Formula Renault 2.0

Eurocup Formule Renault 2.0: Richard Verschoor: "Ik wil zó graag naar voren!"

nurburgring-wec-2017-fri-23

In zijn debuutseizoen in de Formule 4 won Richard Verschoor de ene na de andere race. Dit jaar komt de Red Bull-junior daar nog niet aan toe: de tegenstand in de Formule Renault 2.0 is aanmerkelijk zwaarder. AUTOSPORT.NL sprak op de Nürburgring met Verschoor over zijn pittige eerste seizoenshelft en vroeg hem waarom hij als een van de weinige Formule Renault-coureurs wél kan inhalen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Net als alle andere eerstejaars in de Formule Renault 2.0 heeft Richard Verschoor het moeilijk gehad dit seizoen. "En dat is nog steeds zo", antwoordt Verschoor meteen, boven op de foto met 'good old' Dick van der Wilt van MP Motorsport. "In vergelijking met de ervaren rijders loop je gewoon elke keer achter de feiten aan, dat hebben we in de loop van het seizoen wel gemerkt." Is dat dit jaar nog recht te trekken? "Dat zal wel moeten! We werken er hard aan. We weten wat we moeten veranderen, het komt er alleen nog niet uit."

nurburgring-wec-2017-fri-55

Zorgt het feit dat MP Motorsport alleen met rookies rijdt nog voor een extra uitdaging? "Deels wel. We kunnen ons echt wel aan elkaar optrekken – en dat doen we ook. Het kan alleen niet zo goed als bij andere teams. Bij Kaufmann bijvoorbeeld kunnen de twee rookies bij Sacha Fenestraz afkijken waar ze terrein verliezen. Dat is heel waardevol."

nurburgring-wec-2017-fri-21

Maakt het daarbij uit dat zijn team MP Motorsport een jaartje is weggeweest in de Formule Renault 2.0? "Ze weten hier bij MP echt wel wat ze aan het doen zijn, daar ligt het niet aan. Maar het is wel meer werk om opnieuw te onderzoeken wat het beste is voor deze auto in deze omstandigheden. Je kunt gewoon niet teruggrijpen op data van twee jaar oud, want de lat ligt zo hoog in dit kampioenschap."

nurburgring-wec-2017-fri-72

De Formule Renault 2.0 – identieke auto's met vleugels die vuile lucht creëren voor de achtervolgers – staat bekend om het feit dat inhalen erg moeilijk is. Vaak wordt de race al in de eerste ronde beslist. Verschoor heeft als een van de weinigen laten zien dat hij wél kan inhalen. Waar ligt dat aan? "Omdat ik wel móét!" lacht de Red Bull-junior. "Neem de race op de Hungaroring waarin ik uit de pitstraat moest starten. Ik heb toen puur op inhaalskracht tien auto's gepasseerd. Hoe dat kan? Ik wil zó graag naar voren! Ik haat 't om in het middenveld te rijden, het is zo frustrerend als je niet vooraan rijdt. Tegelijk mag ik me nooit door die frustratie laten leiden, je moet rustig blijven. En dan slagen al die inhaalacties dus, in plaats van dat je tegen iemand aan rijdt."

nurburgring-wec-2017-fri-24

En als er één ding is wat er gisteren nog beter zou moeten? "Puur de kwalificatie", zegt Verschoor beslist. "Rijden op oude banden, racen: dat is allemaal goed. Elke keer als we racen, denken we: hadden we ons maar beter gekwalificeerd. Als je in de middenmoot start, loop je bovendien veel meer risico. Kijk naar het weekend op de Hungaroring: ik haal bij de start al een paar mensen in, maar daarna rijden twee anderen tegen me aan, waardoor ik weer opnieuw moet beginnen. Een paar ronden later word ik eraf gereden, dus toen was ik helemaal klaar. Dat was me niet gebeurd als ik verder vooraan was gestart."

nurburgring-wec-2017-fri-61

Was het niet vreemd om na een seizoen bijna alleen maar van pole te starten opeens weer overal om zich heen te moeten kijken? "Dat valt wel mee, hoor. Na de eerste race was ik er alweer aan gewend om vooruit en achteruit te kijken. Maar met vooruit focussen gaat het sowieso veel beter dan alleen maar in je spiegels kijken..."

nurburgring-wec-2017-fri-65

Is de conclusie nu dat hij in 2018 in de Formule Renault blijft? "Ik had wel gehoopt om in één keer door te stoten naar de GP3", antwoordt Verschoor eerlijk, "maar nu denk ik dat het inderdaad verstandig is om nog een jaar Formule Renault te doen." En wat vindt Red Bull daarvan? "Zo vaak spreek ik ze niet, maar het is logisch dat ze zeggen dat het beter moet. Over 2018 heb ik nog niet met ze gesproken. Eerst dit jaar beter presteren."

nurburgring-wec-2017-fri-68

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet