Formule 2

Formule 2: Nyck de Vries: "Dit team is heel professioneel en goed georganiseerd"

 56I0199

Na een sterke eerste seizoenshelft voor het armlastige Rapax-team uit Italië was Nyck de Vries eergisteren opeens Formule 2-coureur voor Racing Engineering. De McLaren-junior stapt dit weekend 'koud' in bij het Spaanse team, dat altijd voorin te vinden was in de GP2, maar dit seizoen vooralsnog teleurstelt. Met De Vries hoopt het team weer de richting omhoog te vinden. We spraken op Spa-Francorchamps met De Vries zelf en met zijn nieuwe teambaas, prins Alfonso de Orleans-Borbon, die al sinds 2015 achter de Nederlander aanzit.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Twee lange dagen zitten er voor De Vries al op nadat dinsdag het contract met Racing Engineering werd ondertekend. Het is ook geen gewoon raceweekend, want daaraan vooraf ging deze keer de kennismaking met een compleet nieuw team. De Vries heeft geen enkele eerdere ervaring met Racing Engineering, heeft nooit eerder voor het team getest en kon zich nu ook niet voorbereiden met bijvoorbeeld een bezoek aan de werkplaats in Sanlucar de Barrameda.

"Ja, het is druk", bevestigt De Vries. "Elk team werkt anders, heeft zijn eigen procedures, dus dat moet je allemaal doorlopen. Morgen heb ik één vrije training van 45 minuten om er met deze auto en het team uit te komen. Natuurlijk, het is dezelfde auto en ik zit wel in m'n seizoen, maar het is eigenlijk minder dan 45 minuten – en met maar één setje banden. Eigenlijk word je dan wel een beetje in het diepe gegooid."

"Het is natuurlijk nog een vraagteken of Nyck het meteen dit weekend goed gaat doen", zegt De Vries' flamboyante teambaas De Orleans. "Bij Rapax had hij al getest en kon hij zich – al was het kort dag – toch nog aan het begin van het seizoen voorbereiden. Maar als coureur en engineer elkaar na die 45 minuten begrijpen en de auto goed krijgen voor de kwalificatie, dan kan Nyck van een andere planeet zijn."

Dat was De Vries het eerste halfjaar geregeld, zeker in de kwalificatie, en dat voor een team dat soms niet eens geld had om nieuwe remmen te kopen. Met de zeer beperkte middelen die Rapax tot zijn beschikking had, haalde de Nederlander er bijna het maximale uit, zo leggen we 'm voor. Is hij het daarmee eens?

"Ja, ik ben best tevreden met mijn seizoen", antwoordt hij flegmatiek. "Tuurlijk waren er wat dingen die anders of beter hadden gekund, maar ook momenten waarin we echt hebben gepiekt. Op één uitzondering na: de tweede race van Bakoe, die heb ik zelf verprutst."

P1200915

Een belangrijke reden voor de switch was volgens De Vries Sr – uiteraard ook in de paddock aanwezig, samen met dochter Seychelle – dat het geldtekort bij Rapax echt nijpend werd. Louis Delétraz, die de omgekeerde weg volgt en nu bij de Italianen instapt, mag daar nu het volle pond betalen en de kas weer aanvullen. Met hulp van de vader van Sean Gelael, die diverse coureurs in de F2-paddock steunt, kon De Vries de overstap naar Racing Engineering maken.

Het team zit al sinds 2015 achter De Vries aan. Wat zagen ze in hem? "Hij beviel mij meteen als coureur", legt Alfonso de Orleans uit. "En dan gaat het niet alleen om de resultaten, maar ook om de persoon. Een F2-team bestaat uit weinig mensen, dus iemand moet wel in het team passen. Hij is een van de professioneelste coureurs die ik heb meegemaakt, vergelijkbaar met Sebastian Vettel en Justin Wilson. Hij duldt geen bullshit, maar blijft wel beleefd. Hij klaagt ook niet, zijn houding is: okee, zo zijn de kaarten geschud, laten we aan de slag gaan. En hij was van jongsaf zo, dus het zit in zijn karakter. Maar ook zijn resultaten spreken voor zich: hij weet wat winnen is. Ik denk dat hij vorig jaar in de GP3 niet kon laten zien wat hij in zijn mars heeft. Zoals ik 't waarnam, was hij niet de favoriete coureur in het team – en dat scheelt."

De Orleans sprak in 2015 met Ron Dennis over de toekomst van diens McLaren-junior, die net een prima jaar Formule Renault 3.5 achter de rug had. GP2 leek een logische vervolgstap, maar Dennis vond dat niet. "Ron zei: hij doet GP3, klaar. En dat was 't. Eind vorig seizoen probeerden we 't weer, maar toen ging Ron net weg. Het was niet zo dat ik daarmee mijn gesprekspartner was kwijtgeraakt, want nu moest ik me richten tot Eric Boullier – een oud-medewerker van me! Maar Eric kon maar geen beslissing nemen over het budget. Zolang konden we gewoon niet wachten. Ik ben blij dat het nu alsnog is gelukt."

 56I0171

Waarom Racing Engineering De Vries wilde hebben, is dus duidelijk. Maar die liefde hoeft niet wederzijds te zijn. Wat trekt De Vries dan toch aan in het Spaanse team, waar de meeste teamleden trouwens Fransen zijn – maar dat is gezien het Frans van De Vries geen probleem. "Racing Engineering is een team waarbij je ervan kunt uitgaan ze er altijd bij zitten", legt De Vries zijn keuze voor het team uit. "Heel professioneel, goed georganiseerd – ja, dat heb ik de afgelopen dagen echt metéén gemerkt. Het is misschien een beetje verontrustend dat ze het dit seizoen niet hebben laten zien, maar aan hun werkwijze kan het niet liggen. De statistieken zijn in hun voordeel en ook vorig jaar waren ze hier heel sterk. Ik heb er alle vertrouwen in en verwacht dat het in de loop van het jaar steeds beter gaat."

De Orleans haakt daarop in: "We hadden natuurlijk beter verwacht, maar we hebben de auto's niet kunnen ontwikkelen zoals we willen. Ondanks de korte kennismakingstijd denk ik dat Nyck hier goed kan presteren. We hebben het op Spa altijd goed gedaan, we geven hem de setup waarmee Alexander Rossi in 2015 de hoofdrace won en Norman Nato vorig jaar op een haar na. Ik verwacht dat Nyck waardevolle feedback daarop geeft, waarop we verder kunnen bouwen."

Afgelopen weekend kwam De Vries nog in actie voor Audi tijdens het DTM-weekend op Zandvoort. Belooft dat meer voor 2018, ook al is de toekomst van het kampioenschap onzeker? "Dat is moeilijk te zeggen, want het hangt er maar vanaf welke kansen er aan het eind van dit seizoen voor me liggen. Als ik de kans krijg om bij een topteam voor het F2-kampioenschap te gaan, dan ligt dat meer voor de hand. Racing Engineering wil uiteraard verder met me 2018 in en dat zou ook logisch zijn na deze stap. Maar ook daarvoor moeten we eerst maar zien hoe de samenwerking in de komende races uitpakt."

P1200914

Hoe ziet intussen zijn leven als McLaren-junior eruit? "Ik doe meer voor McLaren dan ooit!" zegt De Vries. "Dit jaar hebben we een nauwere samenwerking dan in de afgelopen zeven jaar. Alleen financieel steunen ze me niet meer, dat kan er gewoon niet meer vanaf in de situatie waarin ze zich nu bevinden. Momenteel is het iets rustiger, omdat ik zelf mijn handen vol heb aan de tweede seizoenshelft in de Formule 2, maar als de Formule 1 naar Azië vertrekt, ga ik daar weer volop aan de slag."

Dit weekend wachten De Vries twee races voor uitpuilende tribunes vol landgenoten. Ziet hij daarnaar uit? "Haha, ja, normaal gesproken is hier alles groen, maar nu is alles oranje! Ik merkte het net al tijdens de trackwalk. Bij de pits kwam ik uit bij de mensenmenigte die op de F1-pitwalk was afgekomen. Ik werd voortdurend staande gehouden! Geweldig om te zien, al komen ze natuurlijk niet voor mij. En ik rij er geen tiende harder door, hoor..."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet