GT

GT: Geen podiumkansen Nederlanders meer, spannende strijd aan kop

170730 Spa slot Mercedes4
Yelmer Buurman is in de slotfase de best geklasseerde Nederlander in Spa

Anderhalf uur voor het einde van de Total 24 Hours of Spa is er nog weinig van te zeggen wie de race gaat winnen. In principe lijkt de nummer 25-Saintéloc-Audi (Haase/Gounon/Winkelhock) de beste papieren te hebben, maar ook de nummer 8-Bentley (Soulet/Abril/Soucek) heeft nog kansen, net als de nummer 117-Porsche (Christensen/Estre/Vanthoor). De nummer 90-Akka ASP-Mercedes (Marciello/Meadows/Mortara) en de nummer 1-WRT-Audi (Garcia/Müller/Rast) moeten vanwege de maximale stintlengte van 65 minuten allebei nog éénmaal extra binnenkomen voor een stop, omdat ze hun voorlaatste stop langer dan twee uur en tien minuten voor het einde maakten. Zeker is in ieder geval dat de twee nog resterende Nederlandse rijders niet meer voor een podiumplaats in aanmerking komen.

Tekst: René de Boer (vanuit Spa, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Voor Nicky Catsburg in de nummer 98-ROWE-BMW gingen alle kansen in rook op toen de auto net na het middaguur de pits in geschoven werd voor reparatie. Dat leidde tot een verlies van zo'n vijf ronden. "We weten nog niet precies wat het is, maar vermoedelijk een probleem met de schokdemper links achter", legde Catsburg uit. "Jammer, want een podiumplek had er zeker voor ons ingezeten. Dat we zo lang zo ver vooraan mee konden rijden, hadden we mede gezien onze 42e plaats op de grid niet echt verwacht. We gingen er wel van uit, dat de auto in het verloop van de race meer naar ons toe zou komen. Met name de nacht en ochtend liepen heel goed, maar je ziet dat we nu weer wat snelheid verliezen, net als gistermiddag. Blijkbaar loopt het dus iets minder naarmate het warmer wordt. Winnen was lastig geworden, maar top drie was mogelijk geweest."

170730 Spa Slot Catsburg
Een probleem met de schokdemper links achter verhinderde een podiumplaats voor Nicky Catsburg

De best geklasseerde Nederlander is daarmee Yelmer Buurman, wiens nummer 4-Black Falcon-Mercedes op de achtste plaats algemeen rijdt. De laatste stint neemt Adam Christodoulou voor zijn rekening, zodat Buurman nu klaar is. "We hebben in de race wel redelijk naar voren kunnen rijden, maar de Mercedes moet het vooral hebben van hogere bochtsnelheid, terwijl de turbo's op de rechte stukken iedereen gewoon kunnen inhalen", aldus Buurman. "Dat maakte het voor ons dus best lastig. In de ochtend reden we in de top vijf, maar toen hadden we ook nog eens pech met een pitstop tijdens een 'full course yellow', net toen die overging in een safety-car-fase, waardoor Luca Stolz bijna een ronde verloor omdat hij moest wachten voor het rode licht aan het eind van de pitstraat. Dat schoot dus ook niet op. Al met al dus een lastige race."

Van Lagen: "Verder rijden had weinig zin meer"
Voor Jaap van Lagen en Max van Splunteren is de race ook ten einde. Na 416 ronden kwam het team tot de conclusie dat verder rijden weinig zin meer had, zodat Van Lagen de Attempto-Lamborghini in de pits parkeerde. "Anders ben je aan het strijden om iets tussen de 30e en 35e plaats, dat had niet zoveel zin", verklaarde de rijder uit Ede. "Het was jammer dat onze teamgenoot Grenier al zo vroeg in de race een aanrijding had, waardoor we al heel veel tijd verloren. En voor de rest komt de Lamborghini gewoon snelheid tekort. Ik kan rijden wat ik wil, maar dat valt niet goed te maken. Ik denk dat het probleem met name op het gebied van downforce en topsnelheid ligt, het tekort is zo'n 2,5 tot drie seconden per ronde."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet