Formule 2

Formule 2: Nyck de Vries maakt verrassende overstap naar Racing Engineering

 54I3785

Nyck de Vries maakt halverwege het F2-seizoen een verrassende overstap: vanaf het komend raceweekend op Spa komt hij uit voor het Spaanse team Racing Engineering. De McLaren-junior ruilt van zitje met Louis Delétraz: de Zwitser stapt in bij Rapax, het Italiaanse team waarmee De Vries de sprintrace op Monaco won.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Racing Engineering zat al langer achter De Vries aan. Teambaas Alfonso de Orleans probeerde de Nederlander ook al te strikken voor het GP2-seizoen 2016 en deed afgelopen winter opnieuw een poging. De gesprekken tussen De Vries en De Orleans kwamen deze zomer weer op gang, met als gevolg de tussentijdse transfer die meteen vanaf dit weekend op Spa gestalte krijgt.

 56I4192

"Het komt natuurlijk een beetje als een verrassing, zo midden in het seizoen", vertelt De Vries, op weg naar Spa. "Maar we zijn al sinds 2015 met elkaar in contact en nu is eindelijk het moment daar dat we kunnen samenwerken. Ik ben erg enthousiast en kijk ernaar uit om met Racing Engineering aan de slag te gaan. Het is een heel professioneel team met een sterke organisatie."

 54I3224

Het team uit Sanlucar de Barrameda (vlak bij Jerez) werd eerder met Giorgio Pantano en Fabio Leimer GP2-kampioen. Ook met Alexander Rossi en Jordan King streed het team voortdurend mee om de winst. Dit seizoen heeft Racing Engineering met Gustav Malja en Louis Delétraz echter nog weinig resultaat kunnen boeken. Met De Vries, die bij Rapax met extreem weinig budget wonderen deed, hoopt het Spaanse team weer de weg naar boven te vinden.

 56I0665

"Ja, Racing Engineering heeft het dit jaar moeilijk gehad", beaamt De Vries, "maar ik hoop dat we dat snel kunnen omdraaien. Intussen ben ik Rapax erg dankbaar voor de kans die ze me hebben gegeven. Ik waardeer 't enorm hoe ze voor me hebben gevochten zodat we dit seizoen samen hebben kunnen winnen."

 56I1637

De Vries wordt bij Racing Engineering teamgenoot van de Zweed Gustav Malja. Louis Delétraz neemt intussen het verlaten zitje van de Nederlander bij Rapax over.

 54I0578

Morgen gaan we op Spa uitgebreid in gesprek met De Vries en De Orleans over de redenen voor hun deal en hun gezamenlijke vooruitzichten.

Reacties

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2017 15:28

    Wat zou zo'n jonge meenemen aan budget en wie betaalt dit ? Tonnetje of 5 denk ik zo maar.

    • 6
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2017 16:41

    Wat mij betreft beschikt De Vries over voldoende talent om zo'n clichévraag over budget meteen terzijde te schuiven. Goede move voor Nyck!

    • 1
    • 1
     
    sven2199 23 augustus 2017 17:00

    Inderdaad een goede move voor Nyck. kan je net zoals in de Formula v8 3.5 gebruik maken van een low downforce setting?

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2017 22:22

    Nou ja Guido van de Garde heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij aardig wat munten betaald heeft voor de autosport. Deze man doet een beetje aan zelf overschatting. Geld komt ergens vandaan toch..

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2017 22:22

    Nou ja Guido van de Garde heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij aardig wat munten betaald heeft voor de autosport. Deze man doet een beetje aan zelf overschatting. Geld komt ergens vandaan toch..

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 augustus 2017 09:08

    Giedo heeft zelf niks betaald, die heeft een rijke schoonvader

    • 0
    • 0
     
    Dirk 25 augustus 2017 13:38

    Ben benieuwd wat Nyck volgend jaar gaat doen, gaat McLaren hem ook in Super Formula zetten?

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 27 augustus 2017 17:15

    Mensen toch, grappig hoe fans toch altijd de geldvraag stellen. Zónder geld redt niemand het in de autosport. Gewoon even het achtergrondartikel lezen dat een dag na dit nieuwsbericht is gepubliceerd, daar staat alles in, niks geheims aan. Bedragen zijn ook geen raadsel: 1,2 tot 1,5 miljoen voor een seizoen F3, de helft voor GP3. Sommige teams hebben eigen budget, zoals Racing Engineering, andere teams overduidelijk niet, zoals Rapax, waar je het volle pond moet meebrengen. Dat had De Vries niet, want McLaren betaalt niet meer, maar hij heeft wel de steun weten te verwerven van de vader van Sean Gelael. Die sponsort wel meer F2-coureurs die niet in een juniorprogramma zitten (of daar niet door worden betaald). Zo'n weldoener (anders kun je 't niet noemen) is feitelijk een godsgeschenk voor de formuleladder.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet