Sportscars

Sportscars: Team Joest runt vanaf 2018 Mazda-prototypes in IMSA WeatherTech SportsCar Championship

170718 IMSA Mazda 2
Joest Racing neemt het runnen van de Mazda-DPi's over

Bij het Duitse Joest Racing, met 16 overwinningen in de 24 Uur van Le Mans, tien zeges in de 12 Uur van Sebring en zes overwinningen in Petit Le Mans een van de succesvolste teams in de lange-afstandsracerij, zat men na het plotseling stopzetten van het Audi-LMP1-fabrieksproject eind vorig jaar opeens zonder werk. Dat het team uit Wald-Michelbach in het Odenwald het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship als een meer dan serieuze optie beschouwt, werd op zijn laatst duidelijk door het bezoek van teambaas Ralf Jütttner tijdens de Rolex 24 at Daytona, eind januari van dit jaar. Algemeen werd echter aangenomen dat plannen van Joest in de richting van het IMSA-kampioenschap samen met Audi zouden worden ontwikkeld, gezien de 17 jaar lange verbinding tussen het team en het merk geen rare gedachte. Des te groter is dan ook de verbazing dat niet Audi, maar Mazda het merk is waarvoor Joest Racing een fabrieksproject met een Daytona Prototype (DPi) in het IMSA-kampioenschap gaat doorvoeren. Vanaf de Rolex 24 at Daytona in januari komend jaar, waarin Joest Racing 40 jaar bestaat, zal het team met Mazda actief zijn.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

170718 IMSA Mazda 3

Met de benoeming van Joest Racing als fabrieksteam komt er een einde aan de samenwerking tussen Mazda en het Speedsource-team van Sylvain Tremblay, dat de afgelopen jaren de inzet van de Mazda-prototypes (eerst een LMP2 met dieselmotor, dit jaar een DPi) in het IMSA-kampioenschap verzorgde, maar in de prototypes nooit echt succesvol was. In het kader van de nieuwe samenwerking met Joest besloot Mazda dat de beide prototypes in de drie nog resterende IMSA-races van dit jaar niet meer aan de start zullen verschijnen, om zo een betere voorbereiding op 2018 mogelijk te maken. Het bodywork met Mazda-designelementen wordt gehandhaafd, evenals de Mazda MZ-T tweeliter viercilinder turbomotor, maar Joest Racing zal met alle beschikbare ervaring ongetwijfeld de nodige verbeteringen in dat pakket kunnen aanbrengen. Multimatic zal meewerken aan het verbeteren van het chassis.

"Met het opzetten van Mazda Team Joest hebben we de unieke gelegenheid om samen te werken met een team dat zijn kwaliteiten in de prototypes bewezen heeft. Dat biedt ons de beste kans om Mazda op de hoogste trede van het podium te laten terugkeren", zegt Masahiro Moro, president en CEO van Mazda North Amerocan Operations en managing executive officer van de Mazda Motor Corporation. Ook Joest-directeur Ralf Jüttner is verheugd over het nieuwe project: "We zijn enthousiast over en trots op deze kans met Mazda. Mazda heeft een lange traditie in de autosport en heeft vooral in Amerika een enorm platform voor autosportenthousiasten opgebouwd. Voor ons betekent dit niet alleen de terugkeer in de Amerikaanse autosport, waar we ons altijd zeer goed thuis hebben gevoeld, maar ook goed nieuws voor onze vele Japanse fans die ons altijd een warm hart hebben toegedragen."

170718 IMSA Mazda 1

Sportdirecteur John Doonan van Mazda Noord-Amerika spreekt van een 'once in a lifetime opportunity': "Dit is een belangrijk moment in de autosporthistorie van Mazda, want we combineren het sportwagenprogramma van ons merk op het hoogste niveau met een van de beste sportwagenteams aller tijden." Voor het nieuwe project zet Joest Racing een basis in Noord-Amerika op in de buurt van Atlanta. De vier huidige Mazda-prototype-rijders Tristan Nuñez, Jonathan Bomarito, Tom Long en Joel Miller zullen een rol spelen bij het test- en simulatieprogramma, maar de rijders voor het seizoen 2018 worden op een later moment aangekondigd.


170718 IMSA Mazda Joest logo
Het logo van Mazda Team Joest

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juli 2017 18:11

    Een duits team dat een japans merk helpt in de Verenigde Staten... ergens toch wel merkwaardig. Hopelijk gaat dit het gewenste succes opleveren, want de resultaten in het IMSA kampioenschap zijn tot op heden gewoon ondermaats.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juli 2017 19:01

    Jammer dat deze DPI auto's niet op Le Mans rijden, al enkele races gezien, waren erg leuk. LMP1 is dit jaar al een blamage en als Porsche straks vertrekt zal Toyota waarschijnlijk ook vertrekken, waardoor we volgend jaar alleen privateers in de top klasse hebben. IMSA wordt de top endurance klasse met Penske, Andretti en nu ook Joest en veel aantrekkelijker voor fabrikanten, veel goedkoper dan de te dure LMP1

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 18 juli 2017 20:31

    Ik denk dat DPi's op Le Mans ook een heel goede optie zou zijn, maar tot nu toe heeft de ACO zich altijd met hand en tand verzet tegen de betrokkenheid van fabrikanten in prototypes lager dan LMP1, terwijl IMSA al snel onderkende dat LMP1 te kostbaar was en daarom fabrikanten toestond in DPi, met een BoP om de 'reguliere' LMP2's ook een kans te geven. Theoretisch goed, maar in de praktijk lastig, want de LMP2's hebben dit jaar nog geen IMSA-race gewonnen. Sterker nog, alleen maar Cadillac-DPi's hebben gewonnen (WTR en Action Express). Dus dat is nog wel een punt dat aandacht verdient. Bovendien geldt voor DPi's op Le Mans: "Not invented by us", en dat is iets waar de ACO behoorlijk allergisch voor is. Anderzijds, in de jaren zeventig was er ook een aparte IMSA-klasse op Le Mans, met ondermeer de Greenwood-Corvettes, dus waarom eigenlijk niet? Maar ja, iets wat logisch en voor de hand liggend is, gebeurt in de autosport vaak niet, omdat iemand er persoonlijk belang bij heeft om een andere optie door te drukken/in stand te houden.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet