Formule 1

Formule 1: Hamilton verslaat Vettel op Spa voor overwinning in zijn 200e GP, Verstappen valt uit na 8 ronden

M130707

De strijd om de zege in de GP van België werd een schaakspel van 44 ronden waarin de positie op de baan het kardinale verschil maakte. Titelrivalen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel zaten met een seconde verschil aan een touwtje aan elkaar vast, maar de Mercedes behield de hele race het voortouw. De joker die Ferrari met een gespaard setje ultrasofts wilde uitspelen, mislukte door een safetycarperiode die ontstond toen Force India-teamgenoten Pérez en Ocon elkaar raakten en stukken van Ocons voorvleugel over de baan werden verspreid. Hamilton kon daardoor tegelijk met Vettel pitten en zijn voorsprong behouden. Zo won de Brit de 200e GP van zijn carrière en verkleinde hij zijn puntenachterstand op Vettel tot zeven punten. Daniel Ricciardo profiteerde wél van de safety car door bij de herstart zowel Bottas als Räikkönen te verschalken en zo een onverwacht podium voor Red Bull in de wacht te slepen. Ricciardo's teamgenoot Max Verstappen was opnieuw ongelukkig: in de achtste ronde moest Verstappen zijn auto tot groot verdriet van de tienduizenden Nederlandse toeschouwers aan de kant zetten. Het was Verstappens zesde uitvalbeurt dit jaar.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Red Bull Racing, Sahara Force India F1 Team, McLaren Honda

Al vanaf de start was duidelijk dat de GP van België maar tussen twee coureurs zou gaan: de twee die het hele jaar al de dienst uitmaken en het in het laatste deel van het seizoen gaan uitvechten om de titel. Poleman Lewis Hamilton (Mercedes) wist in de eerste ronde een aanval van Sebastian Vettel (Ferrari) op de Kemmel af te slaan en daarmee besliste hij feitelijk de race in zijn voordeel. Het hele vervolg behield hij zijn positie ten opzichte van Vettel, die wist dat zijn Ferrari niet snel genoeg was om de Mercedes op vermogen te passeren.

M130730

Eén troefkaart had Ferrari achter de hand gehouden: een gespaard setje ultrasofte banden waarmee het via een tweede pitstop een substantieel snellere auto wilde schenken aan Vettel. Die zou op die manier alsnog over Hamilton heen kunnen springen, omdat de verwachting was dat Hamilton de race wilde uitrijden op zijn softs. Maar toen in de 36e van 44 ronden de safety car naar buiten kwam voor de aanvaring tussen de twee Force India's, kon Hamilton ook naar binnen komen. Voor een setje softs weliswaar, maar die bleken in verse staat snel genoeg om Vettel achter zich te houden, al probeerde de Duitser het wel meteen na de herstart. Toen dat niet lukte, was het pleit beslecht.

170033 bel

De derde plaats had eigenlijk voor een Fin moeten zijn, maar zowel Bottas als Räikkönen liet zich het kaas van het brood eten. Räikkönen maakte zelf een fout door met dubbel geel voor de gestrande auto van Verstappen niet van het gas te gaan – hij kreeg er een stop-and-go-penalty van tien seconden voor. Dat wierp hem achter Bottas en Ricciardo. De laatste had een eenzame race gereden tussen de snellere Mercedessen en Ferrari's vóór hem en de rest van het veld achter hem, maar door de safety car maakte hij opeens kans. De Australiër maximaliseerde door met een perfecte herstart beide Finnen op de Kemmel te overvleugelen. Daarna bewees ook hij hoe belangrijk positie op de baan is met de zo voor aerodynamische verstoring gevoelige auto's van 2017. Met een overduidelijk langzamere auto bleef hij Räikkönen en Bottas eenvoudig voor tot aan de finish, met in hun spoor de Renault van Nico Hülkenberg.

P-20170827-08937 news

Na Hülkenberg hadden eigenlijk twee Force India's over de streep moeten komen, maar het team dat het technisch zo goed voor elkaar heeft met het budget dat het tot zijn beschikking heeft, heeft zijn handen vol aan het managen van zijn twee coureurs. Opnieuw streden Sergio Pérez en Esteban Ocon om elke meter asfalt – en het liep uit de hand toen Pérez in de 26e ronde eerder naar binnen mocht voor zijn tweede pitstop omdat hij 5 seconden tijdstraf had gekregen voor een eerder vergrijp. Dat zinde Ocon niet, die per se langs de Mexicaan wilde, ondanks die 5 seconden aan de broek van Pérez.

jm1725au310

Het ging mis toen Pérez op het rechte stuk voor de oude pits Ocon naar de pitmuur duwde en de Fransman geen enkele andere kans gaf dan van zijn gas afgaan. Dat deed hij wel, maar niet op tijd: zijn voorvleugel raakte het achterwiel van Pérez. Stukken vleugel vlogen overal over de baan, Pérez hobbelde met een lekker achterband verder. Het incident, dat deze keer volledig op conto van de ervaren Pérez mocht worden geschreven, kostte het team handenvol punten. Teammanager Ottmar Szafnauer zal na afloop strenge woorden moeten spreken met twee onvolwassen coureurs die hun eigen belang boven het teambelang stellen.

P-20170827-10075 news

'Best of the rest' werd daarom deze keer Nico Hülkenberg, al moet worden gezegd dat die met zijn Renault de beide Force India's was voorgebleven tot aan hun straatgevecht. De zesde plaats van de Duitser was dus alleszins verdiend. Romain Grosjean (Haas) en Felipe Massa (Williams) profiteerden ook van het Indiase tranendal door tijdens de pitstops langs de gehavende Ocon te glippen. Carlos Sainz completeerde de top-tien.

P-20170826-01029 news

Voor zijn 'thuispubliek' behield Max Verstappen zijn vijfde plaats bij de start, maar na acht ronden was het alweer afgelopen. Opnieuw gaf een motorcomponent de geest, waardoor de Nederlander zijn zesde nul van het jaar mocht laten noteren: een dramatisch cijfer in deze tijden van ultrabetrouwbaarheid. De Nederlandse fans haakten echter niet massaal af, maar bleven de tribunes en taluds tot aan het eind bevolken, gefascineerd door het duel tussen Hamilton en Vettel (naar je mag aannemen).

MAoPWC5zHR6ZO8VBVqSdAQ8AhphIx8Ui  ONZ9847

Stoffel Vandoorne reed zijn thuis-GP uit op een roemloze 14e plaats, al was dat nog een beter lot dan dat van zijn teamgenoot Fernando Alonso. In de openingsfase werd de goed gestarte Spanjaard ronde na ronde voorbijgereden door snellere tegenstanders, waardoor hij van de zevende plaats buiten de top-tien kukelde. Dat leverde zoals gebruikelijk vermakelijke, maar eigenlijk ook buitengewoon verdrietige radiocommunicatie op met zijn race engineer. Voor een coureur die zich minimaal kan meten met Hamilton en Vettel is het eigenlijk dieptreurig dat hij voor 2018 geen auto kan vinden/krijgen die zijn talent verdient.



F1, GP België, Spa, 27 augustus 2017

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 44 ronden, 1.24'42"820
2. Sebastian Vettel (Ferrari) - 2"358
3. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) - 10"791
4. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 14"471
5. Valtteri Bottas (Mercedes) - 16"456
6. Nico Hülkenberg (Renault) - 28"087
7. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 31"553
8. Felipe Massa (Williams-Mercedes) - 36"649
9. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 38"154
10. Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault) - 39"447
11. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 48"999
12. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault) - 49"940
13. Jolyon Palmer (Renault) - 52"239
14. Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) - 57"078
15. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'07"262
16. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'09"711

Snelste ronde: Sebastian Vettel, 1'46"577

Uitgevallen
Sergio Pérez
Fernando Alonso
Max Verstappen
Pascal Wehrlein

Stand kampioenschap
1.Vettel 220; 2.Hamilton 213; 3.Bottas 179; 4.Ricciardo 132; 5.Räikkönen 128; 6.Verstappen 67; 7.Pérez 56; 8.Ocon 47; 9.Sainz 36; 10.Hülkenberg 34; 11.Massa 27; 12.Grosjean 24; 13.Stroll 18; 14.Magnussen 11; 15.Alonso 10; 16.Wehrlein 5; 17.Kvyat 4; 18.Vandoorne 1.

Stand constructeurskampioenschap
1.Mercedes 382; 2.Ferrari 348; 3.Red Bull-Renault 199; 4.Force India-Mercedes 103; 5.Williams-Mercedes 45; 6.Toro Rosso-Renault 40; 7.Haas-Ferrari 35; 8.Renault 34; 9.McLaren-Honda 11; 10.Sauber-Ferrari 5.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 augustus 2017 00:06

    De FIA lijkt zich alleen maar bezig te houden met het uitdelen van straffen. De gridpenalties zijn me sowieso een doorn in het oog. Raikkonen gestraft en Perez (voor een veel ernstiger vergrijp) niet?

    • 0
    • 0
     
    Nylz 28 augustus 2017 09:50

    Tja, gewoon lekker vol gas 317 km per uur blijven rijden waar je "prepared to stop" moet zijn onder dubbel geel... Dat is zó duidelijk afgesproken dat het vreemd zou zijn als daar geen straf aan verbonden is. De actie van Perez kon niet door de beugel en is tot op zekere hoogte vergelijkbaar met de botsing tussen Verstappen en Ricciardo. Of de botsing tussen Sainz en Kvyat (Silverstone). Alleen gebeurde die ongelukken doordat Verstappen en Kvyat de controle verloren... Dat was bij Perez niet het geval, en dat maakt het juist nog iets erger denk ik.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 augustus 2017 15:15

    Voor wat betreft de problemen van Max: als dit werkelijk een niet te verwerken frustratie is zal hij naar de Formule 2 moeten overstappen en een financiële regeling treffen met Red Bull. De Formule 2 is als schouwspel veel leuker dan de Formule 1. Mede omdat de auto's nagenoeg gelijkwaardig zijn. Hier zou Max zich door zijn geweldig racevermogen weer kunnen uitleven! Fuck de money!!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet