Formule 2

Formule 2: Oliver Rowland wint hoofdrace in Monaco en brengt spanning in titelstrijd weer terug

 54I5664

Met de juist pitstopstrategie wint Oliver Rowland zijn eerse GP2/F2 race. Zijn grote concurrent Monegask Charles Leclerc beschadigt zijn wielophanging en moet opgeven. Het onderlinge verschil is nu teruggebracht naar 3 punten (77 om 74) en de spanning is weer helemaal terug. Artem Markelov wordt tweede voor Nobuharu Matsushita. Nyck de Vries rijdt een mooie race en eindigt op een keurige zevende plaats wat een eerste startrij oplevert voor de race van morgen. Jordan King pakt met een negende plaats belangrijke punten voor het Nederlandse MP Motorsport.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: F2


De stewards bekijken na de kwalificatie nog wel Leclerc en Rowland, de eerste vanwege een overtreding in de pitstraat, de tweede vanwege in de weg rijden van Sergio Canamasas, maar worden vrijgesproken. Charles Leclerc start dus gewoon van pole in zijn thuisplaats Monaco met naast hem Alexander Albon. Nyck de Vries krijgt nog eens drie plaatsen straf wegens het ophouden van Antonio Fuoco. De Vries start nu als 14e, naast diezelfde Fuoco, die hij in Barcelona ook al tegenkwam, en waarvoor hij al eerder drie plaatsen straf kreeg. Een onmogelijke opdracht wacht voor De Vries in de straten van Monte Carlo, waar inhalen bijna onmogelijk is.

Een extra formatieronde nadat Fuoco stil blijft staan met koppelingsproblemen op de grid: nachtmerrieseizoen voor de Prema-coureur die er dit jaar nog niet aan te pas is gekomen. Fuoco start vanuit de pits. Ook Sean Gelael gaat aan de kant om uit de pits te gaan starten.

 56I6162

Leclerc heeft de beste start gevolgd door Albon en Rowland en wonderwel gaat alles goed in de eerste rechter, al zijn er een flink aantal rijders die Sainte Devote afsnijden. In de hairpin verliest Canamasas zijn voorvleugel en moet de pits opzoeken. Leclerc voorop pakt een aantal snelle ronden en neemt een kleine voorsprong op zijn achtervolgers Albon en Rowland. Nyck de Vries heeft vier plaatsen goedgemaakt en rijdt rond op een 10e plaats.

 56I6186

In de achtste ronde komt de safety car de baan op nadat Latifi zijn wagen op een ongelukkige plaats in de tunnel parkeert. Een stel coureurs neemt al snel het risico om hun verplichte pitstop te maken. Albon, Ghiotto, Malja, De Vries, Visoiu, Cecotto, Boschung en Sette Camara komen binnen om van rubber te wisselen. Albon komt als zevende weer terug op de baan, Nyck de Vries als elfde.

Na de herstart behoudt Leclerc de kop voor Rowland, Matsushita en Markelov en pakt gelijk een flinke voorsprong om een marge op te bouwen voor zijn pitstop. Achter de op de vijfde plaats liggende MP Motorsport-coureur volgt een hele rits met wagens.

Deletraz en Visoiu gaan rechtdoor bij Mirabeau en blijven op de baan staan. Voor de tweede maal komt de safety car de baan op. Het moment voor koploper Leclerc om zijn pitstop te maken. Rowland echter heeft de beste pitstopstrategie, neemt zijn pitstop één ronde later en verschijnt als eerste weer achter de safety car. Ook Markelov en Matsushita profiteren optimaal en liggen tweede en derde voor een woedende Leclerc die last heeft van een zwabberend wiel en moet opgeven met een gebroken wielophanging.

Door alle schermutselingen ligt De Vries al op een zevende plaats. Leclerc is ontroostbaar en ziet zijn grote concurrent Oliver Rowland op de eerste plaats kostbare punten verdienen en de spanning in het kampioenschap weer helemaal terugbrengen.

Jordan King is onderweg op de tiende plaats en moet uitkijken voor een aandringende Canamasas. Zijn MP-teamgenoot Sette Camara heeft inmiddels de strijd moeten staken. In de slotfase zijn er geen positiewisselingen zodat Oliver Rowland wint voor Markelov en Matsushita. Nyck de Vries brengt zijn wagen als zevende over de finish, wat een plaats op de eerste startrij betekent naast zijn teamgenoot Cecotto, die van pole mag starten voor de sprintrace van morgen. Jordan King wordt uiteindelijk negende nadat Gelael nog zijn pitstop moet ondergaan.

 L5R0390

Formule 2, Monaco, race 1, 26 mei 2017

1. Oliver Rowland - DAMS 1:00:46.545
2. Artem Markelov - Russian Time +0.864
3. Nobuharu Matsushita - ART +13.769
4. Alexander Albon - ART +19.738
5. Luca Ghiotto - Russian Time +24.657
6. Gustav Malja - Racing Engineering +28.082
7. Nyck de Vries - Rapax +28.082
8. Johnny Cecotto - Rapax +29.125 (pole sprintrace)
9. Jordan King - MP +45.552
10. Sergio Canamasas - Trident +46.581
11. Antonio Fuoco - Prema +47.818
12. Ralph Boschung - Campos +50.772
13. Sean Gelael - Arden +53.694
14. Nabil Jeffri - Trident op 1 ronde
15. Louis Delétraz - Racing Engineering op 2 ronden
Sergio Sette Câmara - MP DNF
Charles Leclerc - Prema DNF
Norman Nato - Arden DNF
Robert Visoiu - Campos DNF
Nicholas Latifi - DAMS DNF

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet