WTCC

WTCC: Eerste pole met Volvo voor Nicky Catsburg (lang)

170715 WTCC Quali Catsburg
Nicky Catsburg is blij met zijn pole-position

Voor de eerste keer met een Volvo, en voor de tweede maal in zijn carrière, start onze landgenoot Nicky Catsburg morgen vanaf de pole-position in een WTCC-hoofdrace. In de kwalificatie op het circuit van Termas de Rio Hondo reed de rijder uit Amersfoort met zijn Volvo S60 Polestar in de 'shoot-out' van Q3 de snelste ronde, hoewel hij bij het uitkomen van de laatste bocht van de baan raakte. Hij kwam toch nog op tijd over de streep en stelde zo de pole-position veilig. Achter hem eindigden de beide Honda's van Norbert Michelisz en Tiago Monteiro. Met laatstgenoemde strijdt Catsburg om de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Yann Ehrlacher eindigde met de RC-Lada als tiende in Q2 en start als gevolg daarvan vanaf de pole-position in de 'opening race'. In de MAC3-teamtijdrit voor fabrieksteam ging de overwinning naar Volvo.

Tekst: René de Boer
Foto's: PR

170715 WTCC Quali Monteiro
Honda-rijder Monteiro zag concurrent Catsburg weer vijf WK-punten dichterbij komen

Vanmorgen had Nicky Catsburg met de snelste tijd in de tweede vrije training en daarna ook in de eerste kwalificatie al laten zien wat er eventueel voor hem in zou zitten, en dat herhaalde hij door een sterk optreden in de slotfase van Q2, waarin de Volvo-rijder met een tijd van 1:43,085 minuten de snelste was en zijn deelname aan de 'shoot-out' van Q3 veiligstelde. Met zijn snelste tijd passeerde hij Honda-rijder Norbert Michelisz, die een tijdlang aan de leiding stond, maar in Catsburg dus toch zijn meerdere moest erkennen. Tom Coronel aasde zoals altijd op de tiende positie en daarmee de pole voor de 'opening race' met 'reversed grid', maar hij had last van teveel 'pick up' op de voorbanden en viel daardoor buiten de top tien. Nog verder naar achteren eindigde Rob Huff in de Allinkl.com-Münnich Motorsport-Citroën, die aan het eind van Q2 vanwege remproblemen in de pits stond en daar moest toezien hoe steeds meer rijders onder zijn tijd doken, waardoor de Brit uiteindelijk slechts als 13e werd geklasseerd.

170715 WTCC Quali Coronel
Tom Coronel greep naast de pole voor de 'opening race'

In Q3 moest eerst lokale held Esteban Guerrieri aan de bak, die met de Campos-Chevrolet uiteindelijk sneller was dan Thed Björk in de Volvo, nadat die in de fout ging. Vervolgens was het de beurt aan Honda-rijders Monteiro en Michelisz, die in die volgorde de eerste plaats pakten, maar tegen Catsburg uiteindelijk geen kans hadden. Weliswaar keken de sportcommissarissen nog even nauwkeurig naar hoe de tijd van Catsburg precies tot stand was gekomen, ondanks dat uitstapje naast de baan aan het eind van zijn ronde, maar de Volvo-coureur mocht zijn pole-position dus toch behouden en was daarmee uiteraard erg ingenomen: "Een perfecte start van het weekeinde. Al vanaf de eerste sessie was de auto snel en van daaruit konden we verbeteringen doorvoeren. De vijf punten voor de pole-position zijn zeer waardevol voor het kampioenscvhap en nu richten we ons natuurlijk volledig op de beide races van morgen", aldus Catsburg.

170715 WTCC Volvo Mac3
Het Volvo-team won opnieuw de MAC3-ploegentijdrit

In de ploegentijdrit MAC3 ging voor de vijfde keer dit jaar de winst naar Volvo, nadat er bij Honda sprake was van een probleem met de turbocompressor aan de auto van Michigami. Daarmee kwamen de Honda's niet verder dan een totale tijd over de twee geklokte ronden van 3:49,487 minuten, terwijl het Volvo-trio, aangevoerd door Catsburg, een tijd van 3:33,885 minuten realiseerde en daarmee afgetekend de overwinning behaalde.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juli 2017 07:57

    Puur objectief gezien had Catburg's rondje gewoon geschrapt moeten worden vanwege track limits, tijdwinst of geen tijdwinst. Blijft merkwaardig hoe dat soms wel een issue is, en soms ook niet.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet