GP3 Series

GP3 Series: Russell wint dramatische race op Monza. Weer geen punten voor Steijn Schothorst

russell-monza

De ART-teambaas zal zich de laatste ronden heel ongemakkelijk gevoeld hebben. Zijn drie rijders Georg Russell, Jack Aitken en Anthoine Hubert maakten er een bloedstollende show van. In deze volgorde kwamen de kemphanen ook over de finishlijn, waarbij Russell zijn voorsprong in het klassement verder uitbouwde. Achter dit drietal reden de concurrenten als een stelletje ongeleide projectielen. Ook Steijn Schothorst zat in de hoek waar de klappen vielen. Hij kreeg een extra vijf seconden tijdstraf, waardoor zijn fraaie vijfde plaats niets waard bleek en uiteindelijk een klassering als twaalfde zijn deel werd.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: GP3 Series

Nadat op zaterdag de Formule 1-kwalificatie ruim 2 uur later dan gepland van start ging vanwege de overvloedige regenval en de Formule 2 daarna hun hoofdrace tot aan de duisternis moest afleggen, ging de race van de GP3 Series logischerwijs daarna niet meer van start. Al met al toch een pechweekend voor de GP3, doordat door de vele regen hun kwalificatie ook al werd afgelast. De startopstelling van de enkele race zondagochtend vroeg werd nu bepaald door de volgorde in de vrije training.

Helemaal vette pech voor poleman Nirei Fukuzumi, die door elektrische problemen niet aan de start kwam. Steijn Schothorst mocht van een fraaie zesde plaats vertrekken, met de opdracht om nu eindelijk van de hatelijke 0 punten in de kampioenschaplijst af te komen.
Koploper voor de titel Georg Russell had de beste start, gevolgd door zijn ART-kompanen Jack Aitken en Anthoine Hubert. Ook Steijn Schothorst had een wereldstart en lag na de eerste chicane al op een vierde plaats.



Na wat gekleun in de eerste Variante del Rettifilo-bocht ging het in de Variante della Roggia helemaal mis voor Leonardo Pulcini en Alessio Lorandi, waarvan de eerste keihard de bandenstapels raakte en voor controle naar de medische dienst werd afgevoerd.

Nadat de nodige reparaties aan de bandenstapels ging de safetycar pas de negende ronde weer van de baan. Na de herstart reden de drie ART-rijders op kop, gevolgd door Schothorst die echter zijn rempunt miste voor de eerste bocht, rechtdoor schoot en gelijk vlak voor zijn teamgenoot Niko Kari weer als vierde de baan opkwam. Schothorst moest zijn plek afstaan aan de Fin, maar dat ging niet zonder slag of stoot en hij verloor een paar plaatsen. In de grote groep achter de drie koplopers werd er gereden als waren het ongeleide projectielen. Er gebeurde van alles. Auto's schoten links en rechts van de baan. Door het gebrek aan kilometers misten veel rijders hun rempunt voor de eerste rechter, waaronder Steijn Schothorst in een zij-aan-zij gevecht met de Italiaan Dorian Boccolacci, die ook de bocht niet haalde. Na alle schermutselingen lag Schothorst nog verrassend op een vijfde plaats, gevolgd door een aandringende Juan Manuel Correa.
Aan kop had Hubert de kop overgenomen van Russell , die twee ronden later weer orde op zaken stelde. Ondertussen had Schothorst het flink aan de stok met Correa, de twee wagens raakten elkaar en Schothorst verloor weer enkele plaatsen. Schothorst kreeg daarna van de wedstrijdleiding vijf seconden straf op zijn eindtijd.



Driftkikker Correa verloor zijn rempunt en knalde voor de eerste bocht bovenop de wagen van zijn Jenzer Motorsport teamgenoot Arjun Maini. Correan moest opgeven, maar Maini kon met zijn flink gehavende bolide zijn weg vervolgen. Na een virtual safetycarperiode, om de vele brokstukken op te ruimen, gingen de wagens weer los.

drietal-art

Een flink potje duw en trekwerk volgde in de strijd om de leiding. Na de herstart racete het ART-trio driedik op het rechte stuk naar de eerste bocht. Jack Aitken was het meest scherp en pakte de leiding, voor Russell en Hubert. De drie koplopers maakten er onderling een fantastische show van. Georg Russell herpakte de kop in de Lesmo 1-bocht, terwijl de strijdbare Schothorst toch weer op een zesde plaats was beland.

Het werd al snel duidelijk dat na alle schermutselingen het aantal ronden niet zou worden gehaald. Een tijdlimiet werd ingesteld. De doorgereden Maini verloor na de eerdere crash zijn complete achtervleugel op het rechte stuk. Een hele gevaarlijke situatie, waarbij er gelukkig niemand werd geraakt. Dikke fail van de rijder om na zijn crash door te rijden met een gammele auto en een dikke fout van de wedstrijdleiding die de rijder niet van de baan haalde.



Niko Kari, die zijn steun van Red Bull verloor in 2018, verloor ook zijn wagen in de eerste Lesmo en raakte de vangrail. Het was nu welletjes, de race werd afgevlagd achter de safetycar met als winnaar Russell, die zijn voorsprong in de titelstrijd weer vergrootte.

schothorst-monza

Pech voor Steijn Schothorst, die door het samenvoegen van het veld weliswaar als vijfde eindigde, maar door zijn vijf seconden straf, buiten de punten als 12de werd geklasseerd.

podium-monza

Uitslag race Monza 3 september 2017:
1. G. Russell (ART Grand Prix) 21 ronden in 44:15.898
2. J. Aitken (ART Grand Prix) +1.526
3. A. Hubert (ART Grand Prix) +2.361
4. M. Siebert (Campos Racing) +2.959
5. R. Tveter (Trident) +5.026
6. G. Alesi (Trident) +5.351
7. T. Calderón (DAMS) +6.448
8. J. Falchero (Campos Racing) +7.044
9. K. Joerg (Trident) +7.207
10. B. Baptista (DAMS) +8.879
12. S. Schothorst (Arden International) +9.645 (incl. 5 sec. straf)

Stand:
1. G. Russell 162
2. J. Aitken 119
3. N. Fukuzumi 99
4. A. Hubert 97

art-trio-achter

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 04 september 2017 13:46

    Tsja, Niko Kari, een jonge Vettel of Ricciardo had hem toch wel uit die muur gehouden denk ik

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 september 2017 15:17

    Of wat dacht je van Max, die zag je op zaterdag in de regen ook weer een redding maken in de paribolica die niet veel coureurs hem nadoen.

    • 1
    • 0
     
    driftje 05 september 2017 10:39

    Dikke fail! Lekker Gerrie.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet