Formule 2

Formule 2: ‘Nederlandse’ dubbeloverwinning in sprintrace op Spa, MP’s Sette Camara wint, Nyck de Vries 2e

 56I2299

Eén Nederlands feestje kan in België alvast wél gevierd worden: in de F2-sprintrace op Spa ging Sergio Sette Camara voor MP Motorsport uit Westmaas als eerste over de streep, gevolgd door Nyck de Vries uit Sneek, in zijn debuutweekend voor Racing Engineering. In een race die achter de safety car finishte na een zware crash van Nobuharu Matsushita (ART) op de Raidillon, werd Luca Ghiotto (Russian Time) derde. Charles Leclerc (Prema) en Oliver Rowland (DAMS) stormden na hun diskwalificatie van gisteren naar voren: Leclerc baarde opzien met zijn opmars van P19 naar P5, Rowland klom van P20 naar P8.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Sette Camara legde de basis voor zijn verrassende overwinning meteen in de eerste aanloop naar La Source: met een bliksemstart vanaf de tweede rij versloeg de MP-coureur poleman Nato (Arden). Die hield nog even de tweede plaats vast voordat Nyck de Vries – ook na een geweldige start vanaf diezelfde tweede rij – de Fransman passeerde. De Vries zette met de snelste ronde van de wedstrijd nog even druk op Sette Camara, maar die wist daarna zijn voorsprong op twee seconden te stabiliseren, helemaal tot aan de finish. Het was de mooist denkbare manier voor de Braziliaan om van de nul af te komen: meteen winnen.

 54I0897

Achter Sette Camara en De Vries handhaafde Nato zich lange tijd op de derde plaats, met Roberto Merhi (invaller voor Sergio Canamasas bij Rapax) op de vierde plaats en daarachter de twee auto's van Russian Time, Ghiotto voor Markelov. De Italiaan had zijn banden echter goed gehouden en ging in de 12e ronde voorbij aan Merhi, om in de 15e ronde ook nog Nato te verschalken. Teamgenoot Markelov had minder geluk: zijn motor begon steeds slechter te klinken, totdat de Rus zijn auto in de 14e ronde aan de kant moest zetten.

De meeste ogen waren intussen gericht op de twee mannen die gisteravond uit de uitslag waren gehaald nadat was gebleken dat hun bodemplaat te veel slijtage had vertoond: Charles Leclerc en Oliver Rowland. Startend vanaf de 20e plaats had Rowland de beste opening: na de eerste ronde lag hij al 12e. Leclerc was van de 19e naar de 14e plaats opgeklommen, maar kwam daarna in een onvoorstelbaar ritme.

 54I1777

In tweede ronde passeerde de klassementsleider Matsushita in een 'chicken with madness'-actie in Eau Rouge, daarna duelleerde hij fraai met Rowland om uiteindelijk de Brit te snel af te zijn. Visoiu werd in de vierde ronde buitenom in Fagnes ingehaald, daarna moesten na zes ronden Delétraz en Malja er ook aan geloven, zodat Leclerc al een punt te pakken had. Rowland bleef intussen steken op de 12e plaats.

Leclerc moest wachten tot de negende ronde voordat hij nog een plaats opschoof. Kort ervoor had hij teamgenoot Antonio Fuoco met een dappere Verstappen-actie Markelov zien inhalen in Blanchimont, maar op de Kemmel kwam Markelov terug en ging Leclerc in diens kielzog mee. Zijn buitenomactie in Fagnes herhaalde de Monegask vervolgens op Markelov, waarna hij hard moest vechten met Merhi om die van zijn vijfde plaats te beroven. Rowland had intussen de achtste plaats veroverd ten koste van Malja en Ferrucci.

 54I0933

De race eindigde onder de safety car na een zware crash van Matsushita boven op de Raidillon. De achterkant van zijn ART-auto brak bij het bovenkomen op de heuvel uit, waarna de Japanner hard in de bandenstapels smakte.



Matsushita gooide bijna van vreugde dat hij 't had overleefd zijn stuurwieltje in de lucht en hinkte daarna redelijk ongedeerd van de plaats van het ongeluk weg.

Sergio Sette Camara kon daardoor rustig ademhalen en zijn MP-machine zonder verdere bedreiging als eerste over de streep sturen. Voor MP Motorsport was het de tweede GP2/F2-overwinning, na de zege van Marco Sørensen op Sochi in 2014.

 X0W2625

De Vries gaf ook meteen zijn visitekaartje af bij zijn nieuwe team. Omdat Louis Delétraz – de Zwitser met wie hij ruilde – kansloos als 12e eindigde, maakte de McLaren-junior duidelijk dat de sterke prestaties van het armlastige Rapax-team voor een groot deel op zijn conto konden worden geschreven, terwijl het minder scorende topteam Racing Engineering weer meteen van voren is te vinden met een coureur die van wanten weet.

F2, Spa, race 2, 27 augustus 2017

1. Sergio Sette Camara - MP - 18 ronden, 39'40"215
2. Nyck De Vries - Racing Engineering - 0"623
3. Luca Ghiotto - Russian Time - 2"403
4. Norman Nato - Arden - 3"109
5. Charles Leclerc - Prema - 3"820
6. Roberto Merhi - Rapax - 4"894
7. Antonio Fuoco - Prema - 5"448
8. Oliver Rowland - DAMS - 5"828
9. Nicholas Latifi - DAMS - 6"690
10. Santino Ferrucci - Trident - 9"202
11. Gustav Malja - Racing Engineering - 9"629
12. Louis Deletraz - Rapax - 10"556
13. Ralph Boschung - Campos - 10"865
14. Jordan King - MP - 11"095
15. Nabil Jeffri - Trident - 12"070
16. Robert Visoiu - Campos - 13"709
17. Sean Gelael - Arden - 14"121
18. Alex Albon - ART - 17"543

Snelste ronde: Jordan King, 1'59"965

Uitgevallen
15e ronde - Nobuharu Matsushita
13e ronde - Artem Markelov

Stand kampioenschap
1.Leclerc 218; 2.Rowland 159; 3.Markelov 150; 4.Ghiotto 123; 5.Latifi 115; 6.De Vries 96; 7.Matsushita, Nato 91; 9.Albon 65; 10.King 49.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet