IndyCar

IndyCars: Takuma Sato wint Indy 500, inzet Fernando Alonso blijft onbeloond

170528 Indy500 Sato Milk
Eindelijk winst in de Indy 500 voor Takuma Sato

Takuma Sato is de eerste Japanse winnaar in de historie van de Indy 500. Tijdens de 101e editie van de Amerikaanse klassieker ging de rijder van het Andretti-team met de overwinning aan de haal. Daarmee behaalde hij alsnog revanche voor de teleurstelling in 2012, toen hij de zege in Indy eveneens voor het grijpen had, maar in de slotfase in de rondte ging en de overwinning aan Dario Franchitti moest laten. Ditmaal lukte het voor Sato dus wel: hij hield in de slotfase stand tegen de druk van routinier Helio Castroneves en reed zo de overwinning naar huis. Castroneves eindigde als tweede, voor de verrassend sterke Brit Ed Jones. Het verhaal van de race was natuurlijk het optreden van Fernando Alonso. De Spanjaard reed een bijzonder sterke wedstrijd, waarin hij een tijdlang aan de leiding reed, maar uiteindelijk werd hij het slachtoffer van de onbetrouwbaarheid van de Honda-motoren, die eerder ook al Ryan Hunter-Reay en Charlie Kimball een voortijdig einde van hun wedstrijd bezorgden. Een akelige crash van pole-sitter Scott Dixon liep als door een wonder goed af.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De Indy 500 is een evenement van tradities, van het zingen van 'Back home again in Indiana' en het 'Drivers, start your engines' voorafgaand aan de race tot aan het drinken van melk door de winnaar en het kussen van de bakstenen door het winnende team na afloop. Maar ook de problemen van Honda waren deze maand een traditie op Indianapolis. 'Honda Engine Problems During the Month Of May' luidde de titel van een grafisch inzetje van zender ABC tijdens de televisie-uitzending van de race. Keurig onder elkaar werd daar weergegeven, wie er deze maand al problemen met de Honda-motoren op Indy hadden gehad. Het waren maar liefst acht rijders die hun motor voortijdig de geest zagen geven, en tijdens de race van vandaag kwamen er daar nog eens drie bij. Eerst Ryan Hunter-Reay, die een sterke wedstrijd reed en zonder meer tot de kandidaten voor een podiumplek behoorde, vervolgens Charlie Kimball en als meest prominente slachtoffer natuurlijk Fernando Alonso.

170527 Indy 500 Alonso
Pitstop van Fernando Alonso, die tijdens de race prima voor de dag kwam

Het lijdt geen twijfel dat de Spanjaard de meest gevolgde rijder tijdens de Indy 500 van dit jaar was. Publiek en media – een enkele columniste, die alleen maar verstand heeftr van NASCAR, daargelaten – waren enthousiast over het feit dat hij de Grand Prix van Monaco liet schieten en de voorkeur gaf aan de Indy 500. Alonso werkte keurig mee aan alle interviews, publieksoptredens en PR-activiteiten, iets wat hij vanuit de beschermde 'bubbel' van de Formule 1 in deze omvang bepaald niet gewend is. Met de vijfde startplaats liet hij zijn potentieel al zien en tijdens de race maakte Alonso de verwachtingen zonder meer waar. In de 37e ronde reed hij voor het eerst aan de leiding, wisselde een paar keer stuivertje met teamgenoot Rossi en leidde ook toen de race na 54 ronden werd onderbroken, omdat na een forse crash van pole-sitter Scott Dixon het veiligheidshek aan de binnenkant van Turn 1 moest worden gerepareerd.



De auto van Dixon ging in Turn 1 de lucht na een aanrijding met achterligger Howard, die de muur had geraakt. Dixon kon na de misselijkmakende klap, waarbij hij met de cockpit van de auto op de bovenkant van de muur aan de binnenkant van de baan terecht kwam als door een wonder gelukkig ongedeerd uitstappen, evenals Howard, maar de auto was in twee stukken gebroken. Castroneves had alle geluk van de wereld toen hij aan de binnenkant nog net onder de vliegende auto van Dixon door kon rijden. Om de beschadigde hekken te herstellen werd de wedstrijd voor ongeveer twintig minuten onderbroken.

De volgende 'yellow' kwam in ronde 66, na een aanrijding tussen Conor Daly en Charlie Kimball, terwijl vrijwel gelijktijdig ook Jack Harvey crashte bij een poging om uit te wijken voor brokstukken. Tijdens nog een korte 'caution' vanwege een vleugeltje dat op de baan lag in ronde 81 was Castroneves een van de weinige coureurs die niet stopte voor brandstof, en zo leidde hij halverwege de race, voor Hunter-Reay, Rossi, Alonso, Kanaan, Rahal en Chilton. Toen de Braziliaan in ronde 104 alsnog stopte, kreeg Ryan Hunter-Reay de leiding in handen. Na de volgende twee 'yellows', eerst vanwege een crash van Lazier en later opnieuw vanwege 'debris', reed Alonso weer aan de leiding, maar in ronde 137 werd de race opnieuw geneutraliseerd, toen Hunter-Reay met een opgeblazen motor was uitgevallen.

170528 Indy500 Sato
In de spannende slotfase stelde Takuma Sato de overwinning veilig

Bij de herstart liep Carpenter schade op, waardoor meteen opnieuw een neutralisatie volgde. In de 163e ronde strandde Kimball met een opgeblazen Honda-motor, Alonso reed op dat moment vanwege een afwijkende pitstopstrategie op de negende plaats. In ronde 172 werd de race weer vrijgegeven, maar zeven ronden later was Alonso het volgende slachtoffer van de Honda-motoren. Ook hij rolde uit, voor de Spanjaard geen onbekend gevoel. Mooi was het wel dat hij van het publiek een luid applaus kreeg: de Amerikaanse fans hebben hem duidelijk in het hart gesloten. De herstart in ronde 184 ging mis: met Power, Servia, Davison, Hinchcliffe en Newgarden raakten vijf coureurs betrokken in een massacrash, waarvan het opruimen vijf ronden duurde. In ronde 190 werd de race hervat, nu restte alleen nog de sprint tot aan de finish. Max Chilton reed op dat moment aan de leiding, maar viel vervolgens terug achter Sato en Castroneves. Tussen die twee ging het duel om de overwinning, dat Sato dus uiteindelijk in zijn voordeel besliste. Toch nog een succes voor Honda, terwijl de tweede plaats van Castroneves meer was dan waarop men bij Penske na de matige prestaties van de afgelopen weken in Indianapolis had gehoopt. Ed Jones eindigde heel keurig als derde, voor zijn landgenoot Max Chilton. Tony Kanaan, Juan-Pablo Montoya, de winnaar van vorig jaar Alexander Rossi, Marco Andretti, Gabby Chaves en Carlos Muñoz completeerden de top tien.

Uitslag:
1. Takuma Sato, Dallara-Honda, 200 ronden
2. Helio Castroneves, Dallara-Chevrolet, op 0,2011
3. Ed Jones, Dallara-Honda, op 0,5278
4. Max Chilton, Dallara-Honda, op 1,1365
5. Tony Kanaan, Dallara-Honda, op 1,6472
6. Juan Pablo Montoya, Dallara-Chevrolet, op 1,7154
7. Alexander Rossi, Dallara-Honda, op 2,4222
8. Marco Andretti, Dallara-Honda, op 2,5410

170528 Indy500 Sato victorylane
Takuma Sato in 'victory lane'

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 28 mei 2017 23:48

    De onbetrouwbaarheid van de Honda's wordt wel erg benadrukt. Wat telt is de betrouwbaarheid van de motoren tijdens de RACE. Er gingen 3 Honda's stuk en 2 Chevy's. Honda finishte 1-3-4-5-7-8. Daar zou elke motorenfabrikant voor tekenen!

    • 2
    • 0
     
    Quintin03 29 mei 2017 01:51

    Inderdaad, 3 Honda's uit 18 tegen 2 Chevy's uit 15, statistisch niks van te maken.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 mei 2017 06:11

    Maar oh zo ironisch voor Alonso...

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 29 mei 2017 12:38

    Jan Lammers vertelde tijdens studio sport dat Alonso aan de leiding van de Indy 500 ging. Dus ik pak mijn afstandsbediening en zappen maar. Helaas nul komma nul of toch wel ? Ja hoor www.gpblog.nl had een prima livestream en idd Alonso ging met gemak aan de leiding van de 500 miles. Totdat wederom met nog 25 rondjes te gaan de Honda krachtbron er mee kapte. Alonso wat een held en wat een groot sportman. Deze man verdiend volgende jaar een afscheid jaar bij Ferrari naast vettel. Moet alleen Kimi straks bevestigen dat hij er mee gaat stoppen. Kan max in 2019 mooi instappen bij de Scuderia. Komt alles toch nog op zijn pootjes terecht. Maar wat een troep zeg die Honda blokken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet