Sportscars

Sportscars: Ricky Taylor zet WTR-Cadillac weer op pole, eerste IMSA-poles voor nieuwe Porsche en Lexus

170708 IMSA kwalificatie Taylor
Ricky Taylor was het snelst in de kwalificatie bij de prototypes

De nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi van Ricky en Jordan Taylor start vanaf de pole-position voor de race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het Canadian Tire Motorsport Park in Bowmanville, Ontario, beter bekend als Mosport. James French behaalde met de Performance Tech Motorsports-auto de vijfde pole uit zes races in de PC-klasse. De GTLM-klasse resulteerde in de eerste IMSA-pole-position voor de dit seizoen nieuwe Porsche 911 RSR met Dirk Werner, de pole in GTD was voor de Lexus van Sage Karam en Scott Pruett, eveneens een première.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

In de Prototye-klasse stond Ricky Taylor gedurende de hele 15 minuten lange sessie bovenaan met zijn tijd van 1:08,459 minuten. Daarmee behaalde hij voor de derde keer dit seizoen de pole-position, een positief resultaat na de wat teleurstellende uitkomst van de race van afgelopen weekeinde op Watkins Glen, waar de Taylor-broers voor het eerst dit seizoen niet als winnaars uit de bus kwamen. Naast de Cadillac-DPi op de eerste rij staat de JDC Miller Motorsports-Oreca als beste LMP2 dankzij een sterk optreden van de Canadees Misha Goikhberg voor eigen publiek. Afgelopen week op de Glen eindigde het team als tweede, de beste seizoensprestatie, en dit weekeinde is natuurlijk het doel om dat succes minstens te evenaren. Op de tweede startrij staan de beide Tequila Patrón-ESM-Nissan-DPi's van Scott Sharp en Johannes van Overbeek, gevolgd door de snelste van de beide Mazda-DPi's, waarmee Jonathan Bomarito de kwalificatie reed.

170708 IMSA kwalificatie Renger
Renger van der Zande in de Visit Florida-Riley

In de Visit Florida-Riley-LMP2 nam ditmaal Marc Goossens de kwalificatie voor zijn rekening, wat resulteerde in de zevende tijd. Teamgenoot Renger van der Zande meldde: "Een slechte dag, we waren echt veruit de langzaamste. We hadden veel onderstuur in de auto. In de derde vrije training hebben we gekozen voor een andere voorkant, terwijl we ook de afstelling van de dempers en de wagenhoogte veranderd hebben. Ik reed uit en stond gelijk op P1, waarna alleen nog een paar rijders met nieuwe banden er onderdoor gingen. Het was wel duidelijk dat de veranderingen veel gedaan hadden, dus we hebben er vertrouwen in dat we in de race vooruit kunnen. Het is een fantastische baan, maar ook best gevaarlijk. We hadden niet voor niets een enorm lange briefing... Als je hier wat afsnijdt, ga je er echt hard af, wat we in de vrije trainingen al zagen. Er zijn zeker drie auto's echt plat gegaan."

170708 IMSA kwalificatie French
PC-pole voor Performance Tech Motorsports

In de PC-klasse zette Performance Tech Motorsports zijn dominantie voort met de vijfde pole-position van het seizoen voor James French, die de auto deelt met Pato O'Ward. French kwam tot een tijd van 1:11,471 minuten en was daarmee 1,7 seconde sneller dan de snelste van de beide BAR1-auto's met Vance/Grist, met de andere BAR1-PC van Yount/Lewis nog eens 0,7 seconde daarachter.

170708 IMSA kwalificatie Porsche
Eerste IMSA-pole voor de nieuwe Porsche 911 RSR

Bij Porsche was er eindelijk de eerste pole-position voor de dit seizoen nieuwe 911 RSR dankzij een sterk optreden van Dirk Werner, die de auto deelt met de Fransman Patrick Pilet. Werner kwam tot een tijd van 1:14,085 minuten en behaalde daarmee zijn tweede pole in IMSA en zijn eerste met Porsche na de overstap van BMW. Voor Porsche was het de eerste IMSA-pole sinds de snelste kwalificatieronde van Nick Tandy voor de Rolex 24 at Daytona in 2016. Op de tweede plaats volgt de nummer 25-BMW van Bill Auberlen en Alex Sims, vorige week klassewinnaars tijdens de Sahlen's Six Hours Of The Glen. Laurens Vanthoor, die zoals een aantal anderen tussen de beide IMSA-races even naar Europa vloog voor de testdag in Spa van afgelopen dinsdag, kwalificeerde de Porsche met het startnummer 912 op de derde plaats, met daarachter de BMW van John Edwards en Martin Tomczyk. De beide fabrieks-Fords starten als vijfde en zesde, gevolgd door de twee Corvettes. De tijden van het volledige GTLM-veld lagen binnen 0,819 seconde.

170708 IMSA kwalificatie Lexus
Snelste GTD-tijd voor Sage Karam in de 3GT-Lexus

In GTD behaalde Sage Karam de eerste pole voor de dit seizoen in IMSA debuterende Lexus RCF GT3. Hij reed een tijd van 1:16,563 minuten en eindigde daarmee voor de Stevenson-Audi van Aschenbach/Davis. Met Karam op pole was het de tiende achtereenvolgende keer dat een andere rijder de snelste kwalificatietijd in de GTD-klasse neerzette. De nummer 86-Acura van Segal/Negri start als derde.

170708 IMSA kwalificatie Mul
Zevende startplaats in de klasse voor Jeroen Mul/Corey Lewis

Best geklasseerde Nederlander in de startopstelling is Jeroen Mul in de Change Racing-Lamborghini, waarin zoals altijd Corey Lewis de kwalificatie reed en als zevende werd geklasseerd. "Niet wat we wilden", berichtte Mul vanuit Canada. "We zijn het hele weekeinde al aan het stoeien met de auto en kunnen nog niet de balans vinden. Met de zevende plaats zijn we echter zeker niet kansloos. We zullen de data analyseren en kijken of we de auto in de race nog iets beter voor elkaar kunnen krijgen."

170708 IMSA kwalificatie Bleekemolen
De Riley-Mercedes van Bleekemolen/Keating blijft snelheid tekort komen

In de nummer 33-Riley-Motorsports-Mercedes-AMG GT3 kwam zoals gebruikelijk Ben Keating tijdens de kwalificatie aan de start en reed de twaalfde tijd. "Een beetje hetzelfde verhaal als vorige week", verklaarde teamgenoot Jeroen Bleekemolen. "De BoP is hetzelfde gebleven, dus we hebben nog steeds weinig topsnelheid. Voor de rest verliep het redelijk, al misten we de eerste zes minuten van het kwartier dat we in de kwalificatie hebben, omdat het team nog bezig was met het vervangen van een differentieel. Geen ideale dag voor ons, maar we gaan kijken wat we met een goede strategie in de race nog kunnen doen."

170708 IMSA Mosport uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet