GT

GT: Van der Zande en Gounon winnen eerste ADAC GT Masters race op Zandvoort

2017 Renger  Lambo achtervolger

Renger van der Zande en Jules Gounon hebben met de Callaway Competition Corvette de eerste ADAC GT Masters race op Circuit Zandvoort gewonnen. Het tweetal versloeg Aust Motorsport-rijders Kelvin van der Linde en Markus Pommer. Op de streep was het verschil slechts 0,375s in het voordeel van het Nederlands-Franse duo. Indy Dontje zorgde voor extra Nederlands succes door als derde te finishen.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Willem J. Staat, Co van der Cragt

untitled-1472


In de openingsronde viel de Land-Motorsport Audi van Jeffrey Schmidt stil, waardoor een extra formatieronde werd gereden. Bij de echte start kwam het hele veld zonder kleerscheuren door de Tarzanbocht, maar toch waren voor het einde van de eerste ronde ook de YACO Racing Audi van Philip Geipel en de BWT Mücke Motorsport Audi van Filip Salaquarda al uit de strijd. Pole-sitter Jules Gounon wist de leiding te behouden.

Gounon wist Luca Stolz en Markus Pommer niet af te schudden en na vijf ronden was het onderlinge verschil nog altijd maar een seconde. Achter het leidende drietal was het GRT Grasser Racing Team-rijder Ezequiel Perez Company die de snelste rondes reed, maar de Argentijn kwam slechts enkele honderdsten van een seconde per ronde dichterbij.

Als aan een touwtje reden Gounon, Stolz en Pommer door de duinen. In de tiende ronde wisten Gounon en Stolz eindelijk een gaatje te slaan naar de achter hen rijdende Audi, maar met een verbetering van de snelste ronde wist de Aust Motorsport-rijder het gat binnen een ronde weer te dichten.

2017 Catsburg Moeilijk begin van Nick Catsburg met de zwaarste auto van het veld.

Net voordat de pit window open ging lag Indy Dontje met de Mercedes-AMG Team HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3 op de vijfde plaats, terwijl Nick Catsburg met zijn BMW M6 GT3 op de zevende plaats reed. Dontje lag bijna vijf seconden achter de leider, Catsburg ruim negen seconden.

Perez Companc was de eerste rijder die in ronde 14 naar binnen dook. De voor hem rijdende Gounon, Stolz en Pommer reden door, net als Dontje en Catsburg. Catsburg zelf kwam een ronde later naar binnen om het stuur over te geven aan teamgenoot Philipp Eng. in ronde 15. Aan het einde van de 16e ronde kwamen Stolz en Pommer samen naar binnen, maar de Mercedes-AMG Team ZAKSPEED Mercedes-AMG GT3 van Luca Ludwig was te snel weg.

untitled-1544

Jules Gounon en Indy Dontje maakten in de 17e ronde hun verplichte pit stop, waardoor de GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 tijdelijk naar de leiding ging. Van der Zande kwam vlak voor Ludwig weer op de baan en hield de Corvette bij het insturen van de Tarzanbocht ook voor de Mercedes. Enkele seconden later kwam de bevestiging van een drive-through voor Ludwig wegens een te korte pit stop.

untitled-9231

Nadat de teams hun stops hadden gemaakt en ook de verschillende straffen waren uitgevoerd, was het Renger van der Zande die de leiding had, voor Mirko Bortolotti en Kelvin van der Linde. Het verschil tussen de leidende Corvette en de op de derde plaats rijdende Audi was slechts 1,3 seconde.

Emil Lindholm en Marc Gassner raakten elkaar, waarna de MRS GT-Racing Nissan kort van de baan ging en de Attempto Racing Lamborghini Huracan GT3 de pits op moest zoeken met een aanlopende band linksvoor. Het was direct einde verhaal voor Lindholm, die zijn Lamborghini in de pits parkeerde.

Achter Van der Zande zette Van der Linde de aanval in op de Lamborghini van Bortolotti, waardoor de Italiaan even de aansluiting met Van der Zande verloor. In de slotfase kregen de Lamborghini's echter problemen met de banden. De HB Racing Lamborghini van Marco Mapelli kreeg met nog een kwartier te gaan een klapband op start-finish en enkele minuten later gebeurde hetzelfde bij Mirko Bortolotti, die er daardoor in het Scheivlak af ging.

2017 Jules beeft
Zenuwslopende seconden voor Jules Gounon als de safetycar op de baan komt.

De safety car kwam op de baan, waardoor de voorsprong van Van der Zande volledig verdween. Vijf minuten voor het einde begon het ook zachtjes te regenen, maar die regen zette niet door en nadat de Lamborghini was weggetakeld werd de race hervat. Van der Zande wist de leiding te behouden, maar Van der Linde gaf zich niet zomaar gewonnen.

untitled-1684

Van der Zande begon met een voorsprong van 0.457s aan de laatste ronde en wat Van der Linde ook probeerde, de Zuid-Afrikaan wist zijn Audi niet voorbij de Corvette te krijgen. Na 34 ronden kwam Van der Zande als eerste over de streep en werd hij daarmee de vierde Nederlander in de ADAC GT Masters die op Zandvoort wist te winnen. Jaap van Lagen (2x), Jeroen den Boer en Simon Knap gingen hem voor.

2017 Dontje 1
Sterke race van Indy Dontje en Marvin Kirchhöfer.

Indy Dontje en Marvin Kirchhöfer eindigden als derde achter Van der Linde en Pommer. De Schnitzer BMW M6 GT3 van Nick Catsburg en Philipp Eng kwam als zesde over de streep.

untitled-9331

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 16:30

    Jeroen Bleekemolen heeft ook gewonnen in ADAC GT Masters.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 22 juli 2017 17:01

    Ja, en Peter Kox en Jos Menten ook. Maar niet op Zandvoort.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2017 17:12

    Wat een leuke dag op Zandvoort en wat spectakel. Patrick Huisman probeerde zich te verstoppen boven op de toren maar ik heb je wel gezien hoor. Wat is het toch fijn dat ze in Duitsland wel gewoon nog weten hoe je een prima programma op poten zet en ook zat publiek op de zaterdag aanwezig. Kunnen die Duitsers het circuit niet gewoon helemaal overnemen ga je dan toch denken. Had een slimmerik het hek open laten staan dus ik zat heerlijk op de tribune met m'n gratis duinkaart. Baan lag er wederom keurig bij. Het moet niet gekker worden. Tot morgen

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet