GT

GT: Dubbelzege voor Land-Motorsport op Circuit Zandvoort

2017 Finish

Montaplast by Land-Motorsport heeft op Circuit Zandvoort een dubbelslag geslagen. Connor de Phillippi en Christopher Mies versloegen in de stromende regen teamgenoten Jeffrey Schmidt en Christopher Haase. De wedstrijd werd gekenmerkt door safety car periodes. Renger van der Zande (straf) en Nick Catsburg (crash) zagen hun kansen op mooie klasseringen in rook opgaan.


Tekst: Marcel ten Caat (vanuit Zandvoort, Twitter: @marceltencaat)
Foto: Willem J. Staat en Co van der Gragt

untitled-2427


Kort voor de start begon het flink te regenen, waardoor de wedstrijdleiding genoodzaakt werd de race achter de safety car en met een extra formatieronde te laten starten. Verrassenderwijs kwamen alle rijders zonder problemen door de eerste ronde heen.

Mirko Bortolotti sloeg direct een gat naar de achter hem rijdende Maximilian Götz, tot hij aan het einde van de vierde ronde vanuit het niets de pits in kwam rijden en met motorproblemen uitviel. Götz nam de leiding over, met een voorsprong van zo'n zeven seconden op de enig overgebleven GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 van Christian Engelhart.

untitled-2429

Götz, nu niet meer in de spray rijdend, pakte in zijn eerste vrije ronde direct nog eens 2,5 seconde op Engelhart, die achter hem Ludwig, Van der Zande en Haase zag. Ludwig was echter de volgende die die problemen kreeg en de pits moest bezoeken. Bij Mercedes-AMG Team ZAKSPEED verving men een linker achterwiel, waarna Ludwig zijn weg weer kon vervolgen.

Op de natte baan was Renger van der Zande in zijn element. De vanaf plaats zeven vertrokken Corvette-rijder zette in ronde 9 de aanval in op Engelart en plaatste zijn auto naast de Lamborghini in de Hans Ernsbocht om zo plaats twee te veroveren. Een ronde later ging Engelhart op dezelfde plaats van de baan, nadat hij werd geraakt door de aquaplanerende Audi.

Aan het einde van de twaalfde ronde dook bijna het gehele veld de pits in voor de verplichte rijderswissel, wat een flinke chaos creëerde. De Land-Motorsport Audi van Jeffrey Schmidt had het minste last van de chaos en kwam als eerste naar buiten, gevolgd door Jules Gounon in de Corvette en Florian Spengler in de HB Racing Lamborghini. Nick Catsburg verloor veel tijd en viel terug naar de 17e plaats.

untitled-2614

Schmidt wist bij de herstart de leiding te behouden, voor Gounon, Spengler en Norbert Siedler. Gounon en Siedler kregen echter een straf opgelegd, Siedler voor een te korte stop en Gounon voor te snel rijden in de pits. In de stromende regen kwam Schmidt's teamgenoot Connor de Phillippi snel naar voren en na 17 ronden lag de Amerikaan al op plaats 3, toen Patrick Assenheimer van de baan ging en de safety car opnieuw nodig was.

Van der Zande Duel
Van der Zande in gevecht met Engelhart die er later op deze plek ook nog eens vanaf ging.

Met nog 16 minuten te gaan kwam de safety car weer naar binnen. De Land-Motorsport Audi's pakten een kleine voorsprong op de op de derde plaats rijdende Florian Spengler, die op zijn beurt een aantal auto's achter zich aan kreeg, waaronder de sterk rijdende Nick Catsburg, die zich al had opgewerkt tot plaats 6.

Catsburg Winkelhock
Nick Catsburg in zwaar gevecht met de Mücke Audi van Markus Winkelhock.

Nikolaj Rogivue zorgde met nog 10 minuten op de klok voor de derde safety car periode door er in de Tarzanbocht af te gaan. Vijf minuten later werd de wedstrijd weer vrijgegeven, maar het was maar van korte duur. De Phillippi pakte de leiding en achter hem zette Catsburg de aanval in bij Jaminet. Catsburg raakte de Porsche, ging rond en werd vervolgens geramd door de Corvette van Sven Barth. De safety car kwam direct weer naar buiten en de race werd afgevlagd enkele seconden nadat deze weer de pits in reed.

untitled-2820

De Phillippi won hierdoor met een voorsprong van 0.252s op teamgenoot Schmidt als eerste. Op 0.455s volgde de Lamborghini van Florian Spengler. Robert Renauer, Mathieu Jaminet en Philip Geipel completeerden de top zes. Gounon en Van der Zande eindigden als zevende.

untitled-2563

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet