V8 Supercars

V8 Supercars: Jamie Whincup wint R2 Townsville. 105e recordzege

Na lange tijd wist zesvoudig kampioen Jamie Whincup eindelijk weer eens een V8 Supercar-wedstrijd op zijn naam te schrijven. Voor Whincup betekende het zijn 105e Supercar-overwinning en staat daarmee op gelijke hoogte met zijn teamgenoot Craig Lowndes die eveneens 105 overwinningen op zijn CV heeft.

Tekst Willem J. Staat.
Foto's Red Bull Team Australia/Shell V Power DJRTP

Whincup Townsville
Jamie Whincup in Townsville op weg naar zijn 105e overwinning.


Whincup wint R2 Townsville. 105e recordzege
Dankzij een uitstekende pitstrategie wist Whincup na de eerste pitstop cyclus de leiding in handen te nemen en stond die niet meer af. Shell V Power DJR Team Penske-coureur Scott McLaughlin was de laatste 20 wedstrijdronden niet in staat om het tempo van de Triple Eight-coureur bij te houden. Bovendien had "de koeling" het in zijn race-overall begeven.

Jamie Whincup: "Het heeft even geduurd maar wat een opluchting. Het was bloedzwaar, maar dit zal het altijd blijven. Die auto van Scotty is een raket, maar het team deed uitstekend werk. Wij hebben alles gegeven wat we in huis hadden. Ik denk dat we deze zeker verdiend hebben."

McLaughlin had een voorsprong van ruim 1.6 secs. op Whincup's teamgenoot Shane van Gisbergen. De regerende kampioen reed een solide wedstrijd en eindigde als derde. In de tussenstand van het kampioenschap bedraagt het verschil tussen Whincup en Fabian Coulthard nog maar zes punten. Coulthard had een bijzonder slecht weekend en eindigde in R2 als 21e.

2017 Lowndes Townsville
En staat daarmee op de eeuwige ranglijst op gelijke hoogte met teamgenoot Craig Lowndes.

Polesitter McLaughlin pakte direct de leiding maar een snel startende Erebus Holden van David Reynolds maakte het McLaughlin in de openingsronde bijzonder moeilijk. In de openingsronde ging Whincup direct aan teamgenoot SVG voorbij en pakte de derde plek. PRA-coureur Mark Winterbottom eindigde als vierde gevolgd door teamgenoot Chaz Mostert.

Coulthard was bij nogal wat incidenten betrokken. In de eerste ronde was er een incident met Craig Lowndes die vervolgens Coulthard later nog een keer een zetje gaf. Vervolgens werd Tim Slade het slachtoffer van Coulthard's escapades. Voor dit incident werd de Shell V-Power DJR Team Penske rijder bij zijn eerste reguliere stop met 15 strafseconden bestraft. Voor de rest van de wedstrijd reed Coulthard in kansloze positie.

In de 41e ronde kwam Whincup voor zijn allerlaatste stop naar binnen en beschikte op dat moment over een voorsprong van ruim 2.3. secs. op Scott McLaughlin. SVG kwam eveneens naar binnen terwijl McLaughlin één ronde later voor zijn allerlaatste stop naar binnen kwam.

2017 McLaughlin Townsville
Meer dan een tweede plek zat er voor Scott McLaughlin niet in.


Met een zesde en zevende plek behaalde het team van Gary Rogers Motorsport een uitstekend resultaat met Garth Tander en James Moffat. Tander was als 16e vertrokken. Vanaf een 21e plek en de nodige incidenten bracht Craig Lowndes zijn Triple Eight Holden als tiende over de streep. Tim Slade was met een kapotte motor de enige uitvaller.


2017 SVG Townsville
SVG was met zijn derde podiumplek meer dan tevreden.

Uitslag
1 Red Bull Holden Racing Aust Jamie Whincup Holden Commodore VF 70 ronden  01:28:12.5243
2 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 70 ronden  01:28:14.1737
3 Red Bull Holden Racing Aust Shane Van Gisbergen Holden Commodore VF 70 ronden  01:28:19.8436
4 The Bottle-O Racing Team Mark Winterbottom Ford Falcon FG/X 70 ronden  01:28:43.9486
5 Supercheap Auto Racing Chaz Mostert Ford Falcon FG/X 70 ronden  01:28:47.1435
6 Wilson Security Racing GRM Garth Tander Holden Commodore VF 70 ronden  01:28:47.5402
7 Wilson Security Racing GRM James Moffat Holden Commodore VF 70 ronden  01:28:52.5695
8 TEKNO Woodstock Racing Will Davison Holden Commodore VF 70 ronden  01:28:59.2229
9 Mobil 1 HSV Racing James Courtney Holden Commodore VF 70 ronden 01:29:01.6505slag

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet