GT4 European Series

GT4 European Series: Chaos in eerste race op Zandvoort

2017 Start GT4 Race

Emoties, strijd, onmogelijke inhaalacties, hectiek, botsingen, chaos, straffen. Alles wat we bij de DTM misten werd in de eerste race van de GT4 European Series Northern Cup in het kwadraat uitgevoerd. Zelfs bij het spelen van de volksliederen ging het dramatisch mis. Wat wij hebben gezien grenst aan het ongelofelijke. Op dit moment is nog niets bekend. Er volgen volgens de GT4 organisatie nog meerdere straffen. Ook nog geen uitspraak over een eventuele titel van de Ekris Motorsport rijders Ricardo van der Ende en Max Koebolt. Phil GLEW (GB)/Charlie FAGG (GB) wonnen deze wedstrijd, maar wat is het waard? We wachten gewoon af, we gaan naar huis.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Willem J. Staat

In de opwarmronde viel de Ginetta G55 van Soheil Ayari stil in de Hans Ernst bocht. Pech voor de ervaren Fransman die zich als tweede naast Ricardo van der Ende had gekwalificeerd. De rollende start werd daardoor afgebroken voor een extra ronde.

2017 Ekris BMW

Ricardo van der Ende was het beste weg voor de prima gestarte Ander Vilarino met zijn Porsche Cayman. Ook Duncan Huisman had al gelijk drie plaatsen goed gemaakt en lag al op de zevende plaats. Het geluk voor de Nederlandse titelkandidaat Van der Ende duurt tot het aanrempunt van bocht 8. Phil Glew remde met zijn Maserati veel te laat en tikte de Ekris BMW in een spin. Van der Ende viel door deze actie terug naar een 14de plaats en moest weer helemaal opnieuw beginnen in de strijd voor de podiumplaatsen en dat ging af en toe niet zachtzinnig.

Boosdoener Glew trok zich helemaal nergens wat van aan en pakte een grote voorsprong op Ander Vilarino en derde man Finlay Hutchison. Een terechte straf van de wedstrijdleiding volgde voor koploper Glew, die een drive through straf moest ondergaan. Ook Duncan Huisman en Ander Vilarino werden bestraft en Huisman moest zijn race van een 16de plaats weer aanvangen. Door al deze straffen profiteerde Ricardo van der Ende die inmiddels al doorgestoten naar een zevende plaats.

Het hele veld schoof weer in elkaar nadat Mart Nicoll Jones zijn Aston Martin, heel hoog de grindbak van het Scheivlak bezocht en daardoor de safety car op de baan verscheen. Na de herstart kwamen de eerste wagens binnen voor hun rijders wissels. Koploper Finlay Hutchison gevolgd door Reinhard Kofler met zijn KTM X-Bow. Andrew Jarres Meyrick had zijn McLaren naar een derde plaats gebracht maar lag flink onder vuur van Ricardo van der Ende.

Nadat alle rijders wissels halverwege de wedstrijd waren gewisseld lag Csaba Mór met de Equipe Verschuur McLaren op kop voor Eike Angermayr (KTM X-Bow) en merkgenoot Mads Siljehaug. Max Koebolt, teamgenoot van Van der Ende was teruggezakt naar een 19de plaats. Duncan Huisman had zijn McLaren met een lekke band in de pits moeten achterlaten. Charlie Fagg pakte de derde plaats af van Siljehaug en kreeg meteen aansluiting bij tweede man Angermay.

2017 Incident slotfase 1

2017 Incident Slotfase 2

2017 Incident Slotfase 3

2017 Incident Slotfase 4

Een spannende strijd om de podiumplaatsen volgde. Als een touwtje streden Mór, Angermay en Fagg om de eerste plaatsen , maar deze strijd eindigde in tranen nadat Mór en Angermay elkaar raakten na onbezonnen acties in de Hans Ernst bocht. Door dit voorval was Fagg de lachende derde en pakte de kop voor Mads Siljehaug en Lennart Marioneck.

2017 Safetycar

De safety car kwam opnieuw de baan op nadat Stephen Pattrick (McLaren 570s) en de Aston Martin van Micah Stanley elkaar vol raakten bij het insturen van de Tarzanbocht.

Deze enerverende race eindigde ook achter de safety car. Fagg/Glew (Maserati) wonnen de wedstrijd ondanks een drive through straf voor Siljehaug/Vandenbalck (KTM X-Bow) en Marioneck/Meijer. Een compliment voor de in deze klasse debuterende jonge Meijer die gelijk op het podium terecht kwam.

Wij hopen dat er morgen meer met meer verstand wordt gereden, en sluiten nu voorlopig even de GT4 af. Tot morgen.

2017 Podium

Uitslag race 1 (onder voorbehoud)
1. Phil GLEW (GB)/Charlie FAGG (GB) Ebor GT Motorsport - Maserati GranTurismo MC (SIL)
2. Mads SILJEHAUG (NO)/Jamie VANDENBALCK (BE) RYS Team InterNetX - KTM X-Bow (SIL)
3. Willem MEIJER (NL)/Lennart MARIONECK (DE) - KTM X-Bow GT4 (SIL)
4. Jan KASPERLIK (DE)/Jörg VIEBAHN (DE) Allied-Racing - Porsche Cayman CS MR (PRO)
5. Emil WESTMAN (FI)/Samuel SLADECKA (SK) RYS Team Holinger - KTM X-Bow (SIL)
6. Achim MÖRTL (AT)/Eduard ANTON (RO) RYS Team Schönramer / Racecom - KTM X-Bow (AM)
7. Paolo MELONI (IT) / Massimiliano TRESOLDI (IT) Scuderia Villorba Corse - Maserati GT MC (SIL)
8. Laura KRAIHAMER (AT)/Cedric FREIBURGHAUS(CH) RYS Team True Racing - KTM X-Bow (SIL)
9. Max KOEBOLT (NL) / Ricardo VAN DER ENDE (NL) Ekris Motorsport - EKRIS M4 (SIL)

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 augustus 2017 22:29

    Wat een heerlijke chaos! Strijd tussen teams, rijders en merken. Beter dan het jaarlijkse DTM marketing-uitje.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet