Formula E

Formule E: Lucas Di Grassi eindelijk FE kampioen. Buemi na eerste ronde kansloos

In Montreal heeft Audi ABT Schaeffler coureur Lucas di Grassi met een zesde plek zijn eerste Formule E titel behaald. Zijn directe concurrent Sebatien Buemi was al in de eerste ronde bij een incident met Andretti Amlin-coureur Antonio Felix Da Costa betrokken. De Fransman Jean Eric Vergne behaalde in Montreal zijn allereerste Formule E-overwinning.

Tekst Willem J.Staat
Foto's Formula FIA Formula E

2017 Vergne
Allereerste overwinning voor Jean Eric Vergne in het FIA Formule E kampioenschap.


Lucas di Grassi eindelijk FE kampioen. Buemi na eerste ronde kansloos
De Braziliaan Lucas di Grassi had aan een zesde plek voldoende om zijn eerste Formule E titel veilig te stellen. Voor de populaire Braziliaan betekende het zijn allereerste titel op internationaal niveau. Na Nelson Piquet Jr. is Di Grassi de tweede Braziliaan die de FE titel op zijn naam wist te schrijven.

Felix Rosenqvist neemt met de Mahindra-auto direct de leiding terwijl in het middenveld een aantal mensen in de eerste bocht elkaar toucheren. Rosenqvist verremt zich eventjes maar weet de leiding te behouden. Voor Buemi is de kampioensstrijd na een incident met Antonio Felix Da Costa in de eerste bocht eigenlijk al beslist.

2017 Rosenqvist Prachtig eerste seizoen voor FE Rookie Felix Rosenqvist.

Het e.dams Renault team haalt Buemi op onbegrijpelijke wijze naar binnen om een stukje achtervleugel te verwijderden dat zichzelf inmiddels al zelfstandig gemaakt had. Op dat moment bevindt de regerende kampioen zich eigenlijk al op verloren bodem en kwam niet verder dan een elfde plek. "Ik probeerde wat zigzag te rijden om van het loshangende onderdeel af te komen, maar het team riep mij naar binnen." In twaalf races behaalde Buemi zes overwinningen en Di Grassi twee. Na de wedstrijd in Berlijn scoorde de Zwitser overigens nauwelijks punten meer.

2017 Buemi 1
Buemi is zwaar teleurgesteld.

Volgens het FE reglement had Buemi hiervoor zelfs drie ronden de tijd. Na vijf ronden is de stand als volgt Rosenqvist, Vergne, Bird, Heidfeld, Lopez, Di Grassi en Abt. In de zesde ronde neemt Heidfeld de derde plek van Bird over en een prachtige move van Jose Maria Lopez op Tom Dillmann levert de Argentijn de vijfde plek op. De Mahindra-bolide van Heidfeld is inmiddels naar de vijfde plek teruggevallen. De beide ABT Schaeffler bolides van Lucas di Grassi en Daniel Abt circuleren in zevende en achtste positie. Na de reguliere autowissel in de 18e ronde verliezen beiden nogal wat tijd in de pits en vallen naar de negende en tiende plek terug. Stephane Sarrazin wist zich na een spin in de eerste ronde alsnog goed te herstellen en eindigde als achtste.

2017 Di Grassi
Di Grassi op weg naar het kampioenschap.

Na de wissels verandert er aan de kop weinig. Rosenqvist behoudt de leiding, gevolgd door Vergne, Bird, Lopez, Heidfeld, Engel en Dillmann. In de 25e ronde neemt Di Grassi de zevende plek van Jerome D'Ambrosio over.

Drie ronden later neemt de Techeetah bolide van Jean Eric Vergne na een foutje van Rosenqvist definitief de leiding over. Zowel Di Grassi als Abt profiteren in de 28e ronde van een fout van Maro Engel en gaan aan de Venturi-bolide van de Duitser voorbij, waarbij de Braziliaan toch behoorlijk wat risico neemt. Kort voor het einde van de wedstrijd gaat Loïc Duval na een fel gevecht met Robin Frijns om de 13e plek de muur in.

2017 Di Grassi Br

Voor Vergne betekende het een verdiende overwinning. Overigens mag men bij e.dams Renault ook niet klagen. Men wint voor de derde achtereenvolgende maal de constructeurstitel. Felix Rosenqvist is met een derde plek in de eindstand van het kampioenschap de beste rookie in het kampioenschap.

Uitslag

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet