Formule 2

Formule 2: Leclerc decimeert concurrentie in hoofdrace op Spa, De Vries 7e op debuut voor Racing Engineering

 54I0503

Charles Leclerc mag dan wel niet de Ferrari van Kimi Räikkönen gekregen hebben, maar op Spa wreef de Ferrari-junior het nog eens stevig in. Na een dominante vrijdag was hij in de hoofdrace meer dan ooit een klasse apart. De concurrentie werd volledig gedecimeerd door de Monegask, die op 26 seconden werd gevolgd door Artem Markelov (Russian Time) en Oliver Rowland (DAMS). Nyck de Vries eindigde als zevende, nadat hij door contact in de openingsronde met zijn nieuwe teamgenoot Gustav Malja iets achterop was geraakt.

UPDATE: Leclerc en Rowland zijn later op de dag gediskwalificeerd vanwege te veel slijtage aan hun bodemplaat. Daardoor werd Artem Markelov tot winnaar uitgeroepen.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Terwijl de arme Nicholas Latifi zijn mooie startpositie op de eerste rij niet kon verzilveren – zijn DAMS-auto bleef in de pits staan – was de eerste ronde van de race al een heel wedstrijdverslag waard. Rowland kwam vanaf de tweede rij sterk weg en bedreigde poleman Leclerc bij het aanremmen van La Source, maar het enige resultaat was dat de rechter-top-plate van zijn voorvleugel eraf werd getikt door Leclercs achterwiel.

Daarna raakten Racing Engineering-teamgenoten Malja en De Vries elkaar in Les Combes, waar de Russian Time-auto's van Ghiotto en Markelov profiteerden. Intussen reed Jordan King (MP) lek, beschadigde Delétraz zijn voorvleugel en reed de Zwitser vervolgens twee keer onnodig tegen Sergio Sette Camara (MP) aan. Omdat ook nog Nobuharu Matsushita (ART) op de grid was blijven, moest de virtual safety car eraan te pas komen om orde te scheppen.

 54I1722

Na een ronde werd het veld vrijgegeven in de volgorde Leclerc, Rowland, Fuoco, Ghiotto, Markelov, Malja, Albon, De Vries, Merhi en Sette Camara. Bij de herstart vloog Ghiotto meteen langs landgenoot Fuoco, terwijl De Vries voorbijging aan Albon, die ook te maken had met een beschadigde voorvleugel.

Na zeven ronden was Rowland de eerste die voor verse banden binnenkwam, terwijl Leclerc pas vier ronden later pitte – inmiddels met 11 seconden voorsprong op zijn achtervolgers. De 'undercut' van Rowland werkte niet voor Leclerc, die als derde weer de baan op kwam, achter 'doorrijders' Markelov en Fuoco, aangezien de Rus in de tiende ronde de Italiaan buitenom was gepasseerd in Les Combes. Achter Leclerc nestelde Rowland zich alweer op de vierde plaats door doorrijder Nato (Arden) te passeren.

Leclerc had door zijn nieuwe banden vleugels gekregen: zijn snelste ronde van de wedstrijd in de 13e van 25 ronden was drie (3!) seconden sneller dan die van Rowland. Leider Markelov, met een seconde voorsprong op Fuoco, had de Monegask daardoor op nog maar zeven seconden, met Rowland op tien seconden. Daarna volgden Nato en Ferrucci (DAMS) op hun alternatieve strategie, met op hun hielen Ghiotto, Malja, De Vries en Sette Camara.

In de 15e ronde kwamen Fuoco en Ferrucci binnen voor hun pitstop, maar Markelov en Nato reden nog een ronde door. De Rus kwam terug de baan op net achter Nyck de Vries. Met alle stops achter de rug leidde Leclerc met 13 seconden voorsprong op Rowland, die weer acht seconden in handen had op Ghiotto, met daarachter het groepje Malja, De Vries, Markelov, Fuoco. MP's Sette Camara, op de achtste plaats, zakte weg en kwam in het vizier van Visoiu (Campos) en Merhi (Rapax), die de top-tien completeerden.

De zesde plaats van Markelov was maar een kort leven beschoren, want de Rus passeerde al gauw De Vries en denderde op zijn nieuwe banden ook Malja voorbij. De Vries kreeg meteen ook Fuoco achter zich aan en moest de Italiaan in de 19e ronde laten gaan.

Vooraan zat Leclerc andermaal in zijn geheel eigen race, nu al met 17 seconden voorsprong op de kansloze Rowland. Ghiotto's podiumpositie werd echter sterk bedreigd door zijn teamgenoot Markelov. Ghiotto hield het nog een ronde vol, maar Fuoco wist Malja al een ronde eerder buitenom in Les Combes te verschalken, voordat Markelov hetzelfde deed in de 21e ronde.

 56I2613

Op de meet was het gat tussen Leclerc en de rest gegroeid tot 26 seconden – meer dan één seconde per ronde, en zo'n straatlengte dat de Ferrari-junior op de Kemmel al naar het publiek kon zwaaien. Daarachter moest Rowland echter nog volop strijden voor zijn tweede plaats. Hij leek het nét te houden door Markelov in de chicane naast de baan te drukken, maar de tractie van de Rus (buiten de baan) was zó goed dat hij toch nog Rowland passeerde... Maar mocht 't?

De overige aandacht in de slotronden ging vooral uit naar het duel tussen Malja en De Vries, want de Nederlander had beter voor zijn mediums gezorgd dan zijn kersverse Zweedse teamgenoot. Toch bleef Malja hem net voor, al betekent dat wel dat De Vries morgen vanaf de eerste rij mag starten. Naast hem op pole staat MP's Sergio Sette Camara, die achtste werd.

UPDATE: een schok volgde toen de auto's van Charles Leclerc en Oliver Rowland op zaterdagavond uit de uitslag werden gehaald vanwege overmatige slijtage aan de bodemplaat. Ook kregen Rowland en Markelov elk vijf seconden tijdstraf voor respectievelijk 'een tegenstander van de baan dwingen' en 'voordeel behalen buiten de lijnen van het circuit'. Die straffen hieven elkaar op. Markelov is nu de winnaar, gevolgd door teamgenoot Ghiotto, met Fuoco op de derde plaats. Norman Nato start op zondag van pole in de sprintrace.

F2, Spa, race 1, 26 augustus 2017 (aangepast)

1. Artem Markelov - Russian Time
2. Luca Ghiotto - Russian Time
3. Antonio Fuoco - Prema
4. Gustav Malja - Racing Engineering
5. Nyck de Vries - Racing Engineering
6. Sergio Sette Camara - MP
7. Roberto Merhi - Rapax
8. Norman Nato - Arden
9. Robert Visoiu - Campos
10. Santino Ferrucci - Trident
11. Nabil Jeffri - Trident
12. Alex Albon - ART
13. Ralph Boschung - Campos
14. Louis Delétraz - Rapax
15. Sean Gelael - Arden
16. Nobuharu Matsushita - ART

DQ. Charles Leclerc - Prema
DQ. Oliver Rowland - DAMS

Snelste ronde: Charles Leclerc, 1'58"721

Uitgevallen
2e ronde - Jordan King
1e ronde - Nicholas Latifi

Stand kampioenschap (aangepast)
1.Leclerc 212; 2.Rowland 158; 3.Markelov 150; 4.Latifi 115; 5.Ghiotto 113; 6.Matsushita 91; 7.Nato 83; 8.De Vries 82; 9.Albon 65; 10.King 49.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet