Formule 1

Formule 1: Hamilton op pole, Verstappen in laatste seconden verdrongen naar p5

Hamilton

Op het circuit waar Lewis Hamilton vorig jaar een dramatisch weekend kende, heeft hij vandaag de poleposition veroverd. De kwalificatie eindigde met een laatste sprint, nadat Daniel Ricciardo zijn auto in de muur had geparkeerd. Voor die laatste sprint stond Bottas op pole, maar in de laatste ronde was Hamilton ruimschoots sneller dan zijn teamgenoot. Verstappen ging als derde die laatste fase in, maar werd in de allerlaatste seconden door beide Ferrari's terugverwezen naar de vijfde plek. Dat lag redelijk in de lijn der verwachtingen, maar met name het verschil met Vettel, 38 duizendste, zal pijn doen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Geen Palmer
Jolyon Palmer heeft dit jaar nog weinig geluk gehad – noch veel laten zien. In Azerbeidzjan valt hem weer weinig voorspoed. In de derde training ging zijn Renault in vlammen op en het team heeft de auto niet op tijd kunnen repareren. Palmer doet dus niet mee aan de kwalificatie en zal morgen vanuit de pits starten.

Dat laat nog vier uitvalplaatsen over. Ericsson, Vandoorne, Magnussen en Grosjean staan daar als de sessie tegen het einde loopt, Alonso en Wehrlein zitten er net boven. Ericsson verbetert zijn tijd wel, maar gaat daarmee alleen Vandoorne voorbij. Magnussen doet het beter: hij pakt de tijd van Alonso, die in zijn laatste poging een flinke remfout maakt, en duwt de Spanjaard uit Q1. Het zal Alonso niet deren, want beide McLarens hebben alweer genoeg gridstraffen verzameld dat ze toch achteraan moeten starten.

Ferrari's in gevaar
Q2 verloopt zonder grote problemen en met iedereen op de supersofts zijn de verhoudingen duidelijk. Hamilton staat met grote voorsprong op 1 en hij kijkt de slotfase vanuit de pits toe hoe de rest het op de baan uitvecht. Verstappen doet goede zaken door de tweede tijd te rijden, die is wel veilig. Bij Ricciardo twijfelt het team, Vettel staat op p8 helemaal uit positie. Hij stelt bij zijn finale poging orde op zaken door de tweede tijd te rijden.

Onder de streep staan Wehrlein, Hülkenberg, Magnussen, Sainz en Kvyat. Hülkenberg zal daar blijven, want hij staat nog in de pits. Magnussen en Wehrlein verbeteren hun tijd niet. Blijven de Toro Rosso's over. Ook Sainz verbetert zijn tijd niet en blijft twaalfde, Kvyat draait de pits in.

Hoe ver komt Verstappen?
Max Verstappen gaat dit weekend erg lekker. Op vrijdag was hij tweemaal de snelste en ook in de kwalificatie zit hij er weer lekker bij. Bovendien gaan de Ferrari's nog niet echt lekker én worden er op deze baan bijzonder veel fouten gemaakt. Kan Verstappen verrassen met een voorste startrij? Zijn teambaas blijft behouden: "Als we een auto op de tweede startrij kunnen sneaken, zou dat geweldig zijn."

Code rood
De eerste slag is voor Valtteri Bottas. De Fin raakt halverwege de ronde vrij fanatiek de muur met zijn rechterachterwiel, maar komt ermee weg. Hamilton lijkt zijn teamgenoot te pakken, maar maakt in de laatste sector een grotere fout en blijft daardoor steken op de tweede plek. Vettels fout is nog veel groter, hij haalt de bocht niet. Verstappen rijdt wel een prima rondje en pakt de voorlopig derde tijd. Ricciardo blijft nog steken achter Vettel. Verder zal hij ook niet komen, want Ricciardo gaat bij zijn volgende poging te hard door de chicane, verliest de achterkant en raakt met het linkerachterwiel de muur. De Australiër eindigt midden op de baan en veroorzaakt hiermee een rode vlag.

Banden op temperatuur?
Als de sessie wordt hervat staat er nog 3:33 op de klok. Een rondje hier duurt minstens 1:41, dus het is theoretisch nog mogelijk om een vliegend rondje te rijden. Er zijn echter twee grote problemen: het zal dringen worden op de baan omdat er negen man vechten voor vrij baan. Bovendien is het hier erg lastig om de banden op temperatuur te krijgen – veel teams kozen ervoor twee opwarmronden te rijden. Daar is nu echter geen tijd voor, dus de vraag is of men de banden überhaupt warm genoeg krijgt om de poletijd van Bottas te halen.

Verstappen voorop in minirace
Max Verstappen meldt zich vooraan in de rij aan het einde van de pitstraat: hij gaat voorop in de minirace voor het vrije rondje. Bottas achter hem zat hem vorig jaar goed in weg bij de vliegende ronde, maar na een half rondje haakt de Fin af om zelf ook vrij baan te krijgen. Het betekent dat Verstappen in ieder geval vrij baan heeft, maar zelfs misschien nog twee vliegende ronden kan rijden.

Verstappen verbetert zijn tijd, maar het is niet genoeg om de Mercedessen aan te vallen. Wel is hij op tijd om nog een vliegende ronde te rijden. Bottas is na twee sectoren sneller dan zijn eigen tijd, maar Hamilton is daarachter nog sneller onderweg. Hamilton maakt nu in de derde sector geen fout en pakt de pole van zijn teamgenoot.

Perez en Ocon zetten zich op p4 en p5, maar de Ferrari's komen nog. Räikkönen komt als eerste en hij pakt de derde plek van Verstappen. Vettel komt als allerlaatste, is maar 38 duizendste sneller dan Verstappen, maar het is wel genoeg om de Nederlander naar de derde startrij te verdringen. Verstappen kon dus nog een vliegend rondje rijden, maar hij doet dat niet. De vijfde plek lag redelijk in het verwachtingspatroon, maar na zo'n goede kwalificatie, en met zo'n kleine achterstand op Vettel, zal het toch als teleurstelling voelen.

Uitslag kwalificatie Azerbeidzjan
1. Lewis Hamilton, 1:40.593
2. Valtteri Bottas, op 0.434
3. Kimi Räikkönen, op 1.100
4. Sebastian Vettel, op 1.248
5. Max Verstappen op 1.286
6. Sergio Perez, op 1.518
7. Esteban Ocon, op 1.593
8. Lance Stroll, op 2.160
9. Felipe Massa, op 2.205
10. Daniel Ricciardo, op 2.821

11. Daniil Kvyat, 1:43.186
12. Carlos Sainz, 1:43.347
13. Kevin Magnussen, 1:43.796
14. Nico Hülkenberg, 1:44.267
15. Pascal Wehrlein, 1:44.603

16. Fernando Alonso, 1:44.334
17. Romain Grosjean, 1:44.468
18. Marcus Ericsson, 1:44.795
19. Stoffel Vandoorne, 1:45.030
Jolyon Palmer

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet