DTM

DTM: Mercedes-Benz stapt eind 2018 uit DTM, Formule E vanaf seizoen 2019/2020

170724 DTM Mercedes 1
Mercedes in de DTM zien we na het seizoen 2018 niet meer - als er dan nog een DTM is...

Een donderslag bij heldere hemel: Mercedes-Benz stapt eind 2018 uit de DTM en kiest in plaats daarvan voor deelname aan de Formule E vanaf het seizoen 2019/2020. Dat maakte het merk vanavond om 20.30 uur via een persbericht bekend. De deelname aan de Formule 1 blijft gehandhaafd, Mercedes-Benz spreekt van twee kanten van het motorsportspectrum: enerzijds de Formule 1 als koningsklasse van met high-tech-autosport en competitie op het hoogste niveau, anderzijds de Formule E, die staat voor de transitie in de automobielindustrie. Welke gevolgen het afscheid van Mercedes heeft voor de DTM, valt op dit moment nog met geen mogelijkheid te zeggen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In totaal won Mercedes-Benz in de DTM (en de internationale variant ITC) tot dusver tien rijderstitels, 13 teamtitels en zes constructeurstitels. Inclusief de winst van Maro Engel in de tweede race van gisteren behaalde Mercedes-Benz 183 race-overwinningen, 128 pole-positions en 540 podiumplaatsen. Mercedes-Benz-sportdirecteur Toto Wolff verklaart: "De jaren in de DTM zullen altijd een groot deel van onze autosporthistorie blijven. Mijn dank gaat uit naar alle medewerkers, die in de loop der jaren fantastisch werk hebben geleverd en Mercedes-Benz tot de succesvolste fabrikant in de serie hebben gemaakt. Hoewel zo'n afscheid zwaar valt, zullen we in dit en komend seizoen er alles aan doen, met zoveel mogelijk titels uit de DTM te stappen. Dat zijn we verplicht aan onze fans en aan onszelf."

170724 DTM Mercedes FE
Maro Engel, de meest recente DTM-racewinnaar, rijdt ook al in de Formule E

Vorige week waren Mercedes-AMG-DTM-teambaas Ulrich Fritz en Hans Werner Aufrecht, oprichter van AMG en de motorsportdivisie HWA, al aanwezig bij de Formule E-wedstrijden in New York. Dat was uiteraard geen toeval: al eerder was bekend dat Mercedes een optie had op een plek in de Formule E vanaf het seizoen 2018/2019, en dat HWA interesse heeft om de inzet van de auto's te verzorgen, baart ook niet echt opzien. Mercedes-bestuurslid Dr. Jens Thiemer zegt: "De Formule E is voor ons een consequente stap om het potentieel van onze attractieve accu-electrische voertuigen te demonstreren en ons technologielabel EQ in de autosport en de marketing van een emotionele lading te voorzien." Toto Wolf spreekt van de Formule E als een volkomen nieuwe raceserie, die vooral de snelle veranderingen in de automobielindustrie weerspiegelt: "Net zoals in elk ander segment willen we ook in de autosport de maatstaf in de premiumsector zijn en ook nieuwe innovatieve wegen gaan. Dat dekken we met Formule 1 en Formule E perfect af. Formule E is vergelijkbaar met een spannende 'start-up'-onderneming: het biedt een nieuw formaat, dat races combineert met een sterk evenementkarakter, om reclame te maken voor actuele en toekomstige technologieën. Voor een fabrikant is Formule E een interessant platform om de elektrificatie te presenteren aan een nieuw publiek. Ik ben verheugd, dat we de bestaande optie met een jaar konden verlengen tot het seizoen 2019/2020. Zo hebben we de tijd, de serie te leren kennen en ons adequaat op de instap voor te bereiden."

170724 DTM Mercedes EQ
EQ is bij Mercedes-Benz het label waaronder elektrisch aangedreven voertuigen worden verkocht

Oprichter en CEO van de Formule E Alejandro Agag spreekt van "een gedenkwaardige dag, waarop we Mercedes in de Formule E-familie mogen begroeten. Daarmee neemt het stijgende aantal fabrikanten die een aandeel hebben in de elektrische revolutie nog verder toe. De huidige stap laat zien hoe zeer de wereld verandert, niet alleen in de autosport, maar in de hele automobielindustie. We zijn getuige van een transitie die allereerst onze steden en dan onze straten verandert. Formule E is het kampioenschap dat deze verandering gestalte geeft. Samen met al onze teams en fabrikanten zullen we verder naar technologieën streven om tot betere en goedkopere elektroauto's te komen."

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 00:31

    Ik ben toch bang dat de DTM z'n beste tijd wel heeft gehad. Terwijl dat startveld steeds kleiner wordt, komt er steeds meer interesse in GT3-racen en elektrisch racen en bij het toerwagen-racen vooral in TCR. Kijk naar het startveld van de TCR Germany race afgelopen weekend op Zandvoort: dik 30 wagens aan de start!

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 06:26

    Met BMW en Mercedes komen er twee zwaargewichten bij in de Formule E. Ondanks alle (deels terrchte) scepsis toch een succesverhaal wat dat betreft.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 06:27

    *terechte*

    • 1
    • 1
     
    Dirk 25 juli 2017 07:01

    Ik ben benieuwd hoe DTM reageert. Mee rauto's per merk? Terugkeer van de jahreswagen? Volkswagen, opel of porsche erbij?

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 08:43

    Stiekem hoop ik op een (r)entree van Alfa Romeo met een Giulia coupé

    • 5
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 09:39

    DTM stelde toch niet veel voor , geen verlies voor de autosport .

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 09:56

    Al jaren DTM niet meer gevolgd op TV. Gewoon niet leuk om te kijken. Een typische klasse waar het wel mooi is om live op het circuit mee te maken. Het zijn indrukwekkende auto's. Ik geloof dat dit het eind van het DTM inluidt. Om andere merken wordt al jaren om geschreeuwd maar die komen maar niet. Zouden die nu ineens wel komen?

    • 2
    • 5
     
    Racing-Fan 25 juli 2017 10:39

    Dit lijkt me het einde van DTM. Eerlijk gezegd zal ik het ook niet missen.

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 12:05

    Hopelijk het einde van deze marketing-klasse. Laat deze merken maar investeren in GT4 en TCR. En laat teams RACEN! Nu gaat het toch vooral om de merken en niet om rijders/teams.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 12:06

    Ga maar vast fantaseren over welke klasse de vrijgekomen geluidsdagen kan gaan vullen...

    • 6
    • 1
     
    ace1 25 juli 2017 13:20

    Als de organisatie van deDTM de formule van de V8 motoren wijzigt naar 2 liter turbo motoren dan is een samenwerking met de Japanse Super GT mogelijk en daarnaast kan een merk als Open dan ook weer de DTM instappen wat natuurlijk ook mogelijk is voor merken als Volvo, Jaguar en Alfa Romeo.

    • 2
    • 3
     
    ace1 25 juli 2017 13:33

    Ook Ford zou de DTM in kunnen stappen als er 2 liter motoren komen. https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Tourenwagen_Meisterschaft

    • 6
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 25 juli 2017 14:19

    De DTM zal ik niet missen, hoe triest ook voor de vele DTM-fans en alle betrokkenen. Met 'Tourenwagen' had deze high tech silhouetteklasse nooit iets te maken! Die verplichte pitstops en dat verschrikkelijke DRS waren 'tools' om de show onvoorspelbaarder te maken, als toeschouwer was je de draad al heel snel kwijt. Het concept van de vroegere Groep A toerwagens was m.i. het beste wat de DTM ooit te bieden had. Dat hadden ze nooit los moeten laten.

    • 1
    • 2
     
    Racing-Fan 25 juli 2017 17:54

    @ ace1: Allemaal wishful thinking.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet