Formule 2

Formule 2: Leclerc naar afgepaste overwinning op Red-Bull-Ring, De Vries slaat af op startopstelling en wordt 13e

 56I3213

Charles Leclerc (Prema) heeft zijn pole van gisteren omgezet in een nieuwe zege, maar zijn strategie om op de prime-compound te starten en op de options te eindigen paste maar net. In de F2-hoofdrace op de Red-Bull-Ring hield de Ferrari-junior 1,3 seconden over op Nicholas Latifi (DAMS), die beter van de alternatieve strategie gebruik wist te maken dan zijn teamgenoot Rowland, die als vierde eindigde achter de teamgenoot van Leclerc, Antonio Fuoco. Voor Latifi was het zijn derde F2-podium op rij, voor Fuoco het eerste in zijn carrière. Nyck de Vries zag zijn kansen in rook opgaan toen zijn Rapax-auto afsloeg op de dummy grid. Na een vertrek uit de pitstraat reikte de Nederlander niet verder dan de 13e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Het werd een voor F2-begrippen relatief weinig enerverende race, die in twee delen uiteenviel. Zeven coureurs besloten op de hardere compound te starten (de soft), onder wie beide coureurs van Prema (Leclerc en Fuoco) en ART (Albon en Matsushita), die ook als eerste vier de eerste bocht indoken, gevolgd door het DAMS-duo van Latifi en Rowland, die juist het omgekeerde van plan waren.

 31I6644

Na een openingsfase waarin de uitvalbeurt van Norman Nato het enige noemenswaardige was, hielden we een top-zeven over van doorrijders: leider Leclerc, teamgenoot Fuoco die hem op 1,5 seconde volgde, daarachter Albon en Matsushita kort na een elkaar, een gaatje naar Markelov (Russian Time) en vervolgens een groot gat naar Marciello (Trident) en Sette Câmara (MP), die het op een vermakelijke manier aan de stok hadden met elkaar.

Op 39 seconden van Leclerc volgde de kop van de vroege wisselaars, aangevoerd door Latifi en Rowland. De laatstgenoemde claimde al gauw zijn 'leiderspositie' in het DAMS-team op en leek met snelste ronden van de wedstrijd op koers naar een podium achter de Prema-coureurs.

 31I6825

Terwijl Leclerc in het tweede deel van de wedstrijd gestaag zijn voorsprong op Fuoco uitbouwde naar zo'n zeven seconden, begon Rowland de 'achterblijvers' onder de doorrijders te passeren: eerst Marciello, daarna Sette Câmara.

Rond de 30e ronde was het tijd voor de koplopers om hun supersofts te komen halen. Leclerc bleef aan de leiding, maar Rowland haalde Fuoco op diens koude banden meteen in. De Italiaan kwam daarna echter op stoom en op zijn verse banden stormde hij Rowland weer voorbij.

 31I6703

Het geduld dat Rowlands teamgenoot Latifi intussen had bewaard, begon zich nu uit te betalen. De Canadees die de laatste races vriend en vijand verrast met zijn snelheid, passeerde eerst Rowland en ging daarna ook nog Fuoco voorbij. Als snelste man op de baan joeg Latifi – die de klasse in kwam met de reputatie van een pay driver – daarna Leclerc na, maar die bleef net buiten bereik. Leclerc onderstreepte opnieuw zijn oppermacht en liep verder uit op zijn naaste rivaal Rowland.

Achter Leclerc, Latifi en Fuoco (die Rowland nét voorbleef) kwamen Albon en Matsushita als vijfde en zesde over de streep, met Ralph Boschung (Campos) op een sterke zevende plaats. Boschung haalde King (MP) in de 15e ronde in en wist daarna Markelov op diens verse banden voor te blijven. King en Sean Gelael (Arden) pakten de laatste punten, de Indonesiër ten koste van Robert Visiou (Trident), die de laatste ronde nog als tiende inging.

 54I6961

Nyck de Vries leek goede kansen op punten te hebben, maar de Nederlander bleef staan toen de auto's vertrokken voor hun opwarmronde. Het betekende dat hij vanuit de pitstraat moest starten en feitelijk een verloren race reed. Dat hij nog als 13e finishte in een veld met 19 uitrijders, was gezien de omstandigheden niet eens onverdienstelijk.

F2, Red-Bull-Ring, race 1, 8 juli 2017

1. Charles Leclerc - Prema - 40 ronden, 52'21"629
2. Nicholas Latifi - DAMS - 1"345
3. Antonio Fuoco - Prema - 5"160
4. Oliver Rowland - DAMS - 5"682
5. Alex Albon - ART - 9"846
6. Nobuharu Matsushita - ART - 12"179
7. Ralph Boschung - Campos - 19"400
8. Artem Markelov - Russian Time - 20"385
9. Jordan King - MP - 30"481
10. Sean Gelael - Arden - 33"662
11. Robert Visoiu - Campos - 35"636
12. Gustav Malja - Racing Engineering - 36"011
13. Nyck de Vries - Rapax - 44"145
14. Luca Ghiotto - Russian Time - 46"896
15. Sergio Canamasas - Rapax - 48"883
16. Sergio Sette Câmara - MP - 50"940
17. Louis Delétraz - Racing Engineering - 53"423
18. Nabil Jeffri - Trident - 56"881
19. Raffaele Marciello - Trident - 1 ronde

Snelste ronde: Nobuharu Matsushita, 1'15"854

Uitgevallen
7e ronde - Norman Nato

Stand kampioenschap
1.Leclerc 151; 2.Rowland 92; 3.Markelov 82; 4.Latifi 71; 5.Matsushita 62; 6.Ghiotto 58; 7.Albon 47; 8.De Vries 45; 9.Nato 43; 10.King 39

Reacties

    • 1
    • 1
     
    ace1 09 juli 2017 00:45

    @Mattijs Diepraam jou verhaal over Nick de Vries klopt niet. Op twitter schrijft hij. ECU failure at the start of the formation lap. Anyways we did not have the pace today. Not our race, will try again tomorrow! #F2 https://twitter.com/nyckdevries?lang=nl

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 09 juli 2017 21:56

    Wat klopt er niet aan, ace1? Dat een ECU-failure de oorzaak was, wist ik op het moment van schrijven nog niet. Dat de motor afsloeg, is een feit.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet