VLN

Div: Turbulente start 24U Nürburgring. Duel Audi, BMW, Mercedes ontketend. Glickenhaus teruggevallen.

Geen sneeuwstorm zoals in 2016 maar ditmaal tropische temperaturen bij de start van 24U Nürburgring die een turbulent begin kende. In totaal gingen er voor de 45e editie 156 auto's van start.

Tekst en Foto's: Willem J. Staat

2017 Start 24 Hrs
Start van de 45e editie van 24U Nürburgring.


Turbulente start 24U Nürburgring. Duel Audi, BMW, Mercedes ontketend. Glickenhaus teruggevallen.
Polesitter Jeff Westphal pakte met zijn SCG003 direct de kop en kon die één ronde lang vasthouden. Reeds in de tweede ronde moest Westphal zijn koppositite kortstondig aan de No 9. Audi R8 LMS van René Rast afstaan. In de vierde ronde profiteerde Westphal van een Code 60 Zone en nam opnieuw de kop en wist die voor langere tijd vast te houden. Na de reguliere stops namen aanvankelijk de WRT en Land Motorsport Audi's kortstondig de leiding.

2017 FIlerijden 2
Filerijden bij de start 24U Nürburgring.

Maar ook de ROWE BMW M6 GT3 van de combinatie Paltalla/Catsburg/Sims/Westbrook neemt na de reguliere stops in handen van Nicky Catsburg de kop. Alexander Sims: "In tegenstelling tot anderen zijn wij vroeg gestopt. Wij wilden vriij baan hebben en dit functioneerde ook. Eigenlijk heb ik nog niet eens meegekregen dat ik op kop lag. Dit hebben wij zeker aan die korte stop te danken."

De Audi Sport Team Phoenix LMS GT4 van de combinatie Christian Abt/Rahel Frey/Patrick Huisman/Peter Terting werd al vroeg het slachtoffer van een technisch probleem nadat Terting kennelijk iets geraakt had. Inmiddels bevindt de GT4 Audi R8 LMS zich met een grote achterstand weer terug op de baan. Patrick Huisman: "Vergeet niet dat het hier om een test gaat. Er gaat nog genoeg gebeuren"

Hoewel de Haribo Mercedes van de combinatie Alzen/Arnold/Götz/Van der Zande iets aan snelheid te kort kwam greep de Haribo Mercedes in de openingsfase tweemaal de leiding en bevindt zich in kansrijke positie.

Renger
De Haribo Mercedes reed een goede openingsfase.

Lance David Arnold: " Eigenlijk had ik geen slechte start. In de openingsuren kon ik vanaf een dertiende startplek een aantal posities goedmaken. De banden hielden het ook geod uit, maar eigenlijk komen we gewoon snelheid te kort. Daar moeten we mee leven. Onze doelstelling is om de wedstrijd zonder fouten door te komen. We zullen zien waar we terechtkomen."

2017 Duel Mercedes BMW Mooi gevecht tussen Mercedes en BMW.

Yelmer Buurman: "Het was genieten bij de start maar ontzettend heet. Dit zie je eigenlijk zelden op de Nürburgring. Vooral in de openingsronde was er ontzettend veel actie en probeerde ik contact met andere auto's te mijden. Daar slaagde ik gelukkig in. Nu moeten we verder zien hoe het gaat."

2017 Huisman
Veel pech voor de Phoenix Audi GT4 in de openingsfase.

De No 3 Mercedes van de combinatie Dirk Müller/Thomas Jäger/Maro Engel/Jan Seyffarth is inmiddels kansloos voor de overwinning omdat Thomas Jäger achter zich achter een Glickenhaus-bolide bevond en daarom hard in de ankers moest. Daarbij werd een radiator beschadigd. Na reparatie rijdt de auto wel weer. Dat geldt niet voor de No 47 HTP-Mercedes van Sebastian Asch/Dominik Baumann/Christian Hohenadel/Stefan Mücke. Aan het begin van de avond reed Mücke in een vergelijkbare situatie als bij de No 3-auto achterop een BMW toen die voor hem plotseling remde. Omdat de schade vrij groot was, werd besloten de auto niet meer ter plekke te repareren.

De No 10 Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS van Stippler/Rast/Vervisch/Müller werd in de vroege avonduren door een aanrijding met een langzamere deelnemer in een Renault Clio uitgeschakeld. De Glickenhaus SCG003C verloor na een aanrijding zeven minuten in de pitlane, maar bevindt zich toch weer in het bereik van de Top 10. De Falken-Porsche is ook uit de strijd, nadat Jörg Bergmeister bij een inhaalactie ongelukkig geraakt werd door een BMW Cup-auto en hard in de vangrails knalde.

2017 Porsche
De fabrieksondersteunde Manthey Porsche is inmiddels uitgevallen.

Na het terugvallen de SCG003 lijkt de strijd tussen Audi, BMW en Mercedes nu echt ontbrandt te zijn. Inmiddels heeft de No 43 Schnitzer BMW M6 GT3 met Augusto Farfus de aansluiting bij de kop gevonden. Maar ook een exoot als de WTM Rinaldi Ferrari F488 GT3 van de combinatie Weiss/Kainz/Krumbach/Keilwitz lijkt nog steeds voor een verrassing goed te zijn. Deze combinatie moet het vooral van de snelheid van Keilwitz hebben.

IMG 3718
Veel strijd in de kleine klasses.

Teleurgestelde gezichten bij Porsche. De Manthey Racing Porsche 911 GT3 R waarop men bij Porsche alle hoop had gevestigd moest in de vroege avonduren eveneens definitief opgeven. De No 5 Phoenix Audi R8 LMS van de combinatie Stippler/Rockenfeller/Busch/Moller Madsen heeft inmiddels ook de strijd gestaakt nadaat Busch over de curbs achterstevoren ging.
Met Robin Frijns, Renger v.d Zande, Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg en Yelmer Buurman in de Top 10 zijn de verwachtingen de komende uren op de Nordschleife hooggespannen. (Later meer)

SCG 003 C
De SCG 003 C wurmt zich door het verkeer.

Reacties

    • 1
    • 1
     
    ace1 27 mei 2017 22:21

    @Willem J. Staat kun je iets meer vertellen over de SCG 003C is dit een GT3 of een prototype?

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 27 mei 2017 22:34

    Het is geen GT3, maar volgens VLN reglement ingedeeld in de SPX-klasse, speciaal voor Specials, Testmodellen zoals de GT3 Lexus vorig jaar en de LSA Lexus uit 2011. Enorm vrij, waar fabrikanten gebruik van maken, om dingen voor andere doeleinden uit te testen. Het doel van Glickenhaus is om eerst hier te winnen. Fase 2 is Le Mans. Geld is voorlopig geen enkel probleem daar.

    • 1
    • 1
     
    ace1 27 mei 2017 22:45

    Als ik jou dan goed begrijp is de auto een beetje vergelijkbaar met de Renault Renault RS.01 ? En deze is dan ook inzetbaar bij de 24hprotoseries in de PX klasse? http://www.24hprotoseries.com/uploads/files/Class%20Overview/170127_Class_overviewEligible_cars_24H%20PROTO%20SERIES_2017.pdf

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 27 mei 2017 22:55

    @Ace 1 klopt, maar persoonlijk denk dat de SCG003C technisch gezien op een hoger niveau dan de RS01 ligt. De SCG003C hangt een beetje tussen een GT3 en een Prototype in. Of deze auto inzetbaar is in de 24 Protoseries kan ik niet beoordelen. Dit ligt ter beoordeling bij de technische mensen van de 24 Protoseries.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 27 mei 2017 23:20

    De SCG003C is door Creventic in de A6-klasse geplaatst. De P4/5 Competizione M16 in SPX. http://www.24hprotoseries.com/uploads/files/Regulations/2017/170214_All_Eligible%20cars%20and%20races.pdf

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 27 mei 2017 23:21

    Die link gaat verkeerd, maar het is ook hier http://www.24hprotoseries.com/series/team-info:Classes te vinden.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 28 mei 2017 11:03

    Wordt de rs01 nog door ontwikkelt of gaan we die auto nu steeds minder zien?

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 28 mei 2017 14:06

    @Dirk. Die vraag ligt in handen van Renault Sport. Renault Duitsland participeert een klein beetje in een VLN project. Die auto deed het niet slecht maar verkeert nog in een ontwikkelingsfase voor dit kampioenschap,

    • 0
    • 0
     
    ace1 28 mei 2017 16:30

    @Dirk Renault heeft de stekker uit de Renault Sport Trophy getrokken. http://autosport.nl/klasse/nieuws/28158/renault-stopt-met-renault-sport-trophy-pieter-schothorst-op-weg-naar-kampioenschap-op-estoril

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 28 mei 2017 18:01

    @Ace 1 klopt, Maar het staat de teams vrij om een GT3 versie te ontwikkelen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet