DTM

DTM: Wittmann zorgt voor 100-procent-BMW-score tijdens Zandvoort-weekeinde

2017 Hogeschool Toerwagenracen Wittmann Rockenfeller
Wittmann en Rockenfeller maakten er een fraaie show van

Net als twee jaar geleden behaalde BMW ook dit jaar een honderd procent score in de DTM op Circuit Zandvoort. Na het succes van Timo Glock van gisteren was het ditmaal Marco Wittmann die het merk uit München de overwinning bezorgde. Voor titelverdediger Wittmann in de Red Bull-M4 was het zijn eerste overwinning van het seizoen. In een race waarin tal van rijders te kampen hadden met bandenproblemen gingen de beide andere podiumplaatsen naar Audi: Mike Rockenfeller eindigde als tweede, Loïc Duval behaalde als derde niet alleen zijn eerste podiumplaats, maar zelfs zijn eerste kampioenschapspunten in de DTM. Achter het duo volgden met Mattias Ekström en Nico Müller nog twee Audi-rijders, Ekström nam met de vierde plaats weer de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over, nadat zijn voornaamste concurrenten René Rast en Lucas Auer niet scoorden: Rast viel uit met een gebroken wielophanging na een hard duel met Engel, Auer liep een lekke band op en eindigde na een extra stop in de achterhoede. Na de wat saaie race van gisteren bood deze wedstrijd wel volop actie.

Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Na de race van gisteren mochten de BMW's, die toch al de eerste drie plaatsen behaalden, het ballastgewicht aan boord met nog eens vijf kilogram verminderen, omdat de gewichten in de DTM niet meer op basis van de behaalde raceresultaten, maar op basis van de snelste gereden rondetijden per merk in de race worden toegekend. En omdat de BMW's vooraan voldoende voorsprong hadden om niet te snel te hoeven rijden, werd het gewicht dus zelfs naar beneden aangepast. Dat laat maar weer eens zien hoe krom de gewichtenregeling in de DTM eigenlijk is, en de roep om deze af te schaffen wordt dan ook steeds luider. Audi en Mercedes zijn voor afschaffing, maar BMW wil er nog niet aan, omdat men in München nog steeds van mening is dat de M4 ten opzichte van de concurrentie conceptueel in het nadeel is. Wie naar de resultaten op Zandvoort kijkt, begrijpt wel waarom BMW zo enthousiast is over die gewichten...

Met lichtere auto's reed BMW naar de eerste drie plaatsen in de startopstelling met achtereenvolgens Augusto Farfus, Marco Wittmann en Maxime Martin. Daarachter volgde Jamie Green als beste Audi-rijder op de vierde plaats en Timo Glock, eveneens namens BMW. Glock, gisteren nog winnaar, werd echter als straf teruggezet naar de laatste startplaats, omdat Mortara hem op zijn vliegende ronde had geblokkeerd en Glock vervolgens de Italiaan niet alleen aan een 'brake test' onderwierp, maar hem ook nog ernstig beledigde via de boordradio. De wedstrijdleiding kende geen pardon. Ook bij Paffett werden alle kwalificatietijden geschrapt omdat er bij zijn auto een set banden was gebruikt die niet voor zijn auto was toegewezen.

2017 Deurloze BMW
Blomqvist zonder linker deur na zijn excursie in de opwarmronde

Nota bene in de opwarmronde presteerde Tom Blomqvist het om in het Scheivlak van de baan te gaan. Daarbij raakte de BMW-rijder het linker portier van zijn M4 kwijt, zodat hij in plaats van naar de grid direct de pitstraat in stuurde. Van de rijders die wel gewoon op de grid stonden, kwamen Farfus en Wittmann goed weg, terwijl Martin zijn motor liet afslaan en ook René Rast achter hem slecht wegkwam. In de Tarzanbocht was Farfus zoals velen al hadden verwacht zijn leidende positie al kwijt aan Wittmann, die vervolgens een relatief probleemloze race reed en zo voor de eerste keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep kwam. Weliswaar reed Audi-coureur Mike Rockenfeller relatief snel het gat naar zijn BMW-opponent dicht en zette hem ook flink onder druk, maar Wittmann wist zijn eerste plek met verve en succes te verdedigen. Rockenfeller eindigde als tweede, voor Duval, die eindelijk het juiste spoor in de DTM gevonden lijkt te hebben.

2017 Lekke  band Rast
René Rast strandde met een lekke band en een beschadigde ophanging

Ook Maro Engel leek, na de teleurstelling van gisteren, op weg naar een goed resultaat, totdat hij in ronde 15 een extra pitstop moest maken vanwege een lekke linker voorband en daarmee alle kansen op een plek in de punten verspeelde. Datzelfde gold voor Lucas Auer, die na een extra stop als 15e eindigde. Eerder al was René Rast uitgevallen: in ronde tien kwam hij met koude banden na de stop weer de baan op, was verwikkeld in een duel met Blomqvist en drukte daarbij ook nog bijna Engel van de baan. Bij het incident liep Rast een beschadigde wielophanging op en viel uit.

2017 Top 10 duel
Prima strijd in de top tien met Farfus, Spengler en Green

Van dit alles profiteerde Mattias Ekström, die daarmee een kleine voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap opbouwde. De Zweed klaagde weliswaar in de 33e ronde over wegvallende spanning in de linker voorband, maar wist zijn auto toch nog over de eindstreep te brengen. Daarbij kreeg hij in de laatste ronde hulp van merkgenoot Nico Müller, die met alle middelen Gary Paffett wist af te houden, waarop Ekström zijn vierde plaats kon vasthouden. Müller eindigde als vijfde, Paffett werd zesde, voor de drie BMW-rijders Martin, Glock en Farfus. Jamie Green, die eenmaal in de rondte werd getikt door Robert Wickens, eindigde nog als tiende.



170820 DTM Stand na 12 van 18 races

170820 DTM Stand na 12 van 18 races

2017 Incident Wickens Green 2

2017 Incident Wickens Green 5
Jamie Green in de rondte na een tik van Wickens

2017 Winnaar Wittmann
Marco Wittmann blij met zijn succes

2017 Wittmann Verstappen
Max Verstappen reikte de trofee uit

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet