentie. Kaiser hoefde maar één ronde te racen om zich kampioen te noemen, maar werd ondanks een spin als zevende afgevlagd. Kaiser verdiende met zijn titel uit het Mazda opleidingspotje $ 1,000,000, genoeg om drie wedstrijden en de Indianapolis 500 van de Verizon IndyCar series 2018 mee te doen. De wedstrijd op Watkins Glen werd gewonnen door rookie Aaron Telitz, voor Sant Urrutia uit Uruguay en rookie Colton Herta.

Eindstand Indy Lights 2017

pro-mazda
Winnaar Victor Franzoni

Pro Mazda

De laatste twee races op Watkins Glen moesten de ontknoping vormen voor de titelstrijd tussen Victor Franzoni en Anthony Martin. Het verschil tussen beide rijders bedroeg slechts twee punten. De Braziliaan Franzoni overheerste echter op de Glen en concurrent Martin kwam er niet aan te pas. Tweemaal poleposition en een dubbelslag in de races zorgde ervoor dat de Juncos Racing-coureur met achttien punten verschil het Pro Mazda kampioenschap op zijn naam kon schrijven. Ook lekker was de Mazda beurs van $ 800,000, genoeg om volgend seizoen wellicht een stapje hoger te maken naar de Indy Lights.

Eindstand Pro Mazda 2017

askew
Winnaar Oliver Askew

USF 2000

Over de USF 2000 hebben we dit seizoen veel geschreven. In plaats van de autosportladder die wij in Europa gewend zijn, koos Hoofddorper Rinus van Kalmthout voor een andere weg. In zijn debuutjaar in de autosport koos Rinus VeeKay, zoals hij in Amerika genoemd wordt, voor de Mazda Road to Indy opstapklasse, de USF 2000. Het werd een fantastisch jaar voor de pas 16-jarige rijder, want van de veertien wedstrijden stond hij twaalf keer op het podium, waarvan drie keer op de hoogste trede. Het was allemaal net niet genoeg om kampioen te worden. Met zeven punten verschil won de Amerikaan Oliver Askew, mede geholpen door een discutabele beslissing van de wedstrijdleiding in het vorige raceweekend. ( zie bericht ) Rinus VeeKay liet wel zijn visitekaartje achter op Watkins Glen en won met overmacht de wedstrijd ( zie bericht ) voor Askew, die met zijn tweede plaats in de race toch de Mazda-beurs van $ 400,000 in zijn zak kon steken.

Eindstand USF 2000



Prijsuitreiking Rinus VeeKay 2017 Watkins Glen

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 07 september 2017 12:54

    Ik weet niet of Kaiser het ver zal schoppen in IndyCar. Ik heb wel een hoge pet op van Colton Herta, in alle klassen waar hij rijdt, is hij direct sterk. Askew komt er ook wel, al kan hij misschien beter direct naar Indy Lights. VeeKay kan hiermee naar de Pro Mazda titel (nieuwe auto volgend jaar!). Franzoni, mag zich volgend jaar ook bewijzen in Indy Lights, ik ben benieuwd! Is er al iets bekend over de Road to Indy shootout?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2017 01:50

    De Road to Indy is een traject dat (nog) geen legendarische Indycars-coureurs heeft opgeleverd. Ben heel benieuwd of Veekay zijn succesreeks volgend jaar kan voortzetten. Volgend jaar in de Pro Mazda?

    • 0
    • 0
     
    Dirk 08 september 2017 12:32

    "probleem" is dat gevestigde namen heeeeel lang mee kunnen in indycar, doorstroom is erg beperkt. De meeste top-10 coureurs draaien al meer dan 10 jaar mee in de klasse. Castroneves debuteerde zelfs in 1998. Maar ook deze coureurs zijn het resultaat van de voorlopers van de Road to Indy.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2017 19:24

    Anoniempje, waar slaat die eerste opmerking op? Het programma bestaat pas sinds 2010. Legendarische coureurs groeien nou niet bepaald aan struiken. Dat het programma nog geen legendarische coureur heeft opgeleverd is toch zeker niet buiten de lijn der verwachting? Hoeveel legendarische coureurs zijn er op de wereld die voor 2011 nog niet in hun respectievelijke topklasse reden?

    • 1
    • 0
     
    Quintin03 08 september 2017 19:25

    Dat zeg ik dus blijkbaar evenzogoed anoniem, dus bij deze wil ik te kennen geven dat bovenstaande bericht van mijn hand is.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet