DTM

DTM: Paul di Resta wint R1 in Boedapest. Manipuleerde BMW met safetycarfase?

De Schot Paul di Resta profiteerde van een fel besproken safetycarfase door vanaf P13 al vroeg naar binnen te komen en gaf de concurrentie van Audi en BMW het nakijken. Vanwege een mogelijk gemanipuleerde safetycarfase liepen de gemoederen achter de schermen hoog op. Een startincident tussen de BMW-rijders Maxime Martin en Tom Blomqvist leidde na acht ronden tot een safetycarfase toen Martin op het midden van de baan bleef staan en daardoor een neutralisatie forceerde.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Mercedes/DTM

Start Boedapest
Start van een veel besproken wedstrijd in Boedapest.


Paul di Resta wint R1 in Boedapest. Manipuleerde BMW met safetycarfase
Oud DTM kampioen Paul di Resta kon in Boedapest eindelijk weer eens een DTM-overwinning op zijn CV bijschrijven. Met een slimme zet profiteerde de Schot in de achtste ronde van een vroege safetycarfase waarin Maxime Martin de hoofdrol speelde.RBM BMW-rijder Maxime Martin bleef op het midden van de baan staan en forceerde daarmee in de ogen van velen een omstreden safetycarfase. Voor zijn merkgenoten Glock en Spengler(die al over een behoorlijke achterstand beschikten) leverde dit een behoorlijk wedstrijdvoordeel op. De vier leidende Audi's waaronder poleman Rast vielen ver terug. BMW Sportchef Jens Marquardt weerspreekt de verdenkingen. "Martin had blokkerende remmen. Meer ging gewoon niet." Het Martin incident was in ieder geval "under investigation"

Winnaar Paul di Resta, Tim Glock en Bruno Spengler profiteerden in ieder geval. Paul Di Resta: "Ik heb met mijn banden goed het huishouden gedaan. Wij kozen voor een agressieve strategie want Audi was erg snel. Wij hadden een slechte kwalificatie maar de safetycar heeft ons zeker geholpen. De banden slijten hier erg snel en ik kon Timo op afstand houden. Voor een aanval kon hij toch niet dichterbij komen. De Audi's hadden pech, maar vandaag vielen de kaarten onze kant uit. Hopelijk is dit nu de aftrap voor mijn seizoen. Het zal morgen moeilijk worden om de Audi's te verslaan. Maar vandaag hebben we gezien dat alles mogelijk is. Wij proberen consequent het maximale uit de kwalificatie te halen en dan zien wij wel wat er in de wedstrijd gebeurt."

Paul Di Resta Eindelijk weer eens een overwinning voor Paul Di Resta. De laatste dateert alweer uit 2016 toen Paul de openingswedstrijd in Hockenheim won.

Timo Glock: "Hierop hadden wij absoluut niet gerekend. Toevallig waren wij net voor de safetycar naar binnengegaan en dit was goud waard. Zonder deze situatie hadden wij vandaag zeker niets gewonnen, laat staan 18 punten gehaald. In het begin was ik sneller dan Paul maar heb om mijn banden te sparen bewust afstand gehouden." Overigens bracht de Hungaroring in het verleden ook al geluk voor Timo Glock. In 2008 stond hij hier eveneens in de F1 als tweede op het podium.

Voor Spengler gold eigenlijk hetzelfde. Bruno Spengler: "Na de bandenwissel in de eerste ronde moest ik nogmaals naar binnen, anders had ik tegen het einde van de wedstrijd zeker problemen gekregen." In de slotfase moest Spengler alles uit de kast trekken om zich tegen de aanvallen van Mike Rockenfeller's Audi te verdedigen. "Mike was snel onderweg en zeker de snelste rijder van het veld. Als de wedstrijd iets langer geduurd had, had ik hem zeker moeten laten gaan" aldus Spengler.

Startgewoel
Startgewoel in de openingsfase.

Polesitter René Rast eindigde achter zijn Audi-merkgenoten Mike Rockenfeller en Mattias Ekström als zesde.Lucas Auer, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, ging in R1 met lege handen naar huis en eindigde als 13e. Lucas Auer: "Ik wil mijn team en Paul met deze overwinning feliciteren. Alles hangt van een perfecte strategie en subliem werk af. Wij hebben nu gezien dat er in de autosport één en ander fout kan gaan. Ik was betrokken bij een crash en dit was niet mijn fout. Helaas gebeuren deze dingen in de autosport."(Farfus, Müller en Duval waren eveneens bij het incident betrokken. Red)

Voor Audi werd het een teleurstellende dag.Rast verloor in de pits positie aan zijn merkgenoten Rockenfeller en Ekström en werd als zesde geklasseerd. Overigens kent men sinds dit weekend een nieuwe modus. De extra-gewichten hangen nu af van het wedstrijdtempo.......

Podium
Van deze mannen had je niet verwacht dat ze op het podium zouden staan. Iemand misschien toch goede zaken gedaan bij de Bookmakers vandaag?

Uitslag
Paul Di Resta Mercedes-AMG 57:52.984
Timo Glock BMW +01.393
Bruno Spengler BMW +04.598
Mike Rockenfeller Audi +04.948
Mattias Ekström Audi +08.937
Rene Rast Audi +09.561
Jamie Green Audi +10.781
Gary Paffett Mercedes-AMG +31.014
Marco Wittmann BMW +31.577
Edoardo Mortara Mercedes-AMG +32.651

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet