GT4 European Series

GT: Ekris Motorsport op weg naar GT4 titel, diskwalificatie KTMs

A38I8134

Ekris Motorsport heeft met een overwinning en een tweede plaats op de Slovakia Ring goede zaken gedaan in de strijd om de GT4 European Series Northern Cup. Met nog twee weekeindes te gaan lijkt de titel het Nederlandse team niet meer te kunnen ontgaan. In Slowakije won RYS Team KTM de tweede wedstrijd, hoewel de KTM's eerder tijdens het weekeinde minder positief in het nieuws kwamen.


In de kwalificatie waren de KTM X-Bow GT4 rijders vooraan te vinden, maar in de technische controle na afloop werden alle wagens afgekeurd wegens non-conformiteit op meerdere punten. Na overleg tussen SRO en Reiter Engineering besloot Reiter niet in beroep te gaan. De wagens werden uit de uitslag van beide kwalificaties geschrapt en moesten daardoor vanaf achteraan starten.

Door de diskwalificatie van de KTM's mocht Jan Kasperlik vanaf pole beginnen, voor Ekris-rijder Max Koebolt. De Ekris M4 GT4 was echter beter weg dan de Porsche Cayman CS MR GT4 en bij het ingaan van de eerste bocht lag Koebolt al aan de leiding. Omdat concurrenten Lennart Marioneck en Denis Dupont niet aanwezig waren wist Koebolt dat Street Art Racing-rijder Jerome Demay de enig overgebleven rijder was die nog enigszins in de buurt zou kunnen komen, als het voor Ekris verkeerd zou gaan. Het was echter het Belgische team dat een fout maakte door tijdens de verplichte pit stop te kort stil te staan, waardoor de Aston Martin een stop-en-go kreeg. Tegen het einde viel de Vantage nog een keer stil, waardoor alle kansen op een goede klassering waren verkeken.

A38I5585
Jerome Demay had geen lekker weekeinde met de Street Art Racing Aston Martin

Vooraan maakten Koebolt en later Ricardo van der Ende geen fouten en na een uur racen kwam Van der Ende met een mooie voorsprong als eerste over de streep, om zo weer 25 punten bij te kunnen schrijven. Tweede werd de Academy Motorsport Aston Martin Vantage GT4 van Matt Nicoll-Jones en William Moore en RN Vision STS rijders Gabriele Piana en Razvan Umbrarescu gingen er met de derde plaats vandoor en pakten daarmee tevens de overwinning in de Pro-AM klasse.

Na afloop van de race werd in het parc fermé van alle wagens de data gecontroleerd, waaruit bleek dat de zes gefinishte KTM X-Bow GT4s opnieuw niet aan de regels voldeden. Op zondag ochtend werden de KTMs - in het bijzijn van een FIA steward - opnieuw gekeurd, waarna alsnog werd besloten de auto's uit de uitslag van de eerste race te schrappen. Reiter Engineering besloot de uitsluiting van de best geklasseerde KTM aan te vechten, waardoor de uitslag van de eerste race tot nader order onder voorbehoud blijft.

In de tweede race was het de RN Vision STS Porsche Cayman CS MR GT4 van Gabriele Piana die de leiding wist te behouden, voor de McLaren 570S GT4 van Duncan Huisman en de Ekris van Van der Ende. Na een paar bochten moest de safety car al naar buiten, nadat de KTM van Achim Mörtl hard tegen de vangrails klapte. De Oostenrijker stapte zelf uit, maar zijn auto raakte zwaar beschadigd en ook de vangrails kwam niet ongeschonden uit de strijd. Mörtl zelf raakte lichtgewond aan zijn benen.


A38I7474
Achim Mörtl loopt bij het wrak van zijn KTM X-Bow GT4 vandaan

Bij de herstart was Piana alert en de Italiaan bleef tot aan de verplichte pit stops aan de leiding. Zijn teamgenoot Umbrarescu kwam als eerste terug op de baan, maar kreeg al snel Max Koebolt achter zich aan. Achter het leidende duo kwam echter de vanaf de 25e plaats verrokken RYS Team KTM KTM X-Bow GT4 met achter het stuur Reinhard Kofler opzetten en de Oostenrijker reed binnen een mum van tijd het gat naar Koebolt dicht. Enkele ronden later was Kofler Koebolt voorbij en in de 20e ronde moest ook Umbrarescu er aan geloven. Kofler kon echter geen grote voorsprong opbouwen, want kort nadat hij de leiding had overgenomen ging Stephen Pattrick van de baan, waarna de auto's achter de safety car over de finish kwamen.

Kofler en Angermayr hadden op de streep een voorsprong van 0.662s op Piana en Umbrarescu (winnaars Pro-AM), waarna Koebolt en Van der Ende als derde algemeen en tweede in de Silver Cup finishten. Luc Braams en Duncan Huisman kwamen als tweede in de Pro-AM klasse over de finish, gevolgd door Equipe Verschuur rijders Finlay Hutchison en Csaba Mór. De Bulgaar Ivan Vlachkov pakte met de Sin R1 GT4 de overwinning in de AM klasse.

A38I8367
Het Silver Cup podium: de titel voor Koebolt en Van der Ende komt dichterbij

Na vier van de zes races heeft Ekris Motorsport nu een ruime voorsprong in de strijd om de titel bij de GT4 teams, terwijl Max Koebolt en Ricardo van der Ende een riante uitgangspositie hebben om op Zandvoort de GT4 European Series Northern Cup op hun naam te schrijven. Luc Braams en Duncan Huisman hebben in de Pro-AM klasse een voorsprong van 25 punten op achtervolgens Jan Kasperlik en Tim Stupple. Er zijn echter in de laatste vier races nog 100 punten te vergeven.

De volgende ronde van de GT4 European Series Northern Cup zal eind augustus op Zandvoort plaatsvinden. Op Zandvoort rijden de teams twee races in het voorprogramma van het DTM-kampioenschap. 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet