Algemeen

Dragracing: Spanning en snelle tijden bij NitrOlympX

habermann t
Timo Habermann

Timo Habermann profiteert
In de Top Methanol klasse lijkt het kampioenschap steeds meer op een strijd tussen de twee broers Timo en Dennis Habermann en Sandro Bellio. De jonge Belg die eerder dit jaar zijn Top Methanol Funny Car licentie behaalde en meteen zijn eerste wedstrijd op Tierp Arena wist te winnen, kon in tegenstelling tot de Duitse broers in Engeland geen punten scoren en moest de Finse EK-ronde laten schieten. De achterstand van Bellio in de titelstrijd is daarom te groot, maar ongekend lastig maakt hij het de Habermann-broers zeker.

bellio
Sandro Bellio

In de kwalificatie plaatste Bellio zich met een uitstekende tijd van 5,57 seconden tussen Timo en Dennis in op een tweede plaats. Omdat dragsters in de basis sneller zijn dan Funny Cars, krijgen de dragsters een handicap van 0,26 seconden. Timo Habermann lukte het met een kwalificatietijd van 5,30 seconden nog net om de handicap te overwinnen, Dennis met 5,41 seconden echter niet.

karlsen
Linn Engan Karlsen

De Noorse Linn Engan Karlsen eiste als tweede Funny Car-rijder de vierde positie voor zich op, gevolgd door Jonny Lagg, Mikael Larsson en Jürgen Nagel.

habermann d
Dennis Habermann

De eerste eliminatieronde leverde geen verrassingen op en zo moest Bellio het in de halve finale opnemen tegen Dennis Habermann. In een nieuw persoonlijk record van 5,50 seconden liet Bellio de Duitser kansloos en met deze tijd is de Belg nu na Jonnie en Johan Lindberg de derde snelste Europese Top Methanol Funny Car-rijder ooit. In de andere halve finale klopte Timo Habermann in 5,31 seconden Lagg en plaatste zich zo eveneens voor de finale. De Duitser stond echter voor een bijna onmogelijke opgave, want als Bellio er opnieuw in zou slagen een 5,50 seconden te rijden, dan moest Habermann, rekening houdend met de 0,26 seconden handicap, dus een 5,24 seconden op het scorebord toveren om de winst in zijn thuiswedstrijd te pakken.

tm final hh17
Pech voor Sandro Bellio in de finale

Helaas eindigde de confrontatie in een anticlimax. Na de burn out ontdekte de crew van Bellio een probleem met de motor en zette om verdere schade te voorkomen de auto stil. Zo kreeg Habermann, die in 5,30 seconden naar de finish snelde, de overwinning in de schoot geworpen en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet