Formule 1

Formule 1: Hamilton leidt dominante Mercedes-dubbel, Vettel 4e, Verstappen valt vroeg uit

M70116

Met de perfecte grand slam – pole, snelste ronde, overwinning, P1 van start tot finish – heeft Lewis Hamilton een onbetwiste overwinning behaald in de GP van Canada. De Brit kwam na 70 ronden met een straatlengte voorsprong op teamgenoot Valtteri Bottas over de streep, die daarmee de eerste 1-2 van het seizoen voor Mercedes binnenhaalde én de leiding in de stand om het constructeurskampioenschap. Bottas had op zijn beurt een straatlengte voorsprong op Daniel Ricciardo, die de derde plaats bijna de hele race verdedigde. Ferrari werd op achterstand gezet door pech, fouten en een tijdlang de ultrasnelle Force India's. Vettel werd uiteindelijk wel vierde, Räikkönen raakte door ERS-pech kostbare punten kwijt. Max Verstappen lag na een superstart tweede, maar moest zijn auto al in de 11e ronde aan de kant zetten.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, Sahara Force India F1

Het verhaal van de overwinning was in Canada uiterst eenvoudig: Lewis Hamilton kwam, zag en overwon. Na zijn sublieme poleronde van gisteren voegde de Mercedes-coureur er een volkomen onbedreigde en dominante zege aan toe, compleet met de snelste ronde van de wedstrijd. Niemand anders reed in de GP van Canada aan de leiding – en dat in een weekend waarnaar Ferrari met zo veel vertrouwen naartoe geleefd had.

M70151

Hamiltons teamgenoot Bottas werd op ruime afstand tweede, maar hoefde daar nauwelijks voor te vechten. De Fin ging bij de start succesvol in de aanval op Sebastian Vettel, maar beiden zagen Max Verstappen handig buitenom komen, na een bloedstart vanaf de derde rij. De Red Bull reed vervolgens bij het naar binnen sturen over de voorvleugel van de Ferrari, zonder daar zelf schade bij op te lopen, maar na 11 ronden hield de elektra van Verstappen ermee op. Het was al de derde uitvalbeurt van de Nederlander dit jaar, die daarmee nog verder op achterstand raakt in de stand om het wereldkampioenschap.

P-20170610-01453 News

Verstappens vroege vertrek schonk Bottas de tweede plaats en Ricciardo de derde, want Vettel zat al niet meer in het spoor van de Fin. De kapotte voorvleugel van de Ferrari luidde een relatief rampweekend in voor de Italianen, want Vettel moest helemaal van achteraan komen om er toch nog iets van te maken. Pas helemaal aan het eind wist de Duitser de sterke Force India's van Pérez en Ocon te passeren, maar Ricciardo was op de derde plaats te ver uit de buurt. De Australiër had de hele tweede helft van de race de twee roze auto's in zijn kielzog, maar wist er beheerst voor te blijven.

P-20170610-01507 News

Vettels teamgenoot Räikkönen ging intussen zelf in de fout en verloor in de openingsfase een positie aan Pérez, terwijl hij aan het slot plekken kwijtraakte door een storing in zijn ERS-systeem. Net als Vettel had de Fin twee pitstops nodig, die ondanks het gespaarde setje ultrasofts niet de snelste strategie bleken. Uiteindelijk wist hij nog nét de zevende plaats uit handen van Nico Hülkenbergs Renault te houden.

170045 can

In plaats daarvan presteerde Force India juist (weer) ver boven zijn vermogen en budget. Esteban Ocon reed veel langer door in de tweede Force India en lag daardoor een tijdlang tweede. Na de stops kwam hij uit waar hij de laatste paar races al vaker uitkwam: vlak achter teamgenoot Sergio Pérez. De hele tweede helft van de race leek Ocon de snellere Force India te besturen, maar de Fransman kon of mocht er niet voorbij om Ricciardo te bedreigen. In plaats daarvan zag hij aan het slot Vettel met een wilde manoeuvre voorbijkomen, waarna ook Pérez zich gewonnen moest geven aan de Ferrari.

jm1710ju288

In het middenveld stevenden Lance Stroll en Fernando Alonso op hun eerste punten van het seizoen af, maar uiteindelijk was het alleen de jonge thuisheld die een negende plaats uit het vuur wist te slepen, na een race met flink wat duels met de McLarens en de Haas-auto's. Alonso moest zijn McLaren vier ronden voor het einde aan de kant zetten, met opnieuw een kapotte Honda-motor. Deze keer pakte de Spanjaard geen ligstoel, maar begaf hij zich in het publiek op de tribune bij bocht 6.

jm1710ju299

Lange tijd leek Daniil Kvyat op de negende plaats af te stevenen, ondanks de tijdstraf die hij kreeg nadat hij in de formatieronde niet snel genoeg terug op zijn plek was, na een te late start vanaf de dummy grid. De Toro Rosso kwam echter maar niet weg tijdens de pitstop waarin hij ook zijn straf moest uitzitten: het rechterachterwiel zat vast. Een paar ronden later gaf de Rus alsnog op.

Die andere Toro Rosso kwam nog minder ver. In de openingsronde raakte Carlos Sainz de Haas van Romain Grosjean, om vervolgens vol in de vangrail te vliegen en zich daarna stuurloos in de Williams van Felipe Massa te boren. Dat bracht de safety car drie ronden op de baan. De gestrande Red Bull van Verstappen creëerde daarna nog eens een VSC-periode van drie ronden. Kevin Magnussen reed een groot deel van de race in de punten, maar een drivethrough voor het inhalen van Stoffel Vandoorne onder diezelfde VSC wierp hem terug achter teamgenoot Grosjean en de Renault van Jolyon Palmer. Grosjean veroverde zo het laatste punt, ondanks zijn touché met Sainz en de extra pitstop die daaruit voortvloeide.

Formule 1, GP Canada, 11 juni 2017

1. Lewis Hamilton (Mercedes) - 70 ronden, 1.33'05"154
2. Valtteri Bottas (Mercedes) - 19"783
3. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) - 35"297
4. Sebastian Vettel (Ferrari) - 35"907
5. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 40"476
6. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 40"716
7. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 58"632
8. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'00"374
9. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1 ronde
10. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1 ronde
11. Jolyon Palmer (Renault) - 1 ronde
12. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1 ronde
13. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1 ronde
14. Stoffel Vandoorne (McLaren-Honda) - 1 ronde
15. Pascal Wehrlein (Sauber-Ferrari) - 2 ronden

Snelste ronde: Lewis Hamilton, 1'14"551

Uitgevallen
66e ronde - Fernando Alonso
54e ronde - Daniil Kvyat
10e ronde - Max Verstappen
0 ronden - Felipe Massa
0 ronden - Carlos Sainz

WK-stand coureurs
1.Vettel 141; 2.Hamilton 129; 3.Bottas 93; 4.Räikkönen 73; 5.Ricciardo 67, 6.Verstappen 45; 7.Perez 44; 8.Ocon 27; 9.Sainz 25; 10.Massa 20; 11.Hülkenberg 18; 12.Grosjean 10; 14.Magnussen 5; 15.Wehrlein, Kvyat 4; 17.Stroll 2.

WK-stand constructeurs
1.Mercedes 222; 2.Ferrari 214; 3.Red Bull-Renault 112; 4.Force India-Mercedes 71; 5.Toro Rosso-Renault 29; 6.Williams-Mercedes 22; 7.Renault 18; 8.Haas-Ferrari 15; 9.Sauber-Ferrari 4.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Drrrrkkk 11 juni 2017 23:17

    Domme pech voor Verstappen na een wereldstart. Zit nu even in de hoek waar de klappen vallen qua geluk/pech. Zotte actie van Sainz. Applaus voor Perez en Ocon die met de foeilelijke Force India's uitstekende dingen laten zien en da's echt niet de eerste keer. Eitje voor Hamilton, Bottas kleurloos.

    • 2
    • 2
     
    ace1 12 juni 2017 06:16

    @Drrrkkk Renault komt gewoon de afspraken qa betrouwbaarheid en vermogen niet na, steeds worden updates van de motor naar achteren geschoven, dit geldt ook voor Honda, Red Bull en Mclaren hebben gewoon een goed chassis zet er een Mercedes of Ferrari motor in en ze doen mee om de titel. Alleen gaan Mercedes en Ferrari niet leveren omdat de dan bang zijn dat ze er een concurrent erbij dan hebben.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2017 10:06

    Mooi geschreven Dirk. Geen woord te veel gezegd.

    • 0
    • 0
     
    Nylz 12 juni 2017 15:07

    @ace1, wat je zegt klopt denk ik helemaal. Er is alleen wel een verschil tussen Renault en Honda. Bij Honda kan men op het moment niet beter en ik denk dat Renault op het moment bewust de upgrades aan het vertragen is. Dat men in onderhandeling is met Red Bull, en dat men Red Bull steeds minder nodig heeft. Met Hulkenberg die af en toe best lekker gaat in de Renault, komt men al bijna in de situatie dat Renault het vierde team wordt als de motor bijvoorbeeld 3 tienden sneller wordt. Met drie tienden sneller blijft Red Bull het derde team. Dus het punt waarop Renault en Red Bull directe concurenten worden zit er aan te komen. Red Bul moet opzoek naar een eigen motorenbouwer zonder F1 team. Misschien is Audi inmiddels weer een optie nu het sjoemel-schandaal wat is verwaterd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2017 16:45

    Renault moet Red Bull contractueel dezelfde motoren geven, met uitstellen van updates hebben ze zichzelf dus ook. het is eerder(net als bij Honda) onkunde bij Renault

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet