Formule 1

Formule 1: Hamilton pakt op Monza 59e F1-zege, Verstappen tiende

monza-ver-mas

Met de 39e 1-2 voor Mercedes en een voorsprong van ruim 36 seconden op nummer drie Sebastian Vettel hebben racewinnaar Lewis Hamilton en Valtteri Bottas op Monza laten zien dat Mercedes-power ook op Italiaanse bodem niet te kloppen valt. Met zijn zege neemt Hamilton nu ook de leiding over in het klassement. Verstappen had vanaf P13 een superstart, reed na de eerste chicane al op een achtste plek en leek op weg naar de voorhoede. In de derde ronde passeerde hij Felipe Massa voor de chicane en was hem voorbij, maar Massa raakte Verstappen op zijn rechter voorwiel, dat lek raakte met een pitsbezoek tot gevolg. Vanaf de laatste positie moest hij opnieuw beginnen, met een tiende plaats als hoogst haalbare resultaat.


Tekst: Marco Antheunisse/PR
Fotografie: PR

Met een evenaring van het recordaantal van negen rijders met een gridstraf –slechts één keer eerder was dat voorgekomen in 2009- was de startgrid na de kwalificatie van gisteren behoorlijk door elkaar gehusseld. Van zes rijders was de gridstraf al bekend, maar op het laatste moment werden daar nog de namen van Stoffel Vandoorne, Sergio Perez en Romain Grosjean aan toegevoegd. Het werd daardoor voor de wedstrijdleiding een behoorlijke puzzel, want Verstappen bijvoorbeeld kwalificeerde zich als tweede, had twintig posities straf, maar mocht door het hele gedoe uiteindelijk toch nog als 13e beginnen.

In tegenstelling tot de kwalificatie was het op zondag droog, met ook als vooruitzicht een geheel droge race. De start verliep prima, het hele veld kwam de eerste chicane goed door, al was er hier en daar wel licht contact. Lance Stroll had vanaf p2 een hele goede start, Hamilton moest verdedigen en daarvan profiteerde Esteban Ocon door buitenom de tweede plek in te nemen. Ook Verstappen had een goede start, pakte voor de chicane al vier plekken, profiteerde na de chicane van een slechte exit van Perez die last had van Massa en zo reed de Nederlander al op een achtste positie.

In de derde ronde opende Verstappen op het rechte einde de aanval op Massa. Hij was hem in de chicane praktisch voorbij, maar Massa gaf niet op en er was een touche. Het rechter voorwiel van de Red Bull raakte de barge board van de Williams en dat betekende een lekke band. Verstappen moest op drie wielen vrijwel een hele ronde langzaam rijdend naar de pits afleggen, wisselde zijn banden en neus en moest vanaf de laatste positie en met een ruime afstand op zijn voorganger Romain Grosjean uithuilen en opnieuw beginnen. Het incident werd onderzocht door de wedstrijdleiding, maar er werd verder geen actie op ondernomen.

Valtteri Bottas passeerde eerst Stroll en even later ook Ocon met opvallend gemak. Sebastian Vettel deed hetzelfde, in ronde acht reed hij al op de derde positie. Ook Raikkonen wilde langs dit duo, maar hij klaagde over onbalans aan de achterzijde van de Ferrari en koos ervoor om een vroege pitstop te maken. Aan de leiding was de spanning ver te zoeken, Hamilton hoefde niet tot het uiterste te gaan om Bottas van zich af te houden, Vettel was niet bij machte om het tempo van de raceleiders te volgen en zag de zilveren pijlen aan de horizon verdwijnen.

In de zestiende ronde kon Verstappen eindelijk aansluiten bij Grosjean en passeerde hem ook direct. Al snel reed hij op de 17e plek, maar achter Sainz aangekomen hadden zijn banden het beste gehad en moest hij zijn tweede pitstop maken, waardoor hij weer terugviel naar P18. Daniel Ricciardo, gestart vanaf de 16e plek, was op zijn bekende wijze weer langzaam maar zeker naar de top vijf opgeklommen.

De top vijf had nog steeds geen pitstop gemaakt en pas in ronde 32 was Vettel de eerste die binnenkwam. Hij verloor hierdoor slechts een positie aan Ricciardo. Hamilton kwam een ronde later binnen, gaf daarmee de leiding in handen van Bottas, maar een ronde later was de slagorde na de tweede Mercedes pitstop weer hersteld.

Verstappen was inmiddels aan een mooie opmars bezig, hij passeerde de één na de ander en lag in de 34e ronde op een 15e plaats. Ericsson en Vandoorne vielen beide uit, nadat hun teams hen verzochten binnen te komen. Pas in de 38e ronde kwam Ricciardo binnen. Hij viel terug naar de vijfde plek, achter Raikkonen en voor Ocon.

Met nog 12 ronden te gaan plaatste Ricciardo met succes een aanval op Raikkonen, hij nam de vierde plek over en ging op jacht naar Vettel. De Australiër had een achterstand van elf seconden, maar liep rap in. Ook Verstappen was op dreef, tien ronden voor de finish reed hij nog veertiende, passeerde elke ronde een tegenstander, achtereenvolgens Sainz, Hulkenberg, Kvyat en Magnussen, die zijn kampioenschappunt nog wel probeerde te verdedigen, maar zonder succes. Zo was Verstappen dus de top tien binnengekomen, maar het gat naar nummer negen Sergio Perez was te groot en de race te kort om nog verder naar voor te komen. Ericsson viel uit, Alonso werd door zijn team ook binnengehaald en dus passeerden vier rijders de finish in Monza niet.

Zo won Hamilton zijn 59e race, bezorgde Bottas Mercedes de 39e 1-2 en gaf Vettel de Tifosi toch nog een reden om te juichen.

monza-ver

Verstappen was uiteraard teleurgesteld: "Eigenlijk was mijn race al na drie ronden voorbij. Als je zoveel tijd verliest met een lekke band, pitstop en de neus verwisselt, dan is het klaar. Vanaf dat moment werd het een inhaalrace. We begonnen de race op de zachte band en ik wilde proberen zo lang mogelijk door te rijden op die set, maar dat is helaas niet gelukt. Door die lekke band, moesten we er een twee-stopper van maken. Dat was jammer, maar wat doe je eraan? Mijn race was daarna toch best goed, daar was ik nog blij mee. Het had veel beter gekund, maar in de derde ronde was het klaar."

Gevraagd naar zijn kansen voor de volgende Grand Prix in Singapore, antwoordt Max: "Daniel is hier als vierde gefinisht, dus onze auto was erg competitief. Ik was ook tevreden, ondanks dat ik een inhaalrace reed. Hopelijk kunnen we in Singapore echt voor het podium vechten."

Formule 1, Grand Prix van Italië, Monza
Uitslag race, 3 september 2017
1. Lewis Hamilton (Mercedes), 53 ronden in 1:15.32.310
2. Valtteri Bottas (Mercedes) +4.471
3. Sebastian Vettel (Ferrari) +36.317
4. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) +40.335
5. Kimi Raikkonen (Ferrari) +1:00.082
6. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) +1:11.528
7. Lance Stroll (Williams-Mercedes) +1:14.156
8. Felipe Massa (Williams-Mercedes) +1:14.834
9. Sergio Perez (Force India-Mercedes) +1:15.276
10. Max Verstappen (Red Bull-Renault) + 1 ronde
11. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) + 1 ronde
12. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault) + 1 ronde
13. Nico Hulkenberg (Renault) + 1 ronde
14. Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault) + 1 ronde
15. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) + 1 ronde
16. Pascal Wehrlein (Sauber-Ferrari) + 2 ronden

Niet gefinisht
17. Fernando Alonso (McLaren-Honda)
18. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari)
19. Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda)
20. Jolyon Palmer (Renault)

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 04 september 2017 10:46

    Begin van de race was spannend, maar de Mercedes motor is gewoon té snel en té betrouwbaar. Porsche Supercup race, dat was een en al vuurwerk!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet