WTCC

WTCC: Nicky Catsburg neemt met overwinning leiding WK-stand over

170527 WTCC R2 Catsburg
Met name in de tweede race was Nicky Catsburg op de Nordschleife een klasse apart

Eerder deze week verraste Volvo met een filmpje waarmee het, een jaar na dato, liet zien dat er met een Polestar-S60 een nieuw record voor vierdeurs sedans op de Nürburgring was gevestigd. Dit weekeinde was er nog veel meer te vieren voor de blauwe brigade onder leiding van Alexander Murdzewski, want met Thed Björk in de eerste race en onze landgenoot Nicky Catsburg in de tweede wedstrijd schreef Volvo beide WTCC-races op de Nordschleife op zijn naam. Omdat Honda-rijder Tiago Monteiro vanwege een klapband in de eerste race niet scoorde en ook in de tweede wedstrijd niet in de punten reed, nam Catsburg de leiding in de tussenstand van het WTCC over. Voorzover we kunnen nagaan (wie het beter weet, gelieve dit te melden bij de commentaren onder dit artikel) is Catsburg daarmee de eerste Nederlander die aan de leiding gaat in een officieel WK van de FIA.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, FIA WTCC/DPPI

2017 Monteiro Schade
Forse schade aan de auto van Monteiro na een klapband

Dat de banden een belangrijke rol zouden spelen in de uitkomst van de beide races op de Nürburgring lag na de ontwikkelingen van vorig jaar en de gebeurtenissen tijdens de trainingen van gisteren en eergisteren al voor de hand. Anders dan bij de GT's, waar vrijwel elke fabrikant een speciale specificatie in huis heeft die bestand is tegen de extreme belastingen die de Nordschleife stelt, weigert WTCC-leverancier Yokohama nog steeds om een speciale Nordschleife-band te leveren. In combinatie met de zomers-warme temperaturen van vandaag moest dat welhaast tot problemen leiden, en zo gebeurde het dan ook voor Tiago Monteiro, die net als vorig jaar in de slotronde van de eerste race een klapband kreeg en zijn zesde plaats in rook zag opgaan. Even later kreeg ook Volvo-rijder Nestor Girolami een lekke band, waarmee hij de tweede positie verloor.

2017 Start R1
Start van de eerste race met Girolami op kop voor Bennani, Chilton en Björk

Vooraan reed Thed Björk in zijn Polestar-Cyan-Volvo een sterke race. Bij de start klom hij al gelijk op van de zesde naar de derde plaats, met Girolami aan de leiding voor Bennani. De Döttinger Höhe was als altijd de gelegengheid voor slipstreamduels, en zo passeerde Björk Bennani voor de tweede plaats, terwijl Tom Chilton aan het eind van de eerste ronde Guerrieri inhaakde en de vierde positie overnam. Een ronde later nam Björk op dezelfde manier de leiding over van Girolami, terwijl de eerste lekke band al een feit was, voor ETCC-kampioenschapsleider Christjohannes Schreiber. Vervolgens waren er dus ook de al gememoreerde bandenproblemen voor Monteiro en Girolami, waardoor Björk zonder problemen zijn tweede seizoenszege naar huis kon rijden, voor het Citroën-trio van Bennani, Huff en Chilton. Op de vijfde plaats kwam Esteban Guerrieri over de eindstreep, gevolgd door Catsburg, Michelisz, Coronel, Ehrlacher en Filippi.

170527 FIA WTCC Nurburgring uitslag opening race

170527 WTCC R2 Start

In de tweede race ontbrak Monteiro op de grid, omdat de reparatiewerkzaamheden na de klapband aan zijn Honda niet op tijd klaar waren. Daarmee moest hij vanuit de pits vertrekken nadat niet alleen het WTCC-veld, maar ook de ETCC-rijders voorbij waren. Bij de start nam Catsburg de leiding voor Michelisz. In het infield startte Huff een inhaalpoging, maar ging daarbij wijd en viel terug naar de vierde plaats achter Björk, die hij echter snel weer wist te passeren. Ditmaal werden er op de Döttinger Höhe gele vlaggen gezwaaid, zodat er niet zoveel inhaalmanoeuvres waren. Terwijl Michelisz en Huff streden om de tweede plaats, kon Catsburg meer en meer uitlopen en zo zijn tweede WTCC-zege en zijn eerste winst met Volvo veiligstellen. Zijn voorsprong op Michelisz bedroeg meer dan drie seconden, Huff kwam als derde over de eindstreep, gevolgd door Björk, Chilton, Bennani en Coronel. "Drie ronden vooraan rijden was een fantastisch gevoel", zei een dolblije Catsburg na afloop van de race in de microfoon van Eurosport. "Ik zag de fans, hoe ze met vlaggen zwaaiden langs de baan, prachtig! Gelukkig bleven bandenproblemen ons bespaard. Tiago heeft veel punten verloren, terwijl het voor ons een perfect weekeinde was!"

170527 FIA WTCC Nurburgring uitslag main race

170527 WTCC R1 Coronel
Tom Coronel eindigde in de tweede race als zevende

Nicky R2
Blijdschap bij Nicky Catsburg na zijn overwinning

170527 WTCC Catsburg TAG tropgy
En voor de snelste ronde werd hij ook nog eens beloond met een horloge van TAG Heuer

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2017 16:10

    René, is Jan Lammers niet ooit zelfs kampioen geweest bij de sportwagens (2002 en 2003)? Frank de Jong

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 27 mei 2017 16:19

    Ja, maar dat was geen officieel wereldkampioenschap. Dat was het FIA Sportscar Championship (de opvolger van de ISRS, van Mangoletsi). In de jaren dat Jan er kampioen werd ook alleen maar races in Europa. Eerder maakte o.a. Kyalami er nog deel van uit.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 27 mei 2017 21:57

    Ik dacht nog even aan Maus Gatsonides. Hij won de Monte Carlo rally in 1953 en dat was de eerste rally van het seizoen. Na die zege ging hij dus ook aan de leiding in het kampioenschap, echter dit was toen nog een EK en geen WK. Andere Nederlanders zou ik niet weten dus ik denk dat Catsburg de eerste is.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 27 mei 2017 21:58

    FIA Sportscar Championship was geen officieel FIA WK.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 27 mei 2017 22:57

    Ik dacht dat ook, en met de bronnen die ik ter beschikking heb kom ik ook op niemand anders, maar door schade en schande wijs (nou ja...) geworden, plaats ik hier nooit meer zomaar zo'n soort bewering. En op rallygebied is het een interessant gegeven dat er pas vanaf 1979 een WK-titel voor rijders is. In de twee jaren daarvoor was er een FIA Drivers' World Cup (1977 Munari, 1978 Alèn), en daarvoor, maar ook pas vanaf 1973, alleen een WK-titel voor fabrikanten.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 28 mei 2017 02:13

    Vergeten we Stef Dusseldorp niet? Die stond in 2012 aan kop van het FIA GT1 World Championship na een dubbele overwinning op het circuit van Navarra ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 mei 2017 08:12

    Ho-Pin Tung staat momenteel bovenaan in de LMP2 tussenstand in het WEC, maar die klasse heeft geen officiele WK-status. Verder staat Tung volgens mij officieel als Chinees te boek, maar wij weten wel beter, die komt gewoon uit het Gelderse Velp.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 28 mei 2017 09:07

    Ik corrigeer mezelf naar Stef Dusseldorp, FIA GT1 World Championship, 2011...Abu Dhabi.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 28 mei 2017 12:35

    Inderdaad, dat was blijkbaar een officieel FIA WK.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet