Formule 1

Formule 1: Strategie helpt Vettel aan overwinning, Verstappen vijfde door strategie

Vettel

Met een uitgekiende pitstop heeft Sebastian Vettel de overwinning voor de neus van zijn teamgenoot weggekaapt. Räikkönen behield bij de start de leiding, maar stopte eerder. Nieuwe banden waren in Monaco niet per se sneller en in de paar rondjes won Vettel genoeg om na zijn stop als leider terug de baan op te komen. Het is vervelend voor Räikkönen, maar het komt Ferrari wel goed uit, dat zo geen teamorders hoeft uit te delen en toch de nummer 1 ziet winnen. Bovendien is de dubbelzege in Monaco voor Ferrari een fantastisch resultaat. Max Verstappen finishte voor het eerst in Monaco, maar dat zal hem niet tevreden stemmen. Op de vierde plek probeerde Red Bull hem met een undercut voorbij Bottas op de derde plek te krijgen. Dat mislukte en vervolgens kon Ricciardo met de overcut de twee voorbij. Verstappen vervloekte de gang van zaken en zat de rest van de race vast achter Bottas en eindigde als vijfde.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Teams

Niets verliezen, misschien iets winnen
Max Verstappen heeft duidelijk doel voor de start van de Grand Prix van Monaco: "Zeker geen plaats verliezen en misschien eens kijken bij Bottas." Die opzet slaagt. Räikkönen komt het beste weg en behoudt de leiding. Bottas heeft een betere start dan Vettel, maar het rechte stuk is te kort voor een aanval. Verstappen wordt binnendoor een beetje aangevallen door Ricciardo, die raakt bij het uitkomen van Sainte Devote bijna het achterwiel van de Nederlander, maar het gaat allemaal goed.

Verstappen

In het hele veld wordt er geen enkel contact gemaakt. Uniek. Hamilton wint een plaatsje op Vandoorne. Button start vanuit de pits, en wordt vlak ervoor via de boardradio nog succes gewenst door Fernando Alonso. "Doe voorzichtig met mijn auto", zegt Alonso. "Ik plas in je stoel", lacht Button.

Hamilton moet geduld hebben
Hamilton kan in de vuile lucht in deze smalle straatjes niet dicht bij Kvyat blijven. Zijn team maant hem dan ook om geduld te hebben. Bij de pitstops kan hij mogelijk veel winnen en verder moet hij kruimels oprapen. Die komen er vanzelf: Hülkenberg valt uit met een kapotte versnellingsbak en Perez moet een stop maken als zijn voorvleugel is beschadigd. Het brengt Hamilton in de toptien.

Niemand komt weg
De eerste fase van de race verloopt erg rustig – des Monaco's – maar het veld blijft relatief dicht bij elkaar. Na 26 ronden, op eenderde van de race, is de topvijf slechts tien seconden gescheiden. Het betekent dat de pitstops veel effect zullen hebben. Het wachten is op de kettingreactie die zal ontstaan zodra de eerste koploper stopt. Helaas zijn de banden tegenwoordig zo goed, dat de rijders in feite door kunnen tot de finish. De pitstops kunnen dus wel eens lang op zich laten wachten.

Verstappen stopt als eerste
Na 33 is Max Verstappen degene die het spel op de wagen brengt. Hij maakt zijn pitstop en komt in een mooi gat terug de baan op; zesde achter Sainz en voor Grosjean. Nu begint het schaakspel. Mercedes reageert direct en haalt Bottas binnen. Lukt het Verstappen in die ene ronde om de Mercedes voorbij te gaan? Nee, helaas. De Bottas blijft net voor de Red Bull.

Ricciardo

Vettel en Ricciardo slaan hun slag
Leider Kimi Räikkönen komt de ronde daarna. Ook zijn stop is prima, maar nieuwe banden zijn niet per se sneller. Dit is hét moment voor Vettel en Ricciardo om het tempo op te schroeven en die zijn nu razendsnel. Vettel lijkt hier de strijd om de overwinning te beslechten, maar Daniel Ricciardo lijkt een nog grotere slag te slaan. Waar Verstappen vastzit achter Bottas, is zijn teamgenoot veel sneller. Ricciardo komt na een paar ronden binnen, zijn stop is goed, en zijn strategie heeft inderdaad gewerkt. Ricciardo komt als derde terug en Max Verstappen is vijfde. De Nederlander is woedend over de gang van zaken.

Vettel stoeprand

Ferrari krijgt Vettel op kop
Bij Ferrari voltrekt zich hetzelfde scenario. Vettel rijgt de snelle ronden aan elkaar. Als hij eindelijk stopt, is het gat naar Räikkönen precies groot genoeg. Räikkönen ziet op start/finish zijn teamgenoot uit de pits komen en hij moet na Sainte Devote aansluiten als tweede. Weg leidende positie. Waar het bij Red Bull zal donderen, zal Ferrari dit wel lekker vinden. Het team schroomt niet om teamorders uit te delen en heeft dit jaar met Vettel eindelijk weer een reële kans op de titel. Met deze strategie hebben ze Vettel netjes voor Räikkönen gekregen.

Cruciale fase Hamilton
Nu iedereen voor hem is gestopt, is voor Lewis Hamilton het moment aangebroken dat hij moet gaan oogsten. Hij rijdt zesde en heeft vrij baan. Hoe langer hij door kan en sneller blijft dan de mannen achter hem, hoe meer punten hij zal halen. De Brit rijdt niet bijzonder lang door, maar hij verliest maar één plaatsje. De zevende plek is vanaf startplaats dertien niet verkeerd.

Vettel is weg
Na de pitstops is Vettel veel sneller dan Räikkönen, binnen de kortste keren is hij tien seconden los. Dat ligt niet alleen aan de leider, want Räikkönen lijkt het even te laten varen. Ricciardo ruikt hierdoor bloed, want hij komt steeds dichterbij de Ferrari.

Wehrlein op zijn kant in de muur
Op het moment dat de slotfase een rustig ritje lijkt te gaan worden, staat Pascal Wehrlein op zijn zijkant in de muur. Jenson Button zit al vanaf de eerste ronde vast achter de Sauber, op de laatste plaats, en hoopt er bij zijn eenmalige terugkeer nog iets van te maken. We hebben de hele race nog geen inhaalactie gezien, dus Button probeert het maar eens. Hij duikt in de binnenbocht, maar daar is niet echt een gat. Wehrlein stuurt in, wordt op het achterwiel geraakt, en gaat zijwaarts, met het hoofd eerst, de muur in. Op zijn kantje blijft de Sauber staan, Wehrlein kan, als zijn auto eindelijk weer goed staat, uitstappen. Zeker gezien zijn recente blessure is dat geruststellend.

Verstappen hairpin

Verstappen krijgt vers rubber
De safetycar komt de baan op en Verstappen heeft achter zich genoeg ruimte om nieuwe banden te halen. Hij behoudt zijn plaats, maar het lijkt een utopie dat hij met nieuwe banden Bottas wel kan inhalen. De safetycarfase duurt iets langer dan verwacht, omdat Marcus Ericsson crasht op het moment dat hij de safetycar mag inhalen om zich van de ronde achterstand te ontdoen.

Laatste kans
Met nog twaalf ronden te gaan, wordt de race hervat. De herstart lijkt de beste kans voor Verstappen om op zijn nieuwe banden Bottas aan te vallen. Hij lijkt zich goed te positioneren, maar in de laatste bocht heeft hij niet de grip en wordt het gat te groot. Bottas komt wel redelijk dicht bij Ricciardo en die raakt de muur. De Australiër heeft geluk en komt ermee weg.

Stoffel Vandoorne heeft dat geluk niet; hij wordt in de eerste bocht ingehaald door Perez en schiet zelf rechtdoor de muur in.

Slotfase eist slachtoffers
In de laatste twaalf ronden zien we meer actie dan in de 66 ronden ervoor. Nadat we beide McLarens en Saubers zijn verloren, waagt Sergio Perez de inhaalactie bij Kvyat. Die slaagt niet, de twee raken elkaar waardoor Kvyat uitvalt en Perez naar de pits moet. Dat moet ook Lance Stroll, met technische problemen.

De mannen vooraan komen niet meer in de problemen. Vettel heeft alles onder controle en slaat een grote slag. Voor Ferrari betekent het de eerste overwinning in Monaco sinds Schumacher in 2001 – ook toen beklonk Barrichello de dubbelzege. Extra kers op Vettels taart is dat Hamilton als zevende eindigt – hij komt Sainz niet meer voorbij.

Bottas

Inhalen is onmogelijk
Met de nieuwe banden kan Verstappen dicht bij Bottas blijven, maar met deze brede auto's blijkt inhalen in Monaco écht onmogelijk. De hele race is er geen enkele geslaagde inhaalactie geweest.

En dus moet Verstappen genoegen nemen met de vijfde plek. Teambaas Horner kan het verhaal helder uitleggen. "We probeerden Max met de undercut voorbij Bottas te krijgen. Dat mislukte helaas. Daarna deed de kans voor Daniel zich voor om de twee voorbij te gaan en die kans greep hij." Of Verstappen die lezing accepteert, is een tweede.

Vettel greep de buitenkans
Winnaar Vettel sprak over een "erg intense race", na afloop in de interviews – verrassend afgenomen door regerend wereldkampioen Nico Rosberg. "Kimi had een goede start en ik kon nergens heen. Toen moest ik geduld hebben. Er was een fase dat de banden erg slecht waren, maar daarna hadden ze een soort van tweede leven. We hadden de pitstops niet op deze manier gepland, maar het liep zo toen Bottas stopte en Kimi reageerde. Ik had een paar ronden ruimte en niets te verliezen, dus ik pushte. Tot mijn eigen verrassing zat ik na een paar ronden al voor Kimi. Daarna had ik alles onder controle, tot de herstart. Op koude banden is dat erg tricky, maar na een paar ronde had ik alles weer onder controle. Winnen in Monaco is erg speciaal, dus we gaan een mooi feestje vieren vanavond."

Kimi zwaar teleurgesteld
Kimi Räikkönen is al niet de spraakzaamste, maar na zo'n nederlaag wordt dat er niet beter op. "Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het is nog altijd een tweede plaats, maar dit voelt niet heel goed. Helaas gaat dat nou eenmaal zo soms, maar dat is een van zo'n dagen dat ik hoopte iets meer te krijgen."

Ricciardo weer blij
Ricciardo was vorig jaar de zwaar teleurgestelde en was ook na de kwalificatie niet tevreden. Nu wel. "Gisteren baalde ik, omdat er veel meer in het vat zat, maar ik dat potentieel niet kon laten zien. Vandaag deed zich een kans voor toen Max en Bottas pitten. Ik had de baan een paar rondjes voor mezelf, kon snelle ronden rijden en kon zo die overcut uitbuiten. Na de herstart
raakte ik de muur, dat was echt niet leuk. Op deze banden is het na een safetycar alsof je op ijs rijdt. Ik wist niet of ik iets beschadigd had, maar kwam gelukkig goed weg."

Uitslag Grand Prix Monaco
1. Sebastian Vettel, 1:18.456
2. Kimi Räikkönen, op 3.145
3. Daniel Ricciardo, op 3.745
4. Valtteri Bottas, op 5.517
5. Max Verstappen, op 6.199
6. Carlos Sainz, op 12.038
7. Lewis Hamilton, op 15.801
8. Romain Grosjean, op 18.150
9. Felipe Massa, op 19.445
10. Kevin Magnussen, op 21.443

11. Jolyon Palmer, op 22.737
12. Esteban Ocon, op 23.725
13. Sergio Perez, op 39.089
14. Lance Stroll
15. Daniil Kvyat

Stoffel Vandoorne
Marcus Ericsson
Jenson Button
Pascal Wehrlein
Nico Hülkenberg

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet