GT

GT: Weinig incidenten, maar wel veel straffen in eerste zes uren Total 24 Hours of Spa

170729 Spa Verslag 6u
De Kaspersky Motorsport-Ferrari leidde na de start en na zes uur nog

Na het eerste kwart van de 69e editie van de Total 24 Hours of Spa rijdt de nummer 55-Kaspersky Motorsport-Ferrari (Fisichella/Cioci/Calado) aan de leiding, gevolgd door de nummer 63-GRT Grasser Racing Team-Lamborghini (Bortolotti/Engelhart/Caldarelli). De beide Italiaanse sportwagens domineerden de gang van zaken aan de kop van het 63 auto's tellende startveld gedurende het grootste deel van de eerste zes uur van de race. Daarachter rijden de nummer 2-WRT-Audi (De Philippi/Mies/Vervisch) en in eerste instantie nog de nummer 84-HTP-Mercedes (Eriksson/Buhk/Perera), maar die crashte om 22.45 uur met Eriksson aan het stuur bovenop de Raidillon. De best geklasseerde Nederlander in de race is op dit moment Nicky Catsburg, wiens ROWE-BMW met het startnummer 98 op de 13e plaats rijdt.

Tekst: René de Boer (vanuit Spa, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Vision Sport Agency/SRO

In tegenstelling tot wat we in de afgelopen jaren tijdens de Total 24 Hours of Spa te zien kregen, zijn er opmerkelijk weinig crashes en incidenten. Tot nu toe zijn de genoemde crash van Jimmy Eriksson met de HTP-Mercedes en in het tweede uur van de race de Thai Pasin Lathouras in de nummer 50-AF Corse-Ferrari de enige twee zware ongevallen, beide bovenop de Raidillon. Natuurlijk zijn er voor de rest wel de nodige 'full-course-yellows' en enkele safety-car-fases om gestrande auto's te kunnen bergen of vlot te kunnen trekken, maar het aantal incidenten blijft tot nu toe gelukkig zeer beperkt.



Overuren voor de wedstrijdleiding
Dat kan niet worden gezegd van de straffen, want de wedstrijdleiding maakt overuren. Overal wordt op gelet: er zijn al talloze 'drive-through-penalties' uitgedeeld vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan, maar er zijn ook straffen vanwege het te vaak met de koplampen knipperen, het op onveilige wijze binnenrijden van de pitstraat en het te snel rijden in de pitstraat. Op zich goed, want regels zijn er om te worden nageleefd, maar hoe de wedstrijdleiding nu het donker is geworden in de nacht het ellendige probleem van de 'track limits' wil gaan handhaven maakt ons nieuwsgierig...

Terwijl het voor de Ferrari en de Lamborghini voorin het veld goed loopt en ook de WRT-Audi en de nummer 8-Bentley goed mee kunnen komen, gaat het voor diverse andere Audi's minder goed. Jamie Green crashte bij een mislukte inhaalpoging bij Bruxelles met de nummer 17-Audi (Leonard/Dennis/Green), die daarop uit de race is. Datzelfde geldt voor de nummer 75-ISR-Audi (Albuquerque/Schmid/Salaquarda) als gevolg van een oververhitte motor na een excursie naast de baan en de nummer 6-Audi (Richelmi/Berthon/Tréluyer) vanwege elektronicaproblemen. De nummer 5-Audi (Fässler/Lotterer/D. Vanthoor) verloor veel tijd vanwege een defecte remschijf.

170729 6u Verslag Nederlanders
De Nederlandse Mercedes-AMG-rijders, vlnr Jeroen Bleekemolen, Renger van der Zande, Indy Dontje en Yelmer Buurman

De Mercedes-AMG-brigade
Ook voor het winnende team van vorig jaar, de nummer 99-ROWE-BMW (Eng/Martin/Sims) verliep de race niet naar wens: al in het tweede uur bracht Sims de auto de pits in met een defect aan de rechter achterwielophanging. De nummer 4-Black Falcon-Mercedes met Yelmer Buurman rijdt op de 14e plaats, de nummer 18-Black Falcon-Mercedes met Renger van der Zande is 18e en derde in de Pro-Am-klasse. De nummer 15-Mercedes met Jeroen Bleekemolen rijdt op de 25e plaats algemeen en als negende in Pro-Am. Voor Indy Dontje met de nummer 48 MANN FILTER-HTP-Mercedes loopt het minder goed: in de beginfase ging Kenneth Heyer al in de rondte en later verloor het team veel tijd door twee lekke banden.

Pieter Schothorst voortijdig uit de strijd
Ook de Attempto-Lamborghini met Jaap van Lagen en Max van Splunteren heeft inmiddels aardig wat achterstand, terwijl de nummer 59-Strakka-McLaren met Pieter Schothorst met een technisch defect is uitgevallen. "We verloren in het eerste uur al zeven ronden vanwege een lek in de radiateur, maar uiteindelijk zijn we uitgevallen door een probleem met de oliedruk in het vierde uur", meldde Schothorst. "Het was volgens het team een bekend probleem, want eerder was dat bij de nummer 58-auto met Ben Barnicoat ook al opgetreden. Jammer natuurlijk, maar als geheel ben ik wel tevreden. We deden het qua snelheid goed en we waren competitiever dan we in eerste instantie hadden gedacht." Dit seizoen blijft het optreden van Schothorst bij Strakka Racing een eenmalige aangelegenheid. "Voor het Sprintkampioenschap blijf ik gewoon verbonden aan WRT, maar voor 2018 is alles open", aldus de coureur.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet