Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

Formule 2: Vijfde pole op rij voor Leclerc, Sette Camara op 1e rij voor MP, De Vries P7 op Red-Bull-Ring

 54I7124

Charles Leclerc blijft bezig met zijn pogingen om zich in de recordboeken van de Formule 2 te rijden. Op de Red-Bull-Ring maakte de Monegask er vijf uit vijf van: met een tijd waarmee hij een gat van maar liefst vier tienden sloeg, joeg Leclerc naar de pole voor de hoofdrace van morgenmiddag. Sergio Sette Câmara was voor MP Motorsport een zeer verrassende tweede, terwijl Antonio Fuoco het succes voor Prema completeerde door een derde tijd te laten noteren. Nyck de Vries leek na zijn goede vorm in de vrije training een kandidaat voor pole, maar de man uit Sneek reikte niet hoger dan een zevende plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Met twee rijderswisselingen ging het F2-veld vandaag van start in Oostenrijk, allebei bij de wat minder rijk bedeelde Italiaanse teams: Sergio Canamasas nam de plaats van Johnny Cecotto in bij Rapax, zodat Trident de hulp inriep van een oude bekende. Raffaele Marciello, die zich dit jaar al helemaal op de GT3's aan het richten was, werd van stal gehaald zoals twee weken geleden Sergey Sirotkin werd ingevlogen om Alexander Albon tijdelijk te vervangen.

 56I0939

De auto's hadden op de Red-Bull-Ring na hun outlap maar liefst twee opwarmronden nodig om het rubber op temperatuur te krijgen, maar daarna was het maar de vraag of de piek van de zachte Pirelli's lang genoeg duurde om er (na eventueel een adempauze van een langzamer rondje) nog een tweede snelle rondje achteraan te plakken. Uiteindelijk lukte niemand dat, behalve Antonio Fuoco, die op beide bandensets zijn snelste tijd in zijn tweede snelle rondje plaatste.

De Vries (vanochtend derde in de vrije training, achter de twee Prema-auto's) was degene die het bal opende na drie ronden opwarmen, maar zijn tijd werd al snel overvleugeld door achtereenvolgens Matsushita, Rowland, Fuoco, de verbazingwekkende Sette Câmara en de onvermijdelijke Leclerc. Een ronde later voegde Albon zich daartussen op P3, terwijl De Vries van inmiddels P10 terugklom naar P7. Alleen Fuoco kwam na zes ronden nog onder Albon door, zodat de top-tien er vóór de bandenwissels zo uitzag: Leclerc, Sette Câmara, Fuoco, Albon, Rowland, Matsushita, De Vries, Canamasas, Nato en Boschung.

 56I0703

Grappig genoeg zou de top-zeven er na afloop van het tweede kwartier exact hetzelfde zijn. De Vries opende met een paarse eerste sector, Matsushita volgde met sector 2 in het paars, maar beiden lieten het in sector 3 liggen. Albon niet, want die ging naar P1. Sette Câmara bewees vervolgens dat zijn tweede tijd uit het eerste kwartier geen toeval was: met een mooie ronde veroverde hij de voorlopige pole.

Rowland kwam vervolgens niet verder dan P4, Fuoco zette P5, maar alle ogen waren al gericht op Charles Leclerc, die de schermen weer paars deed kleuren. Zijn poletijd was maar liefst vier tienden sneller dan die van Sette Câmara. De Ferrari-junior blijft de autosportwereld verbazen met zijn snelheid en absolute overmacht. Zou het niet mooi zijn als de Ferrari-leiding eens één keer als de oude Enzo dacht en Leclerc volgend jaar à la Gilles Villeneuve meteen in een Ferrari zet – niks jaartje in een juniorteam?

 56I1197

Na Leclerc reed teamgenoot Fuoco opnieuw naar de derde tijd – veruit zijn beste prestatie in een seizoen waarin hij volledig wordt overschaduwd door Leclerc – maar voor de rest mocht het gas eraf: Sette Câmara was door een koppelingsprobleem (zo vermoedde hij) in de grindbak terechtgekomen. Daarmee hield het ook voor Artem Markelov op, de enige die nog met een snelle ronde bezig was. Jordan King (toch al in mineur door zijn diskwalificatie in Bakoe) kwam voor MP niet verder dan de 13e tijd.

UPDATE: Sergio Sette Câmara is zijn positie op de eerste rij kwijt. Bij de technische keuring bleek dat er minder dan de reglementaire 1 liter benzine in zijn tank was overgebleven. Het resultaat is diskwalificatie en een vertrek vanaf de 20e en laatste plek.

F2, Red-Bull-Ring, kwalificatie, 7 juli 2017

1. Charles Leclerc - Prema - 1'13"396
2. Antonio Fuoco - Prema - 1'13"776
3. Alex Albon - ART - 1'13"888
4. Oliver Rowland - DAMS - 1'13"903
5. Nobuharu Matsushita - ART - 1'13"922
6. Nyck de Vries - Rapax - 1'14"034
7. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'14"180
8. Nicholas Latifi - DAMS - 1'14"193
9. Norman Nato - Arden - 1'14"203
10. Ralph Boschung - Campos - 1'14"363
11. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'14"377
12. Jordan King - MP - 1'14"384
13. Sergio Canamasas - Rapax - 1'14"489
14. Artem Markelov - Russian Time - 1'14"534
15. Sean Gelael - Arden - 1'14"555
16. Raffaele Marciello - Trident - 1'14"643
17. Robert Visoiu - Campos - 1'14"653
18. Nabil Jeffri - Trident - 1'14"672
19. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'15"121
20. Sergio Sette Câmara - MP - 1'13"736 **

** Gediskwalificeerd

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet