Formula E

Formule E: Sam Bird wint in New York

170715 FE Race Bird
Sam Bird, hier nog voor Daniel Abt, behaalde zijn eerste seizoenszege

Sam Bird is de eerste winnaar van een Formule E-race in de straten van New York. In de eerte van de beide races van dit weekeinde zegevierde de Brit van het DS Virgin Racing Team voor de beide Franse rijders Jean-Eric Vergne en Stéphane Sarrazin. Daniel Abt, die vanaf de eerste rij startte, verremde zich in de laatste ronde en verspeelde zo een zekere podiumplaats. Zijn teamgenoot Lucas Di Grassi, die geluk had dat hij niet door de glijdende Abt geraakt werd, eindigde als vierde. Robin Frijns reed als negende ook nog in de punten.

Tekst: René de Boer (vanuit New York, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR


170715 FE race Abt Beginfase
Daniel Abt leidt in de beginfase voor Lynn en Bird

Abt pakt de leiding aan de binnenkant in de hairpin ten koste van pole-sitter Alex Lynn. Verderop in het veld is er contact tussen meerdere auto's. Mitch Evans is de enige die serieuze schade oploopt. Hij rijdt in langzaam tempo terug naar de pits. De stand na twee ronden luidt: Abt voor Lynn, Bird, Vergne, Heidfeld, D'Ambrosio, Turvey en Sarrazin. In de achtste ronde neemt Bird, die in een betere positie in het kampioenschap staat, de tweede plaats over van Alex Lynn. In de elfde ronde plaatst Bird de eerste aanval op Daniel Abt en raakt de achterkant van de auto van de Duitser, maar zonder gevolgen.

170715 FE Race Grassi-gedrang
Gedrang in het middenveld in de eerste bocht

In de volgende ronden zet Bird Abt steeds meer onder druk, waarbij de Duitser vooral bij het remmen wat problemen lijkt te hebben. In de 16e ronde lukt het: Bird zet bij het aanremmen van de hairpin zijn auto naast die van Abt en neemt aan de binnenkant de leiding over. Een halve ronde later passeert Heidfelf Lynn en is daarmee derde. Rosenqvist is ondertussen aan een mooie opmars bezig: na problemen in de kwalificatie als 17e gestart komt hij na 15 ronden al op de achtste plaats door.

Lynn verliest nog een plek aan Jean-Eric Vergne, die korte tijd later Heidfeld passeert. In de 17e ronde komen Carroll en Félix da Costa met elkaar in botsing, waardoor er een paar stukken van de voorvleugel van Carrolls auto op de baan komen te liggen. Lynn verliest vervolgens de ene positie na de andere, terwijl leider Sam Bird in de 20e ronde de pits in komt voor de autowissel. De volgende ronde wisselen de meeste anderen: Vergne, Sarrazin, Rosenqvist, Duval, Turvey, Carroll. Dillmann, Prost, Piquet, Lynn, Da Costa en Engel. Abt, Heidfeld, Di Grassi, Gasly en Frijs stoppen aan het eind van de 22e ronde. Met name Sarrazin doet goede zaken, hij komt als vierde achter Bird, Vergne en Abt de pits weer uit. Achter Sarrazin volgen Lynn, Rosenqvist, Di Grassi, Heidfeld, Duval en Turvey.

170715 FE race Skyline
Formule E op het beeldscherm op de voorgrond, de skyline van Manhattan op de achtergrond

In de 24e ronde komt er een einde aan het goede debuut van Alex Lynn, hij strandt met een gebroken aandrijfas. In ronde 33 gaat Rosenqvist zelfstandig in de rondte in het duel met Di Grassi, waarbij Rosenqvist schade aan de rechter achterkant van de auto oploopt en de pits in rijdt. Met een nieuwe achtervleugel en een ronde achterstand komt hij terug in de race. In de 37e ronde strandt Rosenqvists Mahindra-teamgenoot Nick Heidfeld na contact met de muur. De safety-car komt in actie. Met nog vijf ronden te gaan leidt Bird voor Vergne, Abt, Sarrazin, Di Grassi, Duval, Turvey, Gasly, Dillmann en Prost. Robin Frijns rijdt als elfde net buiten de punten. Aan het eind van ronde 41 komt de safety-car terug de pits in, waarmee er nog twee ronden overblijven. In de laatste ronde blokkeert Daniel Abt de voorwielen van zijn auto bij het remmen. Hij gaat rechtdoor en raakt bijna zijn teamgenoot Lucas Di Grassi. Vooraan rijdt Bird naar de winst, voor de beide Franse rijders Vergne en Sarrazin, terwijl Di Grassi met zijn vierde plaats en de twaalf punten de achterstand op Buemi in het kampioenschap verkleint tot 20 punten. Achter de Braziliaan completteren Duval, Turvey, Gasly, Prost, Frijns en Carroll de top tien.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Prachtig uitzicht ja, maar jezus wat een Mickey Mouse baantje weer... Ik zou Formule E een stuk serieuzer nemen als de circuits beter ontworpen zouden zijn. Ben een grote fan van stratencircuits maar dit soort baantjes lijkt alleen gericht op het zo laag mogelijk houden van de gemiddelde snelheid, zodat de auto's niet binnen tien rondjes hun batterij erdoorheen jassen. De ene hairpin nog krapper dan de ander. Gemiddeldes van amper boven de 100 km/u voor een single-seater kampioenschap... tsja. Mooie locaties - al straalt de troosteloze ferry terminal in Brooklyn nou niet bepaald glitter en glamour uit - maar "less is more" in termen van hairpins en chicanes, wat mij betreft.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet