GT

GT: Dubbel Lamborghini podium in ADAC GT Masters Lausitzring. Dontje 10e

Voor het eerst sinds lange tijd geen Duits volkslied op het podium in de ADAC GT Masters. De GRT Grasser Lamborghini Huracan GT3 van de combinatie Mirko Bortolotti/Ezequiel Perez Companc domineerde vanaf pole de wedstrijd. Voor voormalig Red Bull Junior Mirko Bortolotti betekende het zijn tweede podium in de ADAC GT Masters. De No 1 Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van Christopher Mies/Conor de Philippi eindigde als tweede, gevolgd door de twee GRT Grasser Lamborghini van Christian Engelhart/Rolf Ineichen.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Welkom Companc
Een overenthousiaste Mirko Bortolotti verwelkomt zijn Argentijnse racepartner Companc.


Dubbel Lamborghini podium in ADAC GT Masters Lausitzring. Dontje 10e
Vanaf pole nam Bortolotti direct de leiding en alleen tijdens de reguliere stops moest de GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 kortstondig de leiding afstaan. Met een voorsprong van ruim 1.4 seconden wist de in Spanje wonende Argentijn Perez Companc de leiding te behouden. De Oostenrijker Philipp Eng had met de Schnitzer BMW M6 GT3 vanaf de zevende plek een superstart en lag bij het ingaan van de eerste bocht al tweede. De Herberth Porsche GT3 R van Renauer/Müller kwam bij het startgedrang in de moeilijkheden en strandde kortstondig in het infield, en zorgde daarmee voor de enige safetycar situatie. Juist op het moment dat men de Porsche weg wilde slepen, kreeg Müller de Porsche weer aan de praat. Het maakte weinig uit, na vijf ronden moest men definitief opgeven.

2017 Superstart Audi Superstart van zowel Bortolotti als Eng.

Nadat Ricky Collard van Eng had overgenomen, wist de Brit nog korte tijd de tweede plek vast te houden, maar begon snel terrein te verliezen. In de slotfase gingen zowel Rolf Ineichen(GRT FGrasser Lamborghini Huracan GT3) alsmede Jules Gounon(Callaway Corvette C7 GT3) aan de Brit voorbij. Achter Gounon volgde de AMG Team HP Motorsport Mercedes AMG GT3 van Patrick Assenheimer/Maxmilian Götz, gevolgd door een trio Audi Sport Customer Audi's van Aust Motorsport en Yaco Racing. Indy Dontje eindigde samen met Marvin Kirchhöfer vanaf een dertiende startplek als tiende. De Mercedes AMG GT3 van Götz werd in de beginfase aangetikt, waardoor de balans niet meer ideaal is.

2017 Eng
De Schnitzer BMW M6 GT3 verspeelde in de slotfase een podiumpositie.

Winnaar Mirko Bortolotti: "Direct bij de start wist ik de leiding te verdedigen. Phillipp Eng zette mij behoorlijk onder druk maar gedurende de wedstrijd slaagde ik erin om toch afstand te kunnen nemen.


2017 Mies
Revanche voor de regerende kampioenen in R2.

Om de leiding te behouden hebben wij onze pitstop zo lang mogelijk uitgesteld. Daardoor konden wij onze voorsprong verder uitbouwen. Omdat onze tegenstanders in fel gevecht verwikkeld waren bedroeg de voorsprong van Ezequiel bijna zeven seconden. Een prachtige prestatie waar wij ontzettend blij mee zijn."

2017 Indy Dontje
Top 10 resultaat voor Dontje/Kirchhöfer.

Ezequiel Companc: "Ik ben erg blij. Voor mij is dit de eerste overwinning met dit team dat perfect werk verricht heeft. De eerste stint van Mirko was gewoon mega.Daarna behoefde ik de auto alleen maar met een voorsprong over de finish te rijden. Een fantastisch gevoel om hier gewonnen te hebben."

2017 Huisman Patrick Huisman, met de op de achtergrond de inmiddels gesloten kolenmijn van het nabijgelegen Schipkau.

Uitslag
1. Ezeqiuel Perez Companc / Mirko Bortolotti – GRT Lamborghini #19 44 ronden 1.02.48.477 gem. 146. 2 km/u.
2. Connor De Phillippi / Christopher Mies – Land Audi #1
3. Rolf Ineichen / Christian Engelhart – GRT Lamborghini #63
4. Jules Gounon / Daniel Keilwitz – Callaway Corvette #77
5. Ricky Collard / Philipp Eng – Schnitzer BMW #42
6. Patrick Assenheimer / Maximilian Götz – HTP Mercedes #84
7. Markus Pommer / Kelvin van der Linde – Aust Audi #3
8. Dennis Marschall / Patric Niederhauser – Aust Audi #4
9. Philip Geipel / Rahel Frey – Yaco Audi #50
10. Indy Dontje / Marvin Kirchhöfer – HTP Mercedes #48

Podium
De dolgelukkige winnaars van het GRT Grasser Racing Team.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet