Sportscars

Sportscars: Jeroen Mul eerste Nederlandse IMSA-polewinnaar van het jaar, Ricky Taylor met WTR-Cadillac DPi ook op Road America klasse apart (upd: met quotes)

170805 IMSA kwalificatie Mul pole
Total Pole Award-winner: kwalificatiesucces voor Jeroen Mul op Road America

De Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi start morgen vanaf de pole-position voor de Continental Tire Road Race Showcase, de achtste race van het IMSA WeathetTech SportsCar Championship. Ricky Taylor zette de auto met het nummer 10 op de beste startplaats met een tijd van 1:53,058 minuten op het circuit van Road America, waarmee hij de verzamelde concurrentie minimaal één seconde voorbleef. Voor het Visit Florida-team van Renger van der Zande en Marc Goossens was de première met de Ligier LMP2 positief: Goossens kwalificeerde de auto als vierde. In de PC-klasse was James French in de Performance Tech Motorsports-auto voor de zesde maal dit seizoen het snelst, terwijl Ford met Dirk Müller in de nummer 66 en Ryan Briscoe in de numer 67 de volledige eerste startrij in de GTLM-klasse voor zich opeiste. Nederlands succes was er in de GTD-klasse: Jeroen Mul mocht eindelijk eens de kwalificiatie met de Change Racing-Lamborghini rijden en zette de auto prompt op de pole-position in de klasse. Jeroen Bleekemolens teamgenoot Ben Keating kwalificeerde de Riley-Mercedes-AMG GT3 als negende in GTD.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

170805 IMSA kwalificatie Taylor
Ricky Taylor zette de nummer 10-WTR-Cadillac DPi op pole

In de prototype-klasse lijkt er, alle BoP-aanpassingen ten spijt, nog steeds geen maat te staan op de Cadillac-DPi van Wayne Taylor Racing. Ricky Taylor was met de auto een klasse apart en behaalde daarmee voor de vierde keer dit seizoen en de tweede maal op rij de pole-position. Daarachter echter waren de verschillen klein, met de auto's op de plaatsen twee tot en met zes binnen twee tienden van een seconde van elkaar. Dat kwintet werd aangevoerd door José Gutierrez in de nummer 52-PR1-Mathiasen Motorsport-Ligier als beste LMP2-vertegenwoordiger, terwijl Scott Sharp in de Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi de derde tijd reed. Marc Goossens kwalificeerde de Visit Florida-Ligier als vierde en hield daarmee vier prototypes achter zich, inclusief de beide Action Express-Cadillac-DPi's, die ruim anderhalve seconde op de WTR-Cadillac moesten toegeven.

170805 IMSA kwalifcatie Zande
Met de Ligier zit de snelheid voor Goossens/Van der Zande er duidelijk beter in

Van der Zande: "Grote vooruitgang"
Renger van der Zande berichtte: "We hebben dit weekeinde veel geleerd met de nieuwe auto. We hebben een paar engineers en monteurs van Ligier erbij die de auto goed kennen. We hebben ook goed overleg met PR1, het andere team dat met een Ligier rijdt, en daar zit Olivier Pla, die de auto ontwikkeld heeft, ook in het team. In de eerste vrije training stonden we eerste, wat natuurlijk leuk was, maar ook wel een beetje het gevolg van de omstandigheden. We hebben best veel veranderd aan de auto, de kwalificatie verliep goed en met de vierde tijd voor de eerste keer met een Ligier zijn we heel tevreden. We zitten binnen een paar tienden van wat het moet zijn, in plaats van een paar seconden van wat het moet zijn, dus dat is een grote vooruitgang!"

In de PC-klasse zorgde James French voor de zesde pole uit zeven races voor het Performance Tech Motorsports-team. Met een tijd van 1:59.149 minuten bleef French, die samen met zijn teamgenoot Pato O'Ward dit weekeinde al voortijdig de laatste PC-titel kan binnenhalen, zijn naaste concurrent Don Yount in de nummer 20-BAR1 Motorsports-PC maar liefst 2,979 seconden voor. Mark Kvamme kwam in de tweede BAR1-auto niet minder dan 5,7 seconden op de pole-tijd van French tekort en staat zelfs achter alle GTLM-auto's.

170805 IMSA kwalifcatie Muller
Snelste GTLM-kwalificatietijd voor Dirk Müller in de nummer 66-Ford

Ford-succes in GTLM
Dirk Müller herhaalde in de GTLM-klasse in de nummer 66-Ford GT zijn pole-position op Road America van vorig jaar. Met zijn tijd van 2:01,422 minuten was de Duitser 0,781 seconden sneller dan merkgenoot Ryan Briscoe in de nummer 67-Ford, die het dubbele kwalificatiesucces voor het Ford-Chip Ganassi-fabrieksteam completeerde. Voor het team was het de derde pole-position van het seizoen. De derde tijd was voor Alexander Sims in de nummer 25-BMW, die op de tweede startrij wordt vergezeld door de nummer 912-Porsche, waarin Gianmaria Bruni de snelste tijd reed.

170805 IMSA kwalificatie Mul actie
Prima optreden voor Jeroen Mul in de Lamborghini

In de GTD-klasse zorgde Jeroen Mul voor de eerste Nederlandse IMSA-pole-position van het jaar. Voor het eerst sinds Daytona mocht Mul in de nummer 16-Change Racing-Lamborghini weer eens de kwalificatie rijden en dat vertrouwen beloonde hij met een tijd van 2:06,649 minuten, waarmee hij Jesse Krohn in de nummer 96-Turner Motorsport-BMW 0,174 seconden voor bleef. Jeroen Mul vertelde: "We hadden al een paar goede vrije trainingen en ik heb een supernette kwalificatie kunnen rijden. Ik had constant vrije rondes en heb het mooi opgebouwd naar de piek, waarbij ik een goede rondetijd heb kunnen neerzetten, die ook een nieuw ronderecord in de GTD-klasse betekende. Met de pole-posizion zijn we waanzinnig blij. We moeten nu kijken wat het weer gaat doen, maar in beide omstandigheden, regen en droog, voelen we ons goed. We kijken nu uit naar de race, waarin we gaan proberen de pole-position om te gaan zetten in een goede podiumfinish."

De derde startplaats was voor Patrick Lindsey in de nummer 73-Park Place-Porsche, die Scott Pruett in de nummer 15-3GT Racing-Lexus naast zich vindt. De nummer 33-Riley-Mercedes-AMG van Jeroen Bleekemolen en Ben Keating, waarin laatstgenoemde zoals gebruikelijk de kwalificatie reed, vertrekt als negende in de klasse. Minder fortuinlijk was het Michael Shank Racing-Acura-team, dit seizoen al twee keer klassewinnaar: na een zware crash van Katherine Legge in de derde vrije training op zaterdagochtend moet de auto vrijwel volledig worden herbouwd, wat voor het team waarschijnlijk nachtwerk betekent. "We zijn redelijk tevreden: Ben heeft de negende tijd gereden, op zich prima," meldde Jeroen Bleekemolen vanuit Elkhart Lake. "Vanaf die plaats is er best wel wat mogelijk in de race. Met de 'Balance of Performance' is het best een moeilijk circuit voor ons, de drie Mercedessen staan altijd onderaan bij de topsnelheid met best veel verschil, dus op dit circuit met de lange rechte stukken is dat gewoon lastig. Niettemin, we gaan ervoor knokken. Misschien komt er nog wat regen en in de vrije training waren we in de regen heel goed. We gaan ons best doen. Het wordt een spannende race."

170805 IMSA Road America uitslag kwalificatie

170805 IMSA kwalificatie Bleekemolen
Zevende startplaats in de klasse voor de Riley-Mercedes met Jeroen Bleekemolen

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet