Formule 2

Formule 2: Leclerc zegeviert in afgebroken hoofdrace in Bakoe, De Vries naar sterke tweede plaats

 ONY9602

Charles Leclerc blijft het F2-seizoen in een houdgreep houden. De Prema-coureur was onverslaanbaar door de straten van Bakoe en behaalde daarmee zijn derde overwinning van het jaar. In een race die voortijdig in chaos eindigde, reed Nyck de Vries (Rapax) beheerst en op de juiste momenten agressief naar een ijzersterke tweede plaats. De Nederlander ging twee DAMS-coureurs vooraf: Nicholas Latifi werd derde, Leclercs belangrijkste rivaal Oliver Rowland vierde. Jordan King hield voor MP Motorsport uit Westmaas zijn hoofd koel en sleepte vanaf de 15e startplaats een zevende plaats (en de eerste rij voor morgen) uit het vuur.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Ook al werd de chaos nog zo groot in Azerbeidzjan – en die kan op het stratencircuit van Bakoe enorm worden – eigenlijk maakte niemand anders dan Charles Leclerc aanspraak op de zege. De kampioenschapsleider die eerder deze week zijn vader verloor, hield 25 ronden lang zijn hoofd koel, zelfs toen zijn team hem na zijn pitstop in het pad van Nobuharu Matsushita (ART) wegstuurde. Het tekende de kampioen in Leclerc dat hij zelfs daarop was voorbereid en even inhield. Hetzelfde gold voor de manier waarop hij na zijn pitstop in de achtste ronde op het eerste rechte stuk heen en weer slingerde om snel extra temperatuur in zijn banden te krijgen.

 56I7418

Leclerc vertrok van pole in een start waarin opmerkelijk genoeg niets misging, behalve Johnny Cecotto die niet van zijn plek kwam. De teamgenoot van De Vries kwam daarna alsnog op gang, maar ging op koude banden en koude remmen meteen in de tweede bocht in de fout, wat de eerste safety car naar buiten bracht.

De Vries was de andere ster van de ochtend, want de man uit Sneek reed net als Leclerc een beheerste en foutloze race, maar voegde daar op exact de juiste momenten een vleugje geslaagde agressiviteit aan toe. De Vries vertrok als vierde, maar bij de start had hij al een plaatsje goedgemaakt door de slecht weggekomen Matsushita te verschalken, bij de herstart had hij meteen Nicholas Latifi te pakken voor de tweede plaats.

 54I0029

Die liet hij daarna feitelijk niet meer los, al moest hij na de tweede herstart in de 16e ronde (na een safetycarperiode vanwege Louis Delétraz die in de muur eindigde) opnieuw zijn hoofd erbij houden. Luca Ghiotto (Russian Time) en Ralph Boschung (Campos) reden eerste en derde vanwege hun alternatieve bandenstrategie, met Leclerc daar al tussen, terwijl De Vries en Latifi achter Boschung aanjoegen voor de derde plaats. Op het rechte stuk koos Latifi voor de buitenkant, De Vries de binnenkant, waarna bij het ingaan van de eerste bocht De Vries als winnaar van het duel uit de strijd kwam, terwijl Latifi juist weer achter Boschung moest aansluiten.

Nog even joeg De Vries Leclerc daarna op, opgehouden als die werd door de doorrijdende Ghiotto, maar toen de Italiaan de pits opzocht, reed de Ferrari-junior met rasse schreden weg bij De Vries. Leclerc was in de Prema-auto duidelijk de snelste van dit weekend. Dat kon niet worden gezegd van zijn teamgenoot Antonio Fuoco. Die blameerde zich in de zevende ronde door in een duel om de zevende plaats achter op Sergio Canamasas te rijden. Opnieuw nul punten voor die andere Ferrari-junior, die tot nu toe volledig in de schaduw wordt gezet door Charles Leclerc.

 54I9880

Achter Leclerc, De Vries en Latifi klom Oliver Rowland na een aarzelend begin op naar de vierde plaats. Toen de Renault-junior eenmaal tevreden was over zijn rembalans, rekende hij met King, Nato, Canamasas, Matsushita en ten slotte Markelov af, om toch nog een aardig pak punten te veroveren. Markelov reed een betrekkelijk kalme race naar de vijfde plaats, maar Nato vocht verbeten met onder meer zijn vroegere teamgenoot King om de zesde plaats veilig te stellen.

Ondanks dat hij die plek Nato niet meer afhandig kon maken, reed King een sterke race voor MP Motorsport, nadat hij het in de kwalificatie niet voor elkaar kreeg en vanaf de 15e plaats moest starten.

 54I0584

King was feitelijk de laatste coureur die geen dure fouten maakte op het circuit dat keihard met fouten afrekent: Matsushita verloor punten door in de 20e ronde in bocht 1 rechtdoor te schieten, Kings teamgenoot Sergio Sette Camara raakte de 'reverse' pole voor de sprintrace kwijt door niet af te remmen voor gele vlaggen. Dat laatste overkwam ook Robert Visiou (Campos). Nabil Jeffri creëerde in de 10e ronde een korte VSC-periode door op koude banden in de Tec-Pro-barriers te glijden, na al een keer een bocht te hebben gemist.

Ook Trident-teamgenoten Sergio Canamasas en Ralph Boschung schoten in de 25e ronde rechtdoor, waarna het later die ronde helemaal misging. Het groepje Canamasas/Visiou/Gelael/Sirotkin/Malja streed al rondenlang venijnig om de plaatsen op het randje van de top-acht toen Canamasas zich eerst verremde, waarna Visiou Gelael passeerde. De Indonesiër was even de kluts kwijt en verloor zijn Arden-auto in de smalle knik langs de kasteelmuren. Meteen kreeg hij Sirotkin naar binnen, waarna Gustav Malja weer achterop bij de Rus reed. De baan was volledig geblokkeerd.

 R3I2616

Met nog maar vier ronden te gaan vroeg de situatie meteen om een rode vlag, maar die werd traag gegeven, waardoor de marshals nog moesten haasten om de auto's op tijd weg te krijgen voordat het veld achter de safety car eraankwam. Toen de auto's eenmaal in de pitstraat stonden, kwam al gauw de logische beslissing: de race zou niet meer worden hervat.

De uitslag werd vastgesteld aan de hand van de stand na 24 ronden, en dat leverde een opmerkelijk resultaat op: Ralph Boschung werd zo als achtste geklasseerd, nét nadat hij de pits in was gedoken voor zijn bandenwissel. Dat hij daardoor naar de 15e en laatste plaats terugviel en ook nog op koude banden in de fout ging, werd hem daarom grootmoedig vergeven. De Duitser werd daarmee dé geluksvogel van die chaotische slotminuten.

 54I1325

De Vries deed intussen goede zaken in het kampioenschap: met zijn tweede plaats sprong hij over een heel clubje coureurs heen en schoof daarmee op van de tiende naar de zesde plaats in de tussenstand. Hij heeft bovendien zicht op de vierde plaats, een positie die hij gezien zijn vorm dit jaar inmiddels ook verdient.

UPDATE: Oliver Rowland werd na afloop bestraft voor te snel rijden onder geel, waardoor hij teruggezet naar de zevende plaats.

F2, Bakoe, race 1, 24 juni 2017 (aangepast)

1. Charles Leclerc - Prema - 24 ronden, 52'33"196
2. Nyck De Vries - Rapax - 3"469
3. Nicholas Latifi - DAMS - 6"390
4. Artem Markelov - Russian Time - 11"694
5. Norman Nato - Arden - 17"074
6. Jordan King - Racing Engineering - 18"570
7. Oliver Rowland - DAMS - 9"090 *
8. Ralph Boschung - Campos - 21"348
9. Sergio Canamasas - Trident - 22"870
10. Sergey Sirotkin - ART - 24"042
11. Gustav Malja - Racing Engineering - 24"828
12. Nobuharu Matsushita - ART - 25"696
13. Sergio Sette Camara - MP Motorsport - 29"675
14. Sean Gelael - Arden - 33"101
15. Robert Visoiu - Campos - 33"320
16. Luca Ghiotto - Russian Time - 49"207

Snelste ronde: Charles Leclerc, 1'54"025

Uitgevallen
12e ronde - Louis Deletraz
10e ronde - Nabil Jeffri
7e ronde - Antonio Fuoco
2e ronde - Johnny Cecotto

Stand kampioenschap
1.Leclerc 108; 2.Rowland 80; 3.Markelov 70; 4.Ghiotto 56; 5.Matsushita 48; 6.De Vries 45; 7.Latifi 43; 8.Albon 37; 9.King 35; 10.Malja 28

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 juni 2017 13:14

    Fuoco heeft in geen enkele klasse echt weten te overtuigen (F3/GP3/GP2/F2), die is volgens mij vooral Ferrari-junior op basis van nationaliteit. Leclerc wist in al die klassen wél te overtuigen, heel erg zelfs. Dat is gewoon een wereldkampioen in spe. Sterke race ook van De Vries die toch wel enigzins verrassend uit de hoek komt dit seizoen. Maar ja, of je op dit moment nou McLaren-junior wil zijn...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet